Geostick verder onder één naam

In het afgelopen decennium heeft Geostick in Uithoorn fors uitgebreid. Ieder overgenomen bedrijf behield zijn eigen naam, maar nu heeft de etikettendrukker besloten uniform naar buiten te treden onder de naam Geostick, met iedere divisie een toevoeging van de expertise en een eigen divisiekleur. Tevens investeerde het bedrijf recent in twee nieuwe flexopersen.

‘Over zeven jaar zijn we een Koninklijk bedrijf’, zegt Henk Westerduin, commercieel directeur Geostick Groep, met enige trots. Het bedrijf, dat in 1924 is opgericht, bestaat dan 100 jaar. In de eerste tweeëntachtig jaar van haar bestaan zijn er geen overnames geweest. Als Westerduin in 2003 aantreedt als commercieel directeur is de etikettenproducent met een omzet van 13 miljoen euro een zeer gezond bedrijf, alleen de groei was er een beetje uit. ‘Het bedrijf kwam uit de tijd dat de zelfklevende etikettenindustrie veel groei liet zien’, vertelt Westerduin. ‘Met Peter Berveling, de derde generatie, aan het roer groeide het familiebedrijf in de jaren tachtig en negentig meer dan tien procent per jaar. Eind jaren negentig kwam de kentering en vlakte de groei af. Een manier om verder te blijven groeien was met overnames.’
In 2006 werd hiervoor de eerste stap gezet met de overname van Allstick, dat bijna failliet was. ‘Een hele stap voor Geostick, dit waren we niet gewend.’
Enkele jaren later volgden de overnames zich in rap tempo op. Te beginnen met WYT Gevaarsetiketten in 2010 en Herald Labels & Tags in 2011. Dan volgt in 2014 de overname van Clever Labels & Flexibles en de meest recente overname is die van Labelform en Labelmed in 2016.

Wirwar aan logo’s
Met de handtekening onder zijn mail laat Westerduin zien wat het probleem is. Onder zijn naam staan verschillende logo’s. En ieder logo heeft zijn subtitel, die nagenoeg niet is te lezen. Bij Geostick staat bijvoorbeeld ‘vanzelfklevend beter’, een woordspeling die ze in het buitenland niet zo goed begrijpen, meent Westerduin.
‘Met zo veel verschillende logo’s van de verschillende bedrijven onder onze mailtjes en toekomstige overnames in gedachte, werd het tijd dat we de bedrijven uniform gaan presenteren. Daarom gaan al onze bedrijven vanaf april dit jaar Geostick heten en krijgt iedere divisie een eigen kleur en een nieuwe subtitel die verwijst naar haar specialiteit.’
De hoofdvestiging in Uithoorn wordt Geostick Self-Adhesive Labels (geel/groen) en richt zich voornamelijk op zelfklevende etiketten. Geostick Labels & Tags (donker blauw), het voormalige Herald Labels & Tags, richt zich op niet-zelfklevende en speciale etiketten.
WYT Gevaarsetiketten wordt Geostick Gevaarsetiketten met de toepasselijke kleur rood en Clever transformeert naar Geostick Labels & Flexibles (oranje). Labelmed, vorig jaar overgenomen, wordt Geostick Healthcare Labels (licht blauw).
Tot slot brengt het bedrijf haar afdeling Etiketteersystemen, waarmee het onder andere print & apply-systemen en etiketteermachines levert, onder bij Geostick Print- & Labeling Solutions (donker groen).

Uitbreiden in flexibles
Gekoppeld aan de naamswijzigingen zit een heldere strategie met de bijbehorende investeringen. De laatste investering dateert van eind vorig jaar, toen de Geostick Groep twee MPS EXL-packaging flexo persen kocht. Deze tienkleurenpersen van Nederlands fabricaat hebben een veelvoud aan opties en een breedte van 570 mm. De ene MPS-pers staat bij Geostick Self-Adhesive Labels in Uithoorn, de andere bij Geostick Labels & Flexibles in Den Haag. Ieder met zijn eigen toepassing. In Uithoorn is de flexo pers ter aanvulling van de digitale HP Indigo persen. ‘De grote breedte maakt het mogelijk om grote orders efficiënt te kunnen drukken’, legt Westerduin uit.
In Den Haag, bij Geostick Labels & Flexibles, zorgt de nieuwe flexo pers voor marktverbreding. ‘Met onze andere conventionele persen waren we beperkt tot een breedte van 400 mm.’, zegt Michel Tromp, commercieel directeur Geostick Labels & Flexibles. ‘En met onze HP Indigo 6600- en HP 20000-drukpersen kunnen we wel breder, maar niet in te grote oplages. We misten dus een deel van de markt. Met de nieuwe MPS-pers kunnen we nu nog beter de food-markt van flexibles benaderen en zakjes produceren voor snoep, drop, groenten en fruit, etc. Maar ook de markt voor cosmetica, household consumables en bijna overal waar folie wordt gebruikt, kan nu veel beter bediend worden. De machine heeft net als alle andere machines bij Geostick Labels & Flexibles de optie om in line te lamineren, maar ook de mogelijkheid om met verschillende inktsets te draaien, waardoor er primers kunnen worden aangebracht om de hechting van het laminaat en de inkten onlosmakelijk te verbinden. Wij maken nu in één gang een tussenlaag bedrukte laminaatfolie, bedrukt met low migration inkten in een BRC High Grade gecertificeerde omgeving.’
Tromp voegt er aan toe: ‘Labels blijft wel een groot deel van onze omzet. Het voordeel is nu dat we combinaties van labels én flexibles kunnen aanbieden. Zeker in de food is dit interessant.’ Geostick Labels & Flexibles verwacht ook binnen een jaar gecertificeerde composteerbare folie en gecertificeerde composteerbare etiketten te kunnen leveren.

Groot in digitaal
Geostick heeft naast haar flexopersen een arsenaal aan digitale drukpersen in huis. In Uithoorn staan vijf HP Indigo 6800-persen en twee HP Indigo 20000-persen. Den Haag heeft twee HP Indigo 6600-persen staan. Westerduin schat in dat de vestiging in Uithoorn over één tot twee jaar meer dan de helft van de labels digitaal drukt.
‘De voordelen van digitaal drukken beginnen langzaam duidelijk te worden binnen de markt’, vertelt Tromp. ‘Een grote flexibiliteit in het drukbeeld, geen drukvoorbereidingskosten, uniek beeld per afdruk, personaliseren en geen inschiet. Binnenkort leveren wij voor een bekende snoepjesfabrikant ook gepersonaliseerde snoepverpakkingen. Er is al veel interesse in deze techniek vanuit verschillende markten.’

Niet zelfklevende producten
Geostick Labels & Tags, het voormalige Herald labels & tags in Heumen, is specialist in de productie van niet-zelfklevende etiketproducten. Hoewel het aandeel zelfklevend nog rond de zeventig procent ligt, is het streven dat het aandeel niet-zelfklevende etiketten de komende jaren zal stijgen. Voorbeelden zijn blisterkaarten, kofferlabels, plantenetiketten, haardblokwikkels en worstlabels.
Voor Kips bijvoorbeeld, heeft de drukker uit Heumen het bekende kaartje met de tht-datum aan de worst sterk verbeterd, vertelt Jan-Pieter Brandwijk, vestigingsmanager Geostick Labels & Tags. ‘Wij hebben het label geperfectioneerd. Dat was nodig omdat de labelapplicator heel kritisch is. We hebben er twee jaar aan ontwikkeld en zijn met een nieuw materiaal en de juiste inkt tot de perfecte oplossing gekomen.’
Voor een fabrikant van geperste houtblokken ontwikkelde het bedrijf een bedrukte flowpack-verpakking, die zeer weinig restmateriaal achterlaat bij verbranding. ‘De eis was dat er een verassing overbleef van minder dan drie procent. Je moet dan een heel dunne papiersoort toepassen. Dan is het lastig om nog een full colour drukbeeld te produceren. Een goede controle van de viscositeit van inkt is bijvoorbeeld essentieel. Wij beheersen dat.’

Vele expertises
De diverse overnames hebben de omzet van Geostick ten opzichte van de eerder genoemde dertien miljoen euro in 2003 flink doen stijgen. Voor dit jaar is met 250 werknemers een omzet van 57 miljoen euro begroot (38 mln. Uithoorn, 10 mln. Den Haag en 9 mln. voor Heumen).
Commercieel directeur Henk Westerduin ziet nog voldoende groeikansen. De sleevemarkt bijvoorbeeld. ‘Met de nieuwe flexopersen kunnen wij voldoen aan de hoge eisen die de sleevemarkt stelt. De toleranties zijn daar heel klein en je hebt te maken met de krasbestendigheid van het drukwerk. Onze Geostick Labels & Flexibles-vestiging kan die sleeves nu met de nieuwe pers probleemloos produceren. Kortom, Geostick is de afgelopen jaren flink uitgebreid en daarmee heeft het bedrijf veel verschillende expertises in huis gehaald. Wij hebben voor iedere labelvraag een antwoord.’

www.geostick.nl

Foto v.l.n.r.: Henk Westerduin, Jan-Pieter Brandwijk en Michel Tromp.