All-in-One Fondü Emmi: Kaasfondue voor iedereen

Wat studenten van Utwente in 2013 bedachten, is na onderzoekswerk van Ardagh en Het Foodatelier nu in de schappen van Albert Heijn te vinden: All-in One Fondü van de Zwitserse kaasspecialist Emmi. Een consumenteninnovatie met grote potentie en dankzij senior brand manager cheese Marjorie Oskam heeft Nederland de internationale primeur.

Concept, techniek, product en marketing, alles klopt aan de All-in One Fondü, maar de weg er naartoe was lang. Het Foodatelier en Ardagh staken veel tijd en energie in R&D en bij Emmi International was de directie in Zwitserland gelijk overtuigd van het Nederlandse concept. Twee weken na de introductie bij Albert Heijn spraken we bij Emmi Benelux in Tiel met Marjorie Oskam en Martin de Olde, marketingmanager metal Europe bij Ardagh.

Creatief studentenwerk

Het begon allemaal twee jaar geleden, toen Ardagh een briefing ontwikkelde voor studenten in het kader van het vervolgvak van de leerstoel Packaging Design and Management, geleid door prof. Roland ten Klooster. De studenten moesten vooral kijken naar positieve aspecten van het gebruik van metalen verpakkingen, waaronder de mogelijkheid om een product te kunnen opwarmen in de verpakking, de geschiktheid om dit te doen in de magnetron en uiteraard de shelf life.

Twee groepen studenten kwamen ieder met een eigen kaasfondueconcept in een metalen verpakking en konden op veel interesse rekenen bij De Olde. Daar bleef het echter bij, totdat Het Foodatelier in gesprek ging met de universiteit, de potentie van de kaasfondue inzag en dit, samen met Ardagh, verder ontwikkelde tot een technisch en commercieel haalbare business case.

Onderzoek in Frankrijk

De toonaangevende Zwitserse kaasfabrikant werd benaderd en op het hoofdkantoor in Zwitserland werd het onderscheidende concept gepresenteerd. De Zwitsers reageerden enthousiast, omarmden het concept en kwamen met het programma van eisen. Vervolgens is het R&D-centrum van Ardagh in Frankrijk, waar men ervaring had met vloeibare kaas, hard aan het werk gegaan om de productie van de bowl, waarin het concept voorziet, mogelijk te maken. ‘Dat had nog wel wat voeten in aarde’, zegt de Olde. We kunnen een microwaveable bowl produceren van maximaal 35 mm hoog, maar Emmi wilde hoger, om 400 gram kaasfondue te verpakken en minimaal 1 cm kopruimte te houden voor het roeren in de kaas. Metalen verpakkingen voor de magnetron moeten echter breed en laag zijn voor een goede verwarming.’

Uitgebreid getest

Oven- en magnetrontesten werden opgezet in samenwerking met het Duitse Fraunhofer Instituut om de opwarmtijd vast te stellen en het gedrag van de verpakking te bepalen. Uiteindelijk is de bowl 37,2 mm hoog geworden, inclusief 1 cm kopruimte om de kaasfondue goed te kunnen roeren. In Frankrijk werd onderzoek gedaan naar de juiste lakspecificatie voor de binnenzijde en na verschillende lakproeven en shelf life-testen, is er een voedselveilige BPA-vrije lak gevalideerd, die een lange houdbaarheid garandeert. Ook is het Easy Peel-deksel aangepast, zodat de in kleur bedrukte sluiting goed hecht en het pasteurisatieproces kan doorstaan, maar ook door de consument makkelijk kan worden verwijderd.

Inmiddels ontwikkelde Het Foodatelier verder aan de houder waar de bowl op rust, zodat de kaasfondue warm kan blijven. Vorm, stabiliteit en uitstraling waren essentiële eisen tijdens de engineering van dit onderdeel. De afstand van de vlam tot de bowl werd getest om zeker te weten dat de kaas 20-30 minuten warm zou blijven en de houder moest niet makkelijk kunnen schuiven.

Merkbekendheid vergroten

Inmiddels was bij Emmi Benelux in Tiel Marjorie Oskam bezig met de communicatie van het Zwitserse merk. Ze deed marktonderzoek en ontdekte dat 98% van de Nederlandse consumenten kaasfondue kennen, waarvan 57% het gemiddeld twee keer per jaar eet. De rest eet het niet vanwege het niet hebben van een kaasfondueset of omdat ze niet weten hoe het moet worden klaargemaakt. Uit onderzoek bleek ook dat de naamsbekendheid van Emmi in Nederland veel hoger moest worden en dat de uitstraling van Emmi buiten Zwitserland anders moest zijn dan op de thuismarkt.

Vanuit Tiel verzorgt Oskam de communicatie met diverse doelgroepen in de Benelux en Scandinavië en ze doet dat op een voor het Zwitserse moederbedrijf onconventionele wijze, bijvoorbeeld via een digitaal magazine. Maar het werkt. Bij de kennismaking met het All-in One-concept dacht ze meteen aan de mogelijkheden. Dit product zou twee problemen tegelijk oplossen: de consument heeft geen eigen fondueset meer nodig en de kaasfondue is snel klaar om gegeten te worden.

Primeur

Toen Het Foodatelier, Ardagh en de productielocatie van Emmi Zwitserland het concept productieklaar hadden, moesten de diverse Europese vestigingen strijden om de primeur, omdat de productiecapaciteit nog beperkt is. Oskam: ‘Ik heb ze kunnen overtuigen: Nederland heeft de wereldprimeur. De enige verpakkingslijn voor All-in-One Fondü in Zwitserland brengt nog veel handwerk mee, dus men verwacht een goede salesforecast vanuit de Benelux-vestiging.’

Oskam en de Olde kijken terug op een zeer geslaagd ontwikkelingstraject, met een resultaat dat in de media lovende recensies krijgt en door Albert Heijn wordt omarmd. Maar dit is pas het begin. Een partnerschap tussen Ardagh, Het Foodatelier en Emmi moet dit concept nog verder verfijnen, maar de toekomst van de All-in-One Fondü ziet er nu al rooskleurig uit.

 

 

Majorie Oskam en Martin de Olde hebben in hun organisatie veel energie gestoken in de introductie van All in One Fondü

 

Het concept bestaat uit een PP-standaard, een metalen bowl en een kartonnen omslag. Alle materialen zijn te scheiden en recyclebaar. De standaard voor de bowl kan worden hergebruikt.

 

 

 

Bron: 
VerpakkingsManagement, november 2015