'Mijn rol is het aanjagen van echte innovaties'

'Mijn rol is het aanjagen van echte innovaties'

Bordex staat aan de vooravond van een aantal belangrijke veranderingen. De transitie naar een innovatiegerichte organisatie met focus op duurzaamheid is in de afrondende fase. DGA Bert Hengeveld vertelt over de drie pijlers van Bordex.

 

Vragen naar de visie en missie van Bert Hengeveld is niet nodig, want al aan het begin van het gesprek legt hij uit dat zijn bedrijf een mission based organisation is. ‘Wij streven altijd naar innovatie en hebben in-huis veel kennis over verduurzaming en dat heeft ons bewust gemaakt dat we richting circulair moeten, niet alleen als bedrijf maar ook als maatschappij.’

 

RM-MM-Bordex-005

 Al in 2016 startte Bordex met een inzamelingssysteem voor disposables op festivals. ‘Maar er was destijds nauwelijks interesse’, zegt Hengeveld.

‘Op dit moment is het een hot topic op festivals om volledig circulair te zijn. We hebben het hele systeem samen met Conpax doorontwikkeld vanaf kleine events en kunnen nu voor events van elke omvang een complete ‘zero waste’ oplossing leveren of het nu om een lokaal event van de hockeyvereniging gaat of om de Zwarte Cross, het grootste festival van Nederland. Dat doen we onder de naam rEvent.’

 

‘Mijn echte ambitie is te laten zien dat onze activiteiten en innovaties ook maatschappelijk het verschil kunnen maken'

Circulaire festivals

Festivalorganisaties die met rEvent in zee gaan kiezen voor een systeem dat ervoor zorgt dat gebruikte disposables bijna volledig kunnen worden ingezameld. Tot wel 90%, zo blijkt uit recente praktijktesten.

rEVENT08Er zijn inzamelboxen (360Box) voor papier/karton en voor plastic. ‘Alleen voor de organisatie zelf is er nog een restafvalbox. We hebben rEvent ontwikkeld vanuit het feit dat ik vind dat de industrie wel zelf met een oplossing moet komen voor het afvalprobleem. Als wij niets doen zijn disposables over vijf jaar verleden tijd terwijl we met rEvent aantonen dat we meer dan 90% weer inzamelen. Dat betekent dus vrijwel alle disposables worden hergebruikt.

De basis werd gelegd met PET360 glazen die zijn gemaakt uit 100% post consumer waste rPET. ‘Van de bekers die we inzamelen wordt 100% gebruikt voor het maken van nieuwe bekers. De hele keten (inclusief recycler) is erbij betrokken. Met ons inzamelingssysteem bieden we een uitstekend alternatief voor herbruikbare disposables en verpakkingen.’

Het succes is zodanig en de milieuwinst eveneens, dat Hengeveld de ambitie uitspreekt om er uiteindelijk een onafhankelijk platform van te willen gaan maken waarop andere partijen kunnen aansluiten. ‘Uiteindelijk wil je dat de positieve impact nog groter wordt’.

rEVENT02

 

Forse groei

De circulaire aanpak met PET360 en rEvent heeft Bordex geen windeieren gelegd, want dit jaar zijn er meer bekers verkocht dan ooit; een groei van 110 miljoen naar 200 miljoen bekers. Volgens Hengeveld is met rEvent en PET360 de milieu impact met minimaal 50% verlaagd. Hij geeft aan dat mensen als Zwerfinator en de Plastic Soup Surfer dit systeem van inzameling onderschrijven. Wie ooit het einde van een festival dat niet inzamelt heeft meegemaakt, weet waarom.

Oplossingen

Hoewel Bordex een focus op kunststof heeft, zegt Hengeveld daar waar mogelijk kunststof te vervangen door papier en karton. ‘Wij zoeken namelijk oplossingen en dat is in principe materiaalonafhankelijk. We zien te veel halve oplossingen en als wij iets doen, dan doen we het 100%. We zijn van lineair circulair geworden.’ En dat is meteen de brug naar een tweede pijler van het vernieuwde Bordex.

Vezels

Met de vezelgebaseerde innovatie SinterCell heeft het bedrijf namelijk een heel sterke nieuwe troef in handen. SCE Technology BV, onderdeel van de Bordex Groep, heeft de licentie verworven, om in heel Europa de machines en de technologie van het Zweedse bedrijf Hoting te verkopen. ‘Dat wij die licentie hebben gekregen is te danken aan ons PET360 project. Toen de Zweden dat zagen zeiden ze: we willen dat jullie dit gaan doen.’

Het gaat om een revolutionaire ontwikkeling waarbij niet de duurste vezels maar juist de goedkopere vezels, die je normaal gesproken terugvindt In de middenlagen van karton, worden gebruikt om een stevige, afbreekbare en recycleerbare verpakking, schaal of beker te maken. De basis is Bleached Chemi-Thermo Mechanical Pulp, kortweg BCTMP. Voor buiten- en binnenlagen worden langere vezels gebruikt, maar het grootse deel van de boom levert de vezels die de basis voor BCTMP vormen.

Gemasseerd

De Zweedse fabrikant ontwikkelde een unieke technologie waarbij een innovatieve matrijs met vervolgens een snelle droging de kern is. Die zorgt voor vormbare pulp die geschikt is voor maaltijdschalen en drankbekers. Hengeveld: 'de vezels worden als het ware gemasseerd en in de matrijs langzaam in elkaar geschoven. Daardoor blijven ze intact en is dit materiaal in principe oneindig recyclebaar. Maar mocht het vervuild raken met voedingsmiddelen dan is het perfect composteerbaar omdat het snel verdwijnt. Het zou zonde zijn om het bij het restafval te doen en te verbranden.

Licentie

SinterCell vervangt dus kunststof bij toepassingen als schalen, bekers en andere foodverpakkingen. ‘We laten Europese converters deze producten onder licentie produceren. Maar uiteraard gaan we als handelshuis zelf ook de SinterCell disposables verkopen, legt Hengeveld uit. Doordat deze cellulose flink goedkoper is dan de gangbare cellulose is het in prijs concurrerend voor kunststof. Kijken naar het materiaal komt het onderwerp branding ter sprake. Hengeveld: wij vinden dat je kunststof bekers niet moet bedrukken want daarmee verstoor je eigenlijk weer het recyclingproces doordat je vreemde stoffen toevoegt. Dat geldt dus ook voor de SinterCell-variant, maar wij denken dat je met embossing nog prima merkuitstraling zou kunnen bereiken. Op die manier krijg je ook een compleet milieuvriendelijke disposables. Wij verwachten dat de gebruikte schalen die vervuild zijn met voedsel, straks in de groene container mogen.’

Cultuuromslag

De nieuwe, grote projecten vergen veel van de organisatie maar daar heeft Hengeveld op voorgesorteerd. ‘We hebben de laatste tijd veel geïnvesteerd in uitbreiding van ons team en sterk geïnvesteerd IT kennis en systemen, zodat we straks veel processen kunnen automatiseren. Om SinterCell te gaan vermarkten hebben we ook flink geïnvesteerd in de deskundigheid van ons personeel. En de ontbrekende expertise hebben we geborgd met de installatie van een extern kennisplatvorm. Al met al hebben we flink geïnvesteerd in toekomstbestendige infrastructuur. Ik vind het leuk dat mijn oudste zoon nu ook in het bedrijf werkt en zich als projectmanager volop bezighoudt met de automatiseringsslag. We krijgen een nieuw ERP systeem en een volledig geautomatiseerd magazijn. Distributeurs kunnen straks direct bestellen via een gesloten systeem, dat ook meteen de facturatie afhandelt. Dat is een ingrijpende stap die natuurlijk een zware druk heeft gelegd op onze organisatie in de afgelopen jaren.

 360Container+Box-Karton

 

Drie pijlers

De toekomst van Bordex rust voor een belangrijk deel op de drie pijlers rEvent, SintererCell en IT, in de vorm van compleet geautomatiseerde orderafhandeling en een webshop met veel mogelijkheden voor afnemers. Binnenkort zijn we zelfs zover geautomatiseerd dat onze webshop klanten voor custom artikelen al een product preview kunnen krijgen voordat ze op de orderknop drukken. Hengeveld: ‘Voor alle drie de pijlers heb ik werkgroepen ingesteld en het team webshop heeft bijvoorbeeld de opdracht gekregen om in vijf jaar tijd de omzet te verdubbelen

RM-MM-Bordex-010

Tijdens het gesprek klinkt regelmatig het woord duurzaam. Hengeveld is ervan overtuigd dat alleen duurzaam werken toekomst heeft. ‘Vroeger kochten we in de hele wereld in, op prijs/kwaliteit. Dat heb ik sinds de overname in 2010 veranderd. Ik wil lokaal sourcen, zo dicht mogelijk bij onze markten, te weten Nederland, Duitsland, Polen, Zweden, Italië en Frankrijk. Lokaal sourcen betekent ook minder transport en daarmee minder CO2-uitstoot. Bovendien maakt deze manier van werken ons flexibel en betrouwbaar.

Groene toekomst

Van de drie pijlers is SinterCell misschien wel de meest spectaculaire, omdat Bordex een hoogwaardig, recycleerbaar en afbreekbaar alternatief voor kunststof biedt, die kan concurreren met plastic producten. ‘SinterCell zal snel inzetbaar zijn. De snackwereld kan binnenkort de plastic frietbakjes vervangen. Met de grootste fastfoodrestaurant ter wereld doen we een test voor de frietsausbakjes,’ vertelt Hengeveld. ‘Het grote voordeel is dat we met de technologie van SinterCell tot wel 15 cm diepe schalen kunnen maken. Dat zorgt ervoor dat er een breed toepassingsbereik is voor dit materiaal. Ik geloof in een groene toekomst voor verpakkingen, door visie en innovatie. Wij laten zien dat je van lineair naar circulair kunt, maar we zoeken daarbij wel echt structurele oplossingen. We doen het goed of we doen het niet. Halfwerk zul je bij mij nooit vinden en concessies doen we niet. Daarom was onze eis aan SinterCell ook: geen chemicaliën toepassen.’

Aanjager

Over zijn eigen rol is Hengeveld duidelijk. ‘Ik ben degene die innovatie wil aanjagen en die wil zorgen dat de mensen blijven leren en ontwikkelen. Daarbij is sfeer voor mij wel heel belangrijk. We doen veel met onze medewerkers qua samen eten en borrels en ook uitgaan. Op die manier ontstaan er extra krachten, daarvan ben ik overtuigd. Via de werkgroepen geven we de mensen ook veel verantwoordelijkheid. Je doet het samen.’

Hoewel hij dat niet meer is, straalt Hengeveld de energie en de drive van een dertiger uit. ‘Ik wil wezenlijk bijdragen aan hetgeen er gebeurt. Dat is belangrijker dan geld verdienen.’

Zijn ambitie is groot en aan stoppen denkt hij al helemaal niet. ‘Als er al iets gaat gebeuren dan gaan wij eerder op overnamepad dan dat we zelf verkocht worden. Ik ben geen man om thuis te zitten en ik vind het verschrikkelijk leuk om met een jonge generatie te werken. Maar mijn echte ambitie is te laten zien dat onze activiteiten en innovaties ook maatschappelijk het verschil kunnen maken.

 

Artikel delen