Textielafval en suikerriet voor circulariteit - KIDV innovators

Textielafval en suikerriet voor circulariteit - KIDV innovators

Verzenddoos van textielafval en een waterfles van suikerriet

Bijzondere reststoffen transformeren tot mooie en duurzame producten, verschillende leden van het KIDV innovatieplatform zijn hier volop mee bezig. Boxcet werkt aan de ontwikkeling van herbruikbare verzenddozen van textielafval. BE O Lifestyle ontwierp een herbruikbare waterfles van suikerriet

Boxcet is herbruikbare verzenddozen van textielafval

Bergen textielafval brachten studenten Julia Hinfelaar en Kyara Tonen op het idee om herbruikbare verzenddozen te maken.

‘Door onze opleiding aan de TMO Fashion Business school zien wij hoe groot het textiel afvalprobleem is. Slechts een beperkt deel wordt gerecycled’, vertelt Hinfelaar. ‘Wij houden allebei van online shoppen en weten dus ook hoeveel kartonnen verzenddozen daarvoor worden gebruikt.

Door de pandemie zijn er zoveel meer pakketverzendingen dat er een karton ­ schaarste is ontstaan.’

Tonen: ‘Met Boxcet willen wij het karton afval reduceren en textielafval een nieuw leven geven. Daarom werken wij aan de ontwikkeling van verzenddozen van textielafval, die minimaal veertig keer kunnen worden gebruikt.’

BOXCET-1-1

De Boxcet verzenddozen hebben geperste vouwen en zijn daardoor eenvoudig in en uit te klappen.

Leeg nemen zij weinig ruimte in tijdens het transport. De naden bevinden zich alleen aan de zijkant voor een sterkere onderkant. En een dubbele deelbare rits maakt verzegeling met een tie-wrap mogelijk. ‘Met de ontwikkeling van de verzegeling zijn wij nog bezig. Wij willen tie -wraps van gerecycled materiaal, maar dat is lastig om te vinden. Wij gaan daarvoor natuurlijk geen nieuwe PET -flessen inkopen’, aldus Tonen. Ook de bevestiging van het verzendlabel is nog in ont ­ wikkeling. Hiervoor bedachten de studenten een insteekhoes van gerecycled plastic.

Hinfelaar: ‘Wij kunnen de verzenddozen in elke maat leveren. Voor PostNL hebben wij hun standaardmaat gemaakt en een logistiek bedrijf, dat de verzenddozen momenteel voor ons test, heeft een grotere maat. Zelf zijn wij een brievenbuspakket aan het testen. Dit werkt ook prima.’ Per gebruiksmoment goedkoper Boxcet wil de verzenddozen zo snel mogelijk op de markt brengen. ‘Binnen ­ kort starten wij met de pilot en daarna kunnen wij een concrete planning maken’, aldus Hinfelaar.

‘Wij richten ons eerst op B2B en dan vooral op logistieke en fulfilment bedrijven. De uitdaging wordt hoe wij bedrijven laten overstap ­ pen van kartonnen naar onze verzend ­ dozen. Daarvoor is het belangrijk dat bedrijven inzien dat onze verzenddozen per gebruiksmoment goedkoper zijn.’

Op de lange termijn wil Boxcet ook graag de consumentenmarkt betreden. Tonen: ‘Om consumenten te stimuleren tot hergebruik hebben wij een statiegeldsysteem nodig. Dat moeten wij nog goed uitdenken.

Maar als wij zover zijn, hopen wij dat grote webshops, zoals bol. com, Wehkamp en Zalando, ook hun steentje willen bijdragen aan de reductie van kartonafval.’

BE O bottle - De waterfles van suikerriet

BE O Lifestyle gebruikt een heel ander restproduct: Braziliaans suikerriet. Daarvan maakt de scale -up de BE O bottle, een herbruikbare waterfles.

Suikerriet neemt tijdens de groei meer CO2 op dan tijdens het productieproces en het transport wordt uitgestoten. Per waterfles gaat het om 80 gram. En dat past perfect binnen BE O Lifestyles missie om met plantbased producten een positieve impact op het klimaat te maken.

Ontworpen voor circulariteit

‘De BE O bottle is echt ontworpen voor circulariteit. Wij doen er alles aan om te voorkomen dat de waterfles bij het afval belandt. Als dit toch gebeurt, is de fles 100% recyclebaar’, vertelt product developer, Nienke Schilder. ‘De waterfles heeft een bijzon ­ der design en biedt gebruiksgemak. De vormgeving is geïnspireerd op suikerriet, vandaar de schuin weggesneden dop en het reliëfpatroon. Door de vorm van de dop kun je de BE O bottle makkelijk dragen.

De lage schroefdraad van het mondstuk drinkt prettig en is goed schoon te maken. Bovendien kun je twee bekers van de waterfles maken. En als je de onderdelen in elkaar schuift, nemen ze minder kastruimte in beslag.’

beo-bottle-green-cap

Nieuwe plantbased Tupperware

Momenteel bedient BE O Lifestyle voor ­ namelijk de promotionele markt, maar daarin begint verandering te komen. Schilder: ‘De consumentenmarkt trekt steeds meer aan. Mensen willen met kleine aanpassingen hun leven makkelijker en duurzamer maken.

Naast onze webshop verkopen wij de BE O bottle onder andere via WAAR winkel en supermarkt Odin. Deze winkels vinden duurzaamheid eveneens heel belangrijk.’ Ook voor de toekomst heeft BE O Lifestyle een paar mooie ambities. ‘Wij gaan ons assortiment verbreden naar alledaagse lifestyleproducten.

Komend jaar brengen wij verschillende nieuwe producten op de markt. Ook willen wij onze naamsbekendheid vergroten door meer zichtbaarheid te creëren in de winkels en met hulp van influencers. 

Ons doel is om voor 2030 de nieuwe plantbased Tupperware te zijn

AANMELDEN

Heeft jouw bedrijf een specifieke innovatie op het gebied van duurzaam verpakken en/of recycling en wil je gebruik maken van de voordelen van het platform? Neem dan contact op met Charissa Koolen (06-28771301, c.koolen@kidv.nl

Artikel delen