Vizier op cosmetica en bodycare

NVC_PUMA_Monoprix

Vizier op cosmetica en bodycare

Op de beurs Cosmetics Packaging in Parijs bekeek NVC-directeur Michael Nieuwesteeg verpakkingen met in zijn hand het PUMA-manifest.

Het PUMA-project is de collectieve inspanning van de zakelijke verpakkingsgemeenschap om een einde te maken aan verpakkingen als wereldwijd milieuprobleem. Op basis van het PUMA-manifest worden de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van verpakkingen en milieu geanalyseerd. Met de Franse editie van het manifest in de hand, ging een PUMA team begin 2022 naar Parijs en bestudeerde daar het verpakken van cosmetica en lichaamsverzorgende (“bodycare”) producten. Dit alles in de aanloop naar het PUMA wereldcongres, 3 mei 2023 in Düsseldorf (Duitsland).
Het PUMA-manifest maakt een onderscheid tussen Front-end, Pack-Use-Empty, Collect-Control en Back-end.

NVC_Puma_Chanel
Chanel aftershave balsem met restproduct.
'Dat de industrie iets probeert te doen, is ook te zien.'

De Pack-Use-Empty (P-U-E) spiraal

Hier begint het allemaal: het verpakken van het product, het gebruiken van het product en idealiter het volledig gebruiken van het product (en dus het helemaal leegmaken van de verpakking). We vinden exuberante verpakkingen (zie bijvoorbeeld de Sephora Holiday Vibes multi-verpakking) en je kunt je afvragen hoeveel resten er in de kunststof tube achterblijven van een viskeus product als Chanel aftershave balsem.
Dat de industrie iets probeert te doen, is ook te zien: de “magic key” van L’Occitane levert een speciaal hulpmiddel (de “magic key”), zodat alles van de crème te gebruiken is. Monoprix brengt sachets ‘met 50% minder plastic’ voor gezichtsverzorging. Maar het aantal dagelijkse gebruiksmomenten voor verschillende producten varieert wel voor dezelfde verpakking met een factor twee (twintig keer voor de gezichtsscrub en veertig keer voor de gezichtscrème).

NVC_PUMA_L'Occitane_magic_key
L'Occitane tube met "magic" key.

Collect-Control en Back-end

Het leegmaken van verpakkingen gebeurt op een andere locatie en een ander tijdstip dan het afvullen. Er is in het algemeen dus een inzamelingsstap nodig en een verwerkingsproces die niet tot milieuproblemen leiden. De Collect-Control stap kan alleen maar goed gaan als de consument wil en kan meehelpen.
Hoe en waar moet de geleegde verpakking op een verantwoorde wijze worden weggedaan?
Informatie op de verpakking is niet erg eenduidig; zo vinden we bij Yves Rocher het Franse “triman-logo” gebroederlijk naast het DSD-logo. Een groot vraagstuk is nog steeds hoe gedetailleerd de informatie naar de consument moet zijn en in welke mate er “breedband” backend-processing beschikbaar komt. In dezelfde week dat PUMA Parijs bezocht, meldde de Franse president Macron verheugd dat Eastman Chemicals in Frankrijk een verwerkingsfabriek gaat bouwen voor het omzetten van allerlei ingezamelde plastic verpakkingen, waaronder die van cosmeticavepakkingen, in nieuwe grondstoffen. Eastmans project heeft ook de steun gekregen van een indrukwekkend aantal internationale merken die moleculaire recycling zien als een cruciaal instrument om “circulariteit” te bereiken. LVMH Beauty, The Estée Lauder Companies, Clarins, Procter & Gamble, L’Oréal en Danone hebben intentieverklaringen ondertekend voor meerjarige leveringsovereenkomsten vanuit deze fabriek, die een capaciteit krijgt van 160.000 ton ingezameld plasticafval per jaar.

NVC_PUMA_L'Occitane_gerecycled_conten
L'Occitane aluminium tube met 96% gerecycled content claim.
NVC_PUMA_YvesRocher_VM5_22

Yves Rocher flesje met triman en DSD logo.

Het Front-end

Wie wil verpakken heeft verpakkingsmaterialen nodig. Linksom of rechtsom: die materialen komen uit nog niet door de mens aangeraakte bestaande voorraden, uit nog niet door de mens aangeraakte hernieuwbare bronnen of door reeds ingezette materialen die vanuit een Back-end proces weer worden aangeleverd. Voor de “organische”, op plantaardige vezels gebaseerde verpakkingen, zoals vouwkarton, wordt blijkbaar aangenomen dat de consument deze als hernieuwbaar herkent. Het wordt als zodanig niet vaak op de cosmeticaverpakkingen vermeld.
Uitgedaagd door deze impliciete milieu-claim beginnen ook de anorganische verpakkingsmaterialen zich te roeren aan het Front-end. Wat te denken van een grote display in een flagship store van L’Occitane aan de Champs-Élysées dat de aluminium tubes voor minimaal 96% uit gerecycled aluminium bestaan?
Daarmee is de olifant in de kamer van de verpakkingsmaterialen nu ook zichtbaar geworden: hoeveel energie hebben we nodig om deze claims (en ook die van een proces als het genoemde Eastman Back-end proces in de kunststofsector) duurzaam waar te maken?

Het PUMA-manifest is hier gratis te downloaden.

NVC_PUMA_Sephora_holiday_vibes
Sephora Holiday Vibes.
Artikel delen