Groeiende e-commerce uitdaging voor verpakkingsbranche

De ontwikkelingen in e-shoppen gaan nog wel even door: een supermarkt waar de e-shopper de verpakking uit het schap kan pakken en van alle kanten kan bekijken.‘Webwinkels verpakken 5.000 keer per seconde’

‘Uiteindelijk gaan we allemaal online’, voorspelt Donovan van Heuven, hoofdredacteur van EtailTrends. Een overzicht in zijn tijdschrift van retailers met een eigen webshop onderbouwt zijn uitspraak. Deze snelle groei van de e-commerce biedt ook kansen voor de verpakkingsbranche. Een Position Paper somt de belangrijkst aandachtspunten op.

De overvolle gangpaden tijdens de WebWinkel Vakdagen op 21 en 22 januari jl. tonen aan dat e-commerce een opkomende industrie is. Zo’n 11.000 bezoekers bezochten ruim 250 exposanten in de Jaarbeurs Utrecht. Bijna alle grote retailers in Nederland hebben dan ook inmiddels een eigen webshop en daarnaast zijn er steeds meer kleine en middelgrote bedrijven die hun producten online verkopen. Een voorzichtige schatting is dat e-commercewinkels 5.000 producten per seconde verpakken (5% van de fysieke retail). Het verpakken van al die producten biedt nieuwe kansen voor de verpakkingsindustrie, maar resulteert ook in zorgen over het milieu en de kwaliteit. Zo zijn er zorgen over het optimale gebruik van verpakkingsmateriaal ten aanzien van hergebruik na het uitpakken van het product en over de informatievoorziening richting klant.

Een internationale werkgroep voor Web Retail Packaging (WRP) heeft daarom gezamenlijk een Position Paper opgesteld, waarin zij hun visie geven op het verpakken voor de e-commerce. Deze werkgroep bestaat uit zo’n 560 bedrijven. Hierin zitten grote webretailers, waaronder Wehkamp, Ikea, Amazon, Marks & Spencer en Metro en ook diverse verpakkingsleveranciers. Tijdens de WebWinkel Vakdagen eind januari presenteerde NVC-directeur Michaël Nieuwesteeg de Nederlandse vertaling van dit Position Paper, dat 26 WRP-aandachtspunten bevat. Het NVC start in maart een vierdaagse WRP-cursus en ondersteunt het internationale onderzoek Food Web Retail Packaging van de Universiteit Wageningen en de Lund University in Zweden. Het onderzoek richt zich op het ontwikkelen van een secundaire verpakkingsoplossing voor online bestelde voedingsmiddelen.

Een volgende stap in het online winkelen kan de virtuele supermarkt zijn. John Kuijt van Esko liet op de beurs enkele 3D-plaatjes zien van een supermarkt waar de e-shopper de verpakking uit het schap kan pakken en van alle kanten kan bekijken. ‘Het zal niet eenvoudig zijn om alle informatie van het product real time te koppelen aan een virtuele verpakking’, meent Kuijt. ‘Maar niets is onmogelijk.’

www.webwinkelvakdagen.nl

 

Thema: