Marketing zonder verpakking gaat niet

Op internet zijn veel prachtige websites te vinden die zich richten op verpakkingsdesign. De schitterende verpakkingen die daar te zien zijn worden door liefhebbers weer gepind op Pinterest. Dat maakt het mogelijk snel te zien wat er wereldwijd het gebied van design gebeurt. Een overzicht van de huidige trends.

Groener verpakken
Maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort eigenlijk de standaard te zijn. Duurzaam verpakken betekent tegenwoordig nadenken over realistische doelstellingen, zonder alle essentiële functies van de verpakking uit het oog te verliezen. Internationale voorbeelden zijn bijvoorbeeld kleiverpakkingen die na gebruik als een plantenpot kunnen dienen of een kartonnen verpakking die na gebruik een kleerhanger kan worden. Maar de industrie kan veel dichter bij zichzelf blijven door zoveel mogelijk hernieuwbare bronnen te gebruiken en materiaal toe te passen dat kan worden hergebruikt.

Het verleden hergebruiken
Een tweede trend is het toepassen van historische elementen in het ontwerp of soms zelfs historische logo’s van merken. Zo ontwierp het bureau De jongens Ronner uit Rotterdam de bieretiketten voor de kleine brouwerij Maallust in Veenhuizen en won er een onderscheiding mee. Ook wordt er wel gebruik gemaakt van werk uit het publieke domein, bijvoorbeeld verzamelingen van musea, waarmee cultureel erfgoed terug komt in verpakkingsdesign.

What you see is what you get
Consumenten willen steeds meer informatie over de ingrediënten, het productieproces en de toepassing van de producten die ze kopen. Transparante verpakkingen en dito etiketten helpen de consument bij het maken van een keuze, omdat ze het product kunnen zien. Dat helpt ook bij het bouwen van een merk en voorkomt de helaas nog veel geziene discrepantie tussen wat je ziet en wat je krijgt. Een bijkomend voordeel is dat de drukkosten lager zijn, omdat er weinig drukwerk en vooral geen kleuren worden toegepast. Een mooi voorbeeld is het gesleevde wijnglas van Le Petit Raisin.

Color blocking
Een vierde trend is verpakkingsdesign met een stevige onderscheidende persoonlijkheid. Iedere merkeigenaar wil dat zijn product opvalt tijdens het scannen van de supermarktschappen. Sommige ontwerpers hebben dit in gedachten als ze met zeer aansprekende in het oog springende ontwerpen komen. Heldere, solide vormen, waarbij een kleur domineert (zoals color blocking bij Uncle Ben’s) levert in het schap een visuele eenheid op, waar het oog van de consument naartoe getrokken wordt. Hoge contrasten en unieke vormen trekken de aandacht van de consument.

Designelementen en patronen
Het grote voordeel van het gebruik van kunstdruk is dat een eenheid kan worden gecreëerd op het gebied van identiteit, zelfs als de concepten bij tijd en wijle abstract zijn. Kleurvarianten van eenzelfde print maken het makkelijker om verschillende smaken van een product uit te beelden.
Patronen worden al sinds mensenheugenis gebruikt. Maar pas sinds kort zijn ontwerpers het volle potentieel van patronen gaan gebruiken en gaan zien dat deze overal om ons heen aanwezig zijn. Het gebruik van verschillende patronen voor een productlijn geeft hetzelfde resultaat als bij prints. Ze zijn onderscheidend, maar behoren tot dezelfde familie. Tegelijkertijd heeft de verpakking niet de uitstraling pretenties te hebben. Integendeel, deze site eenvoudig uit en bereikt zijn doel namelijk het product herkenbaar maken onafhankelijk van de smaak.

Oud ontmoet nieuw
Mensen voelen zich gemakkelijk bij dingen die ze kennen. Het kost ze meer tijd om een beslissing te nemen als ze worden geconfronteerd met een nieuw concept of een nieuw idee. Daarom zien we steeds meer verpakkingsontwerpen die er bekend uitzien en een beetje ouder lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Natuurlijke organische lijnen, ruwe elementen, oneffenheden in de druk en zorgvuldig ontworpen elementen bieden samen een gevoel van emotionele connectie en suggereren dat een mens het product heeft geproduceerd en verpakt.

Hand geïllustreerde verpakkingen
Met de hand getekende illustraties worden vooral gebruikt als het gaat om storytelling in commercieel ontwerp. Door losse en delicate schetsen, vereenvoudigde illustraties en een speelse grafische stijl wordt het maximale effect bereikt. In internationaal verpakkingsdesign is dit steeds vaker te signaleren.

Subtiele luxe
Deze categorie bevat producten die waarde willen uitstralen op een ietwat excentrieke manier. Het is de essentie van eenvoud en meestal zijn subtiele texturen en simpele fonts er onderdeel van, wat leidt tot een sterke compositie.

Geniale verpakkingen
Als verpakkingsontwerpers de mogelijkheid krijgen om de geest helemaal vrij te maken en alle regels te breken, is het resultaat altijd constructief en soms baanbrekend. Zoals de wijnfles van Eduardo del Fraile, waar op de fles aangebrachte aarde het etiket is.

 

Thema: