Advertorial

Van one-size-fits-all naar duurzame en gepersonaliseerde verpakkingsoplossingen

Van one-size-fits-all naar duurzame en gepersonaliseerde verpakkingsoplossingen

In 2025 is het Europese doel om eenmalig gebruik van plastic producten en verpakkingen zoveel mogelijk terug te dringen. Plastic dient herbruikbaar te zijn of gerecycled te worden nadat het in de prullenbak is beland. Daarnaast staat duurzaamheid ook bij de consumenten steeds hoger in het vaandel. Bedrijven zullen moeten evolueren van een one-size-fits-all benadering naar gepersonaliseerde verpakkingsoplossingen.

Dit is een artikel van onze partner: Veer Motion Solutions

Steeds meer e-commerce bedrijven stappen over op alternatieven, zoals papieren verpakkingen, om het plastic afval te verminderen. Echter, naast de verpakkingsmaterialen, kun je als bedrijf ook goed inspelen op de formaten van de verpakkingen. Eén van de grootste ergernissen van de consument bij een online aankoop is namelijk dat een product in een veel te grote doos wordt geleverd. En dat is jammer, want het uitpakken van een product is een belangrijke customer touchpoint. Hét moment dat de consument na een online aankoop jouw product voor het eerst ziet en aanraakt.

Door te kiezen voor op maat gemaakte en gepersonaliseerde verpakkingen kunnen e-commerce bedrijven de unboxing experience uniek maken. Dit zorgt voor een positieve eerste indruk met jouw merk waardoor de kans groot is dat een consument terugkomt voor meer. Daarnaast geef je consumenten een aanleiding om de verpakking te delen op social media. Bij een unieke unboxing experience wordt er al snel een plaatje op Instagram of een video op Youtube geplaatst.

Flexibele, duurzame en op maat gemaakte verpakkingen

In het afgelopen jaar zien we steeds meer grote namen voorbij komen die hun online bestellingen gaan versturen in papieren verpakkingen of bedrijven die het verpakkingsmateriaal verminderen zodat consumenten geen grote dozen of te grote plastic zakken ontvangen.

Om in te spelen op deze trends in packaging, werkt VMS samen met Sitma uit Italië. De ontwikkelde verpakkingsmachines, de e-Wrap 2.0 en de Fast Pack, van Sitma werken met duurzame verpakkingsmaterialen, waaronder papier en biofilm. De flexibiliteit van de machines maakt het mogelijk om producten van verschillende afmetingen te beheren en om pakketten te creëren die aangepast zijn aan de inhoud.

Het creëren van op maat gemaakte verpakkingen biedt vele voordelen: het vermindert de hoeveelheid afval dat na het uitpakken op kosten van de consument moet worden weggegooid en het vergemakkelijkt het transport door de hele supply chain. Het beperkt "leeg transport" tot een minimum en optimaliseert het laadvermogen van voertuigen. De verpakkingen kunnen voorzien worden van een makkelijk te openen en hersluitbaar systeem.

Voor vragen of sparren over duurzame verpakkingsoplossingen, is vrijblijvend contact op te nemen met Niels van der Sloot via niels@vms.nu.

Bron: Veer Motion Solutions

Artikel delen