Sociaal en duurzaam ondernemen zit in het DNA bij displayspecialist Holbox

Sociaal en duurzaam ondernemen zit in het DNA bij displayspecialist Holbox

Het succes van de Limburgse displayspecialist 

Holbox in Echt is flink gegroeid en kampt met ruimtegebrek. Het familie bedrijf gaat daarom begin 2024 verhuizen naar een nieuw, groter pand in Roermond. Chantal Hol en haar broer Martijn Hol vertellen over het succes van de Limburgse displayspecialist die duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in de genen heeft zitten.

Martijn en Chantal Hol

Op de vensterbank in het kantoor van algemeen directeur Martijn Hol staat het bord “Jan Hol Verpakking bv”. Het verwijst naar de beginjaren toen Holbox nog een groothandel in golfkartonnen dozen was. ‘De dozengroothandel van mijn vader Jan was in mijn jeugd één grote speeltuin’, vertelt Martijn. ‘Het moment dat hij in 1976 zelfstandig ondernemer werd, kan ik me nog goed herinneren. Ik was acht jaar oud. We speelden tussen de dozen verstoppertje en klommen op pallets. Mijn vader heeft mij nooit gepusht om in het bedrijf te komen. Ik wilde zelf zo snel mogelijk het bedrijf in.’ Ook Chantal Hol, commercieel en marketing directeur, begon al vroeg met vakantiebaantjes. ‘Ik heb ingevallen als receptioniste en op de grafische afdeling meegeholpen.’

Tegenwoordig runnen broer en zus samen het bedrijf dat is uitgegroeid tot marktleider in kartonnen displays. Samen geven ze leiding aan 225 werknemers en zijn ze verantwoordelijk voor een vestiging in Polen waar zo’n 200 mensen werken.

‘Als ondernemer heb je een zorgplicht. Zowel naar je werknemers als naar je omgeving’

Niches

‘We hebben altijd de niches in de markt gezocht’, zegt Martijn. ‘In de begintijd was dat het snel leveren van golf[1]kartonnen dozen op maat.

Ghosttrain_AdareInternationalDoor de opkomst van grote golfkartonfabrieken zijn we vervolgens overgestapt op kartonnen displays. Dat is nu onze corebusiness. Wij ontzorgen de klant door het complete traject te verzorgen voor Point of Sale materiaal. Van het ontwerp tot en met de productie, het eventueel opzetten en afvullen en het transport van de displays.

Hiervoor hebben we alle productieprocessen in eigen huis.’ Om de niches in de markt te vinden, moet je die markt goed volgen, meent Chantal. ‘Het handelsklimaat kan snel veranderen. Dat hebben we gemerkt tijdens de corona-periode, waarin alleen de supermarktwinkels open bleven. Die hebben toen topomzetten gedraaid. Wij hebben daarvan meegeprofiteerd.’ Door dit soort crisissen is het volgens Chantal moeilijker forecasts te maken, maar zij ziet voldoende kansen. ‘In elke crisis komen weer nieuwe markten tevoorschijn, zoals opkomende B-merken. Om die trends te spotten, doen we geregeld shop visits bij alle grote retailers. We hebben een database waarmee we tot 15 jaar terug kunnen kijken.’

SuperbowlAufsteller_MarsGmbH

 

Duurzaamheid

Holbox loopt voorop in duurzaam produceren. Het bedrijf ontwikkelde al tien jaar geleden samen met KBA een offsetpers die lakken op waterbasis aanbrengt en daarmee schadelijke UVlakken verving. ‘Duurzaamheid zit in ons DNA’, zegt Chantal. ‘Wij drukken al jaren met bio-inkten en gebruiken alleen FSC gecertificeerd karton. Wij waren de eerste leverancier die 100% FSC-gekeurde displays maakten. En als de klant het wil, kunnen we ook graspapier toepassen. Daarnaast zijn we sterk in het eco design. Dat wil zeggen dat we de stansplaten slim indelen met weinig productie afval en onderdelen van de transportverpakking geven we een tweede bestemming door ze te gebruiken als binnenconstructie van de display. Zo verleng je de levenscyclus van een product.’ ‘Wij hebben hiervoor diverse patenten’, vervolgt Martijn. ‘Het betreffen vooral slimme constructies waarmee je met weinig karton grote displays met veel draagkracht kunt maken.’

Van het gas af

In 2024 gaat het bedrijf naar Roermond. Met 30.000 vierkante meter wordt het nieuwe pand van Holbox twee maal zo groot als het oude pand in Echt. De nieuwbouw heeft de hoogste duurzaamheidcertificering BREEAM Excellent. Martijn hierover: ‘We gaan van het gas af en willen volledig zelfvoorzienend zijn. In de lichturen is dat met 3.000 zonnepanelen op het dak geen probleem. Voor de avonduren willen we batterijcontainers plaatsen. Daarnaast komt er een soort centrale snelweg van 250 meter met elektrische AGV’s voor het interne transport. Wat zorgt voor een behoorlijke efficiencyslag.’

Doorstroomlocatie

De nieuwbouw is ook nodig voor het groeiende aantal co-packprojecten die Holbox verzorgt. Het opzetten en vullen van displays vergt veel ruimte. Bij deze projecten werkt het bedrijf ook samen met statushouders en mensen van de sociale werkplaats.

‘Wij zijn de meest succesvolle doorstroomlocatie in Limburg voor mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt’, zegt Martijn. ‘Maatschappelijke betrokkenheid vinden wij belangrijk.’ Chantal: ‘Als ondernemer heb je een zorgplicht. Zowel naar je werknemers als naar de omgeving toe. Dat hebben we van onze ouders meegekregen. Holbox organiseert daarom ook projecten voor het goede doel, zoals End Polio Now en heeft de eigen Navenant Foundation opgericht. Gemiddeld doneren we zo’n 200.000 euro per jaar.’ ‘Displays maken is goed te combineren met een sociale blik op de wereld’, zegt Martijn tot slot. ‘Dat voelt goed bij ons en ook bij onze mensen. Het leuke van een bedrijf is dat je samenwerkt met je mensen en met je klanten. En dat we met zijn allen trots zijn op ons product. Dat is Holbox.’

Artikel delen