Bunzl ontwikkelt verpakking met NFC-technologie

Bunzl Retail & Industry, leverancier op het gebied van verpakkingen, disposables en hygiëneproducten, introduceert Smartix, het intelligente verpakkingsconcept dat gebruik maakt van NFC-technologie. Deze contactloze communicatiemethode maakt het mogelijk voor e-retailers om na bezorging van een pakket in contact te komen met de ontvanger. De consument scant met zijn smartphone een NFC-label op de verpakking en komt zo op een persoonlijke en beveiligde webpagina waar hij bijvoorbeeld direct kan betalen, het retourproces kan starten of een review kan achterlaten, informeert het bedrijf.

Eén van de belangrijkste voordelen van Smartix is naar eigen zeggen dat het retourproces wordt versneld. Op dit moment weten retailers pas welke producten retour komen op het moment dat ze terug zijn in het distributiecentrum. Daarbij kost het controleren van retourformulieren en pakbonnen veel tijd. ‘Doordat de consument op zijn telefoon het retourproces start, staat het te retourneren product direct in het systeem van de verzender. Bij ontvangst van de retour gestuurde goederen scant de retailer het NFC-label waarmee directe identificatie en matching plaatsvindt. Dat betekent een grote stap in het automatisch verwerken van retourorders en het efficiënter maken van het logistieke proces’, aldus Rob Wennink, general manager van Bunzl.

Bunzl werkt voor de ontwikkeling van Smartix samen met Ideatics, die als technische partner het patent op het tagging platform heeft.

www.bunzl.nl

Bunzl develops packaging with NFC technology

Bunzl Retail & Industry, supplier in the field of packaging, disposables and hygiene products, introduces Smartix, the intelligent packaging concept that uses NFC technology. This non-contact communication makes it possible for e-retailers to get in contact with the receiver after delivery of the package. The consumer scans an NFC-label on the packaging with its smartphone and enters a personal and secure web page where he for example can pay directly, start the return process or leave a review, the company informs.

One of the main advantages of Smartix is that the return process is accelerated. At this moment retailers know only which products are coming back, at the time it has returned in the distribution centre. Furthermore, checking the return forms and packer’s numbers costs a lot of time. ‘Because the consumer starts the return process on his phone, the product involved is mentioned directly in the system of the sender. With the receipt of the returned goods, the retailer scans the NFC-label that allows direct identification and matching. It is a great step in the automatic processing of return orders and the efficiency of the logistic process’, says Rob Wennink, general manager of Bunzl.

For the development of Smartix, Bunzl works together with Ideatics, which as a technical partner has the patent on the tagging platform.

www.bunzl.nl

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen