Design van verpakkingsblik in Historisch Museum Deventer

Blik op Blik op blik, kortom véél blik is te zien in de fraaie overzichtstentoonstelling Blik op Blik in Deventer, die van 6 maart tot en met 19 september 2010 is te zien. Het historisch museum bezit de grootste nationale verzameling verpakkingsblik en dat laat het zien ook!

De nadruk ligt op de vormgeving. De oude, nostalgische blikken, grote winkeltrommels of 'moderne' exemplaren met strakke belettering leveren ongetwijfeld veel blikken van herkenning op. De komst van de zelfbediening en de toenemende reclame maakten het design van verpakkingsblik des te belangrijker. De tentoonstelling is vormgegeven door Bureau Emzee, Deventer

200 jaar Conserven

In 2010 is precies tweehonderd jaar geleden het conservenblik uitgevonden. Was het blik als luchtdichte verpakking aanvankelijk puur functioneel, design werd door de toenemende reclame en de ontwikkeling van merken steeds belangrijker. Men versiert de blikken door kleurendruk, met reliëf of door 'shaping'. Blikken in allerlei vormen en maten komen aan bod. Toppers zijn natuurlijk het Droste-blik met de verpleegster, het Van Nelle-blik van Jac Jongert, maar ook de veelkantige 'icosaeder' ontworpen door Escher tot en met de allernieuwste blikken die nu in de winkel staan.

Ontwikkeling in beeld

Uit het verpakkingsblik is de ontwikkeling van de voedingsindustrie in ons land, van smaak, gewoonten en favoriete producten, af te lezen. Poetsmiddelen van 'Glim', de verdelgingsspuit van Flit, Blooker's cacao, sigaren van Hofnar of Willem III, ham van Linthorst, appelstroop van De Betuwe, verf van Flexa of cassis van Hero kwamen allemaal in blikken terecht. Er zijn verpakkingen voor bekende merken als Verkade, Van Melle, Van Houten, De Gruijter, Albert Heijn, Douwe Egberts, Coca Cola, Heineken, Illy of Bonduelle.

'Mijn Blik en ik'

Eten en verpakkingen brengen veel herinneringen met zich mee. Een aantal bijzondere verhalen rond een geliefd blik wordt verteld in de audiotoer 'Mijn Blik en ik'. Zo levert een blikje SMAC menigeen herinneringen op. Heeft u er ook één?

Fraai boek

Het rijk geïllustreerde, gelijknamige boek geeft de interessante achtergronden van de geschiedenis en vormgeving van het Nederlandse verpakkingsblik weer. Hoofdauteur Mienke Simon Thomas is specialist op het gebied van design.

Evert van de Weg, medewerker van VerpakkingsManagement en specialist op het gebied van blikverpakkingen (techniek), nam een deel van het boek voor zijn rekening.

Blik op blik. Design van Nederlands verpakkingsblik. Mienke Simon Thomas, Evert van der Weg en Charles Boissevain. Uitgeverij Thieme Art en Historisch Museum Deventer, 176 pag, rijk geillustreerd, € 19,95, ISBN: 9789078964520

www.deventermusea.nl

Open: di t/m za 10-17 uur, zon- en feestdagen en 5 mei 13-17 uur

Extra open: Goede Vrijdag, zo 11 juli en zo 1 augustus 10-17 uur

Gesloten: maandag, eerste paas- en pinksterdag

Entree: volwassenen € 4,-; 2 t/m 17 jr € 1,-

 

Tags (taxonomy): 

Reacties

Reactie toevoegen