DS Smith investeert 15 miljoen in België

Het Britse verpakkingsbedrijf DS Smith, een van de grootste leveranciers van golfkartonnen verpakkingen in Europa, investeert 15 miljoen euro in zijn Belgische vestigingen in Gent en Buggenhout. Door innovatie en technologische ontwikkelingen speelt het bedrijf in op de stijgende en veranderende vraag in de e-commerce en FMCG-markten. Investeringen zoals deze zullen DS Smith helpen om zijn ambitieuze milieudoelstellingen te verwezenlijken, zoals het verminderen van zijn CO2-uitstoot met 30% per ton productie tegen 2020. De investeringen zorgen bovendien voor een capaciteitsverhoging en extra banen.

15 miljoen euro aan investeringen

Bedrijven in de FMCG moeten steeds sneller en efficiënter werken. DS Smith surft, als Europa’s grootste leverancier van e-commerce verpakkingen, mee op de internationale boom van deze branche. Het bedrijf, dat levert aan zowat alle belangrijke e-commerce spelers, ziet de vraag naar duurzame, kartonnen verpakkingen toenemen en investeert daarom fors om zijn capaciteit uit te breiden. In 2018 investeerde DS Smith al in de uitbreiding van zijn ‘Impact Centre’ in Gent met een speciaal e-commerce gedeelte en in zijn vestigingen in Buggenhout en Gent werden respectievelijk een hypermoderne verwerkingslijn en vouwplakmachine geïnstalleerd. Om te blijven groeien, zal het bedrijf in 2020 een nieuwe, state-of-the-art golfkartonmachine (corrugator) in gebruik nemen in zijn vestiging in Gent. Alles samen gaat het om investeringen ter waarde van 15 miljoen euro.

Aanzienlijke capaciteitsverhoging

Van zodra de nieuwe machine in Gent in gebruik wordt genomen in 2020, verwacht DS Smith een stijging van de productiecapaciteit met ten minste 50%. Deze capaciteitsverhoging zorgt bovendien voor een uitbreiding van het aantal productieploegen: van 2 naar 3. Het aanwerven van extra medewerkers wordt nu al opgestart.

Duurzaamheid staat centraal

De investeringen van DS Smith in de nieuwe machines komen tegemoet aan de toenemende vraag naar duurzame en complexere verpakkingen op de e-commerce en de FMCG-markten. Zo zet DS Smith bijvoorbeeld in op ‘slimmere’ constructies die het inpakken en vullen van schappen versnellen. Daarnaast ontwikkelt het bedrijf ook oplossingen om de lege ruimte in e-commerce verpakkingen te minimaliseren.

Bovendien zorgen de nieuwe machines voor een flinke reductie van het afvalpercentage en passen ze in de strategie van DS Smith om zijn CO2-uitstoot gevoelig te reduceren, tot 30% per ton productie tegen 2020.

Bart Albrechts, General Manager DS Smith Belgium: “Onze investeringen zijn erg duurzaam: ze maken het mogelijk om onze doelstelling te halen om tegen 2020 onze CO2-uitstoot met 30% per ton productie terug te dringen en zo dé duurzaamste speler op de markt te worden. Dit bovenop het feit dat golfkarton op zich al een erg duurzaam materiaal is. Wij passen onze verpakkingen ook voortdurend aan aan de veranderende markt en de toegenomen vraag naar duurzaamheid bij de consument én de webwinkels. Daarom maken, verzamelen én recycleren wij verpakkingen – een cyclus die slechts 14 dagen in beslag neemt. Met innovaties zoals onze revolutionaire ‘Made2Fit’ technologie zorgen wij er bovendien ook voor dat opvulmaterialen in pakketjes overbodig worden en transportkosten verlaagd worden. Duurzaamheid is nu al onze prioriteit, en dit zal in de toekomst alleen nog maar aan belang winnen.”

www.dssmith.com

Reacties

Reactie toevoegen