Ecobox spaart ruim 50 schoenendozen uit

Ecobox spaart ruim 50 schoenendozen uit

De Nederlandse schoenenproducent Omoda introduceert voor haar online kanaal de ecobox. Een materiaal besparend retoursysteem in de vorm van een herbruikbare en opvouwbare verzenddoos van kunststof die meer dan 50 keer kan worden hergebruikt.

Consumenten kunnen zelf deze optie kiezen bij het afronden van hun bestelling. In ruil voor 4,95 euro statiegeld gaan de bestelde schoenen in de ecobox richting consument en afhankelijk van of die de bestelling wilt houden, stuurt hij of zij deze doos gevuld of leeg weer terug naar Omoda. Zij storten dan het statiegeld terug en gebruiken de doos weer voor een volgende bestelling.

Eisen

De retourdoos is samen ontwikkeld met verpakkingsspecialist Paardekooper. Die kreeg te maken met de volgende eisen: De herbruikbare verzenddoos moest:
•    Sterk genoeg zijn om het normale verzendproces te doorstaan;
•    Makkelijk en klein op te vouwen zijn, zodat de doos eenvoudig leeg teruggestuurd kan worden via de brievenbus;
•    Er gelikt uit zien, zodat de bestelling uitpakken een feestje blijft.

 

Succesvolle test

De verzendverpakking die Paardekooper ontwikkelde is in juli eerst uitvoerig getest. ‘Consumenten konden kiezen voor een ‘milieubewuste verzending’. In ruil voor EUR 4,95 statiegeld werd het pakketje dan in een ecobox opgestuurd. Binnen één dag na livegang waren we door de voorraad testboxen heen’, vertelt een trotse projectleider Marlinde Baan-Verton. ‘Steekproefsgewijs heeft onze klantenservice gedurende de testperiode klanten gebeld die gebruik hadden gemaakt van de ecobox om te vragen naar hun ervaring. “Alle klanten waren laaiend enthousiast”, vertelt een trotse Marlinde Baan-Verton, projectleider van de duurzaamheidswerkgroep binnen Omoda. 
‘Natuurlijk konden we nog genoeg verbeteren, met name wat betreft de retourinstructies, maar iedere klant die we spraken was zeer tevreden over de staat waarin het pakketje bezorgd werd en zou de volgende keer weer voor de ecobox kiezen. Maar bovenal reacties als ‘prachtig initiatief’, ‘dit zouden meer bedrijven moeten doen’ en ‘kunnen jullie dit niet verplicht maken?’ stemden ons natuurlijk superblij! We hadden vertrouwen in ons idee, maar dat onze klanten er zó op zaten te wachten was een geweldige bevestiging.’

Logistiek

‘Voor onze medewerkers was dit ook een goede testperiode, met name in ons distributiecentrum’, vertelt Angelique Reijngoudt, teamleider logistiek. ‘Bestellingen inpakken in de ecobox was natuurlijk wel even wennen voor ons, al is het alleen omdat je door moet hebben hoe je ‘m in- en uit moet vouwen. Inmiddels zit dat er goed in. Met de komst van de inpakmachine is ons inpakproces een stuk sneller geworden en dan is de ecobox een grappige afwisseling. Die wordt dus handmatig ingepakt door de medewerkers die ook de cadeauverpakkingen doen. Daarom voelt de ecobox voor ons ook als iets speciaals, iets waar je nóg wat extra aandacht aan geeft. En het creëert bij ons ook bewustzijn van hoeveel klanten er mee bezig zijn’

 

Bewustzijn

Niet alleen binnen Omoda zorgt de ecobox voor meer bewustzijn. Van de klanten die het bedrijf tijdens de testperiode sprak, gaf 73 procent aan dat zij voor de ecobox kozen vanuit milieuoverwegingen, en de overige 27 procent was nieuwsgierig of werd enthousiast van het idee van minder karton in de prullenbak. Maar natuurlijk is niet per definitie iedere Omoda-klant actief bezig met duurzaamheid.
‘Het was te verwachten dat de eerste gebruikers van de ecobox milieubewustzijn belangrijk vinden, want anders kies je waarschijnlijk niet zelf actief voor zo’n verzendoptie. Maar het geeft wel aan dat er in ieder geval onder een deel van onze klanten interesse naar is. Maar wat deze mogelijkheid ook doet, is mensen die er misschien nog niet echt mee bezig zijn, bewust maken van duurzamere alternatieven’, illustreert COO Jan Baan. “Daarom gaan we de ecobox nu volledig inzetten voor iedereen in Nederland.” Naar aanleiding van de test zijn er nog wat kleine aanpassingen aan de ecobox en de retourinstructies gedaan, en in totaal 5000 exemplaren besteld.’

 

Artikel delen