Goede sfeer en bevlogen sprekers NLPE

Goede sfeer en bevlogen sprekers NLPE

Het eerste NL Packaging Event was met 1350 bezoekers, volle zalen bij de sprekers en een goede sfeer op de eventvloer een succes. Het industriële erfgoed van De Rijtuigenloods was een perfecte entourage.

Vanaf het moment dat deuren opengingen was het druk. Veel van die bezoekers woonden ook de presentaties bij. Erik Scherder trok twee dagen een volle zaal en inspireerde en amuseerde zijn publiek met een energiek optreden waarbij hij de thema’s verleiden en verliefd zijn aan bod liet komen en refereerde aan merken, die mensen willen verleiden en die eigenlijk willen dat mensen verliefd worden op het merk.

Millennials
De eerste dag begon met een boeiende presentatie van Ariane van Mancius van NowNewNext over millennialmarketing. Gezien de grote belangstelling een onderwerp dat bij veel bezoekers hoog op de agenda staat.
Registermarketeer Arie Barendregt trakteerde de bezoeker op soms hilarische (verpakkings)fouten van toch echt grote merken. Ter lering en vooral ook vermaak. Hij liet de valkuilen zien en drukte de bezoekers op het hart bij verpakkingsontwikkeling toch echt in de schoenen van de consument te gaan staan.
Trendanalist Christine Boland begon haar presentatie met een prachtig filmpje uit Frankrijk, waar een man met een bezem probeert de golven die over de kade slaan, terug te vegen. Symbool voor de vloedgolf aan veranderingen en vernieuwingen die over ons heen komen. ‘Geen muur bouwen, maar meebewegen’, was de strekking van haar bijdrage. Relevant blijven in een wereld vol ‘mixed realities’, is de boodschap voor merken.
Matt van der Poel van Fresh Forward sprak over de ‘transformation sweetspot’ van branding. Die is te vinden daar waar merk, maatschappij en mens samenkomen. Merken moeten een positieve impact realiseren voor mens én maatschappij.

Shopper Marketing
Op de eerste dag was er ook een Shopper Marketing Live Event van ISMI. Ook hier waren de sessies volgeboekt.
De tweede dag begon met een bijdrage van Marcel Joosten, marketingdirecteur bij Van Geloven Snacks. Hij werd bijgestaan door Steven de Cleen van PROUDdesign. Het merkverhaal van Mora kwam aan bod, toegespitst op de nieuw ontwikkelde vegetarische snacks, die tijden de sessie ook te proeven waren. De Cleen gaf een toelichting op het verpakkingsdesign.
Ook Kachung Tsang, packaging innovation manager van JDE sprak voor een goed gevulde zaal. Hij belichtte innovatie als de oplossing van een echt probleem, niet als zomaar een goed idee.

Chocolade
Floor Derksen van Albert Heijn nam de zaal mee in een tijdreis, aan de hand van Delicata chocolade. Mooi om te zien hoe zo’n oud merk steeds weer een andere verschijningsvorm kreeg.
Intussen was er in een andere zaal aandacht voor e-commerce, intelligent verpakken en design. Michaël Nieuwesteeg sprak een volle zaal toe over e-commerce, vanuit de kennis en ervaring die het NVC heeft opgebouwd met internationaal onderzoek. Jason Kempen van DesignBridge sprak vanuit zijn internationale ervaring over verpakkingsdesign en Eef de Ferrante van AIPIA sprak over een voor de doelgroep van het event behoorlijk technisch onderwerp: verpakkingen, blockchain en IoT.
Het event werd afgesloten met twee presentaties over shoppermarketing. Prof. dr Victor Lamme, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam liet zie dat ingrijpende veranderingen in verpakkingsdesign vaak verkeerd uitpakken. Hij legde uit waarom mensen vaak iets anders doen dan ze zeggen. De rol van het onbewuste is groot en dat is een belangrijk gegeven voor marketeers en verpakkingsdesigners.

Winkelvloer
Art Frickus sloot het event af met een mooie presentatie over onderzoek op de winkelvloer. ‘Wat veel designers vergeten is de context waarin het product komt te staan in de supermarkt.’ Hij benadrukte dat nog steeds 80% van alle marktintroducties mislukt. ‘Uitgaan van jezelf is het laatste wat je moet doen als designer.’ Frickus benadrukt ook het belang van eye tracking-onderzoek op de winkelvloer.
NL Packaging Event 2019.

Artikel delen