Sterke groei digitale verpakkingsdruk

Sterke groei digitale verpakkingsdruk

Tussen 2017 en 2022 stijgt in Europa het marktaandeel digitale verpakkingsdruk van 1,6% naar 5% (exclusief de labelmarkt). Dat is een ruime verdrievoudiging, naar drie miljard euro omzet. Die voorspelling doet marktonderzoeksbureau Smithers Pira in haar rapport ‘2019 European Printed Packaging Trends’.

Het rapport signaleert een versnellende innovatie om digitaal drukken geschikt te maken voor verpakkingstoepassingen, zoals vouwkarton, golfkarton en flexibles. Daarmee worden drempels verlaagd om bijvoorbeeld ‘de saaie bruine doos’ te verlevendigen met bedrukkingen: ‘Veel onderzoeksgeld wordt gespendeerd aan printkoppen, inkten, printafwerking en workflowtechnologie (onder meer optimalisering van processen en substraten)’, aldus het rapport.
Er zijn vooralsnog namelijk allerlei obstakels voor een nog grootschaliger gebruik van digitaal drukken bij verpakkingen, een sector die qua druktechniek vooralsnog wordt gedomineerd door flexografie. Zo zijn veredelingen als metallische inkt of textuur nog niet beschikbaar voor digitaal bedrukte verpakkingen.
Het grote voordeel van digitaal drukken is gelegen in de lagere kosten bij kortere productieruns. Zo maakt het pre-press en instelkosten (deels) overbodig. De techniek is vooral ideaal voor de kortere runs voor marketingcampagnes waarbij producten worden aangeboden in een gepersonaliseerde verpakking.

www.smitherspira.com

 

 

Artikel delen