Persoonlijke krimpsleeve online bestelbaar

Geostick presenteert op Empack Utrecht en Packaging Innovations diverse label- en verpakkingsoplossingen die inspelen op de huidige verpakkingstrends, zoals personalisatie, duurzaamheid en packvertising. Een primeur hierin is de Online Ontwerpen Op maat-toepassing, waarmee consumenten en bedrijven verschillende producten online op maat kunnen laten maken. De eerste implementatie is bij een klant met bier-, wijn- en olijfolieflessen.

‘Het is net zo eenvoudig als het bestellen van een online fotoboek’, zegt Erik Steijger, commercieel directeur van Geostick. ‘Met een paar klikken heb je een gesleevede fles ontworpen, met jouw foto en jouw tekst er op. Leuk om cadeau te geven voor een speciaal moment, zoals een bruiloft, verjaardag of jubileum.’
Samen met de website www.bedruktgeschenk.nl start Geostick hiermee haar eerste Online Ontwerpen Op maat-toepassing. De achterliggende Infigo-software is afkomstig van één van de partners van digitale drukpersenbouwer HP Indigo, vertelt Cees Schouten, operationeel directeur bij Geostick in Uithoorn. ‘Wij hebben nauwe contacten met het innovatienetwerk van HP Indigo en dat levert ons diverse ideeën op, zoals de Infigo-software. Hiermee hebben we iets unieks in huis. Consumenten kunnen online hun eigen product ontwerpen en in een minimale afname van zes stuks een bijzonder cadeau bestellen.’

Eenvoudig concept
Een korte online demonstratie toont hoe gemakkelijk het concept werkt. Na een keuze te hebben gemaakt tussen de verschillende producten, zoals een champagne-, olijfolie-, bier- of wijnfles, klik je verder naar ‘Ontwerp je eigen fles’. Met een paar kliks kies je een design, upload je een foto en voeg je een tekst toe. Met de optie ‘Voorbeeld’ word je product getoond in 3D, zo kom je nooit voor verrassingen te staan. Na akkoord van het 3D-design en betaling gaat het ontwerp richting Geostick. Dat verzamelt de orders en print ze digitaal op krimpsleeves, die vervolgens naar de drankleverancier gaan. Die brengt ze aan en stuurt de gesleevede flessen richting de klant. ‘Het duurt maximaal twee weken voordat een bestelling bij de consument binnen is, maar dat zal in de toekomst terug kunnen naar één week als we meer orders krijgen’, zegt Schouten.

Unieke uitstraling
‘Het Infigo-concept speelt in op de trend van personalisering die wij signaleren in de verpakkingsmarkt’, vertelt Erik Steijger. ‘Coca-Cola is misschien het bekendste voorbeeld met haar flesjes met voornamen er op. Wij zien met de Online Ontwerpen Op maat-oplossing mogelijkheden om het kleinschaliger aan te bieden en rechtstreeks aan de consument te leveren. Ook kan deze oplossing voor BtoB-kanalen ingezet worden. Denk aan gepersonaliseerde shampoo, saus, koekverpakking, bloemenvoeding etc.’
‘Andere trends die wij signaleren en waarop wij inspelen, zijn packvertising, oftewel branding by packaging, duurzaamheid, voedselveiligheid, efficiency en anti-counterfeiting. Hiervoor hebben we verschillende technologieën en materialen in huis.’

Zilverinkt
Veel van de technologieën waar Steijger naar verwijst, hebben te maken met de HP Indigo-drukpersen waar Geostick er meerdere van in huis heeft. De labelfabrikant uit Uithoorn is zelf preferred supplier en pilot site voor nieuwe technieken, zoals de recent geïntroduceerde zilverinkt voor de HP 6800-persen. Het digitaal printen met zilverinkt opent weer nieuwe mogelijkheden voor Geostick, zegt Schouten. ‘We kunnen de zilverinkt combineren met alle HP Indigo-kleuren.’ Als bewijs legt hij een brede kleurenwaaier neer en zet twee champagneflessen met shrink sleeve op tafel. ‘Er is geen limiet meer. Waar je met conventionele druktechnieken te maken hebt met grote oplages, kunnen we nu eenvoudig kleine oplages in zilverdruk en alle mogelijke metallic kleuren aanbieden. Voor etiketten én flexibele verpakkingen.’

En meer…
Op de tafel liggen naast de gesleevde flessen ook een verzameling koekjes verpakt in folie. Het logo is gelijk, de achtergrond varieert met verschillende designs. ‘Dit doen we met het HP-programma Mosaic’, zegt Schouten. ‘Een software tool die bepaalde elementen uit een ontwerp vertaalt naar duizenden verschillende patronen. De verpakking heeft hiermee een uniforme uitstraling en daarbij is er toch een onderlinge differentiatie. Ieder zakje is uniek. Dit past goed in de trend naar personalisering. Het geeft ieder afzonderlijk product in de schappen een unieke uitstraling.’
‘Deze verpakking bevat nog een trend’, zegt Steijger enthousiast. ‘Duurzaamheid. De folie is gemaakt van biobased én composteerbaar materiaal. Het betreft een folie op suikerriet-, cellulose- of maïsbasis, die dezelfde performance heeft als conventionele kunststof folies. Het voldoet aan alle voedselveiligheidseisen.’

Introductie
Tot slot noemt de commercieel directeur nog de introductie van de Cab Ixor labeldispenser op Empack. Een apply-machine waarmee het bedrijf live doosjes bonbons labelt van haar klant Chocolatier Martinez. ‘We zijn een brede leverancier van verpakkingsoplossingen, die kleine en grote series kan produceren. Naast flexibele verpakkingen, krimpsleeves en etiketten leveren we ook de apparatuur om labels te printen en aan te brengen. Wat dat betreft zijn we uniek in de Benelux.’

www.geostick.nl

Thema: