Brum geeft Van Slooten snoep een stoer en ‘exploring’ karakter

Brum geeft Van Slooten snoep een stoer ‘exploring’ karakter

Brum geeft Van Slooten snoep een stoer en ‘exploring’ karakter

Brand & packaging designbureau Brum heeft een verpakkingsredesign gedaan voor het internationale snoepmerk Van Slooten. Het designbureau heeft daarbij bewust gekozen om te breken met de bekende superzoete snoepcodes en het merk een volwassener, stoerder karakter gegeven wat past bij het reis- en ontdekkingsthema van het snoepmerk.

 

Van Slooten is een internationaal snoepmerk en verkoopt snoepmixen met een reis- en ontdekkingsthema, primair buiten de conventionele retail. De producten worden voornamelijk verkocht op vliegvelden, treinen en boten, plekken die één op één in contact staan met reizigers en toeristen. De snoepjes hebben unieke vormen passend bij het thema, verpakt in herkenbare tins.

Van Slooten - Before-After - Brum

Oud en nieuw design van Van Slooten snoep.

Van design optimalisatie naar redesign

Oorspronkelijk kwam deze case bij Brum terecht in de vorm van een design optimalisatie: een evolutie om een aantal design uitdagingen op te lossen waarbij er niet zou worden gekeken naar de inhoud van het merk, vertelt art director Lisa van Diemeren. ‘Bij Brum stellen we tóch graag een aantal scherpe vragen om te checken of wat je ons vraagt, ook echt is wat je nódig hebt. Voor deze case concludeerden we samen met de klant dat het strategische uitgangspunt, visueel nooit voldoende voelbaar is geweest, terwijl het júist al zo uniek en scherp was. Zo verschoof de vraag van een packaging design optimalisatie naar een redesign traject waarin die strategie eindelijk tot leven mocht komen.

Brum Van Slooten Animals

Ontdekkers DNA van Van Slooten

‘Edwin Ebbens, merkeigenaar van Van Slooten, ademt het merk écht’, zegt Van Diemeren. ‘Het ontdekkers DNA stroomt door zijn aderen en dat was precies wat we ook wilden terug zien in het Van Slooten merk.’

‘We bedachten een concept waarin de beeldtaal bestond uit een verzameling van patches en stickers, net zoals vele reisliefhebbers dat doen om herinneringen van hun reizen te verzamelen en bewaren’, vervolgt packaging designer Sanne de Wit. ‘We waren ons bewust van de herkenbaarheid en heritage van het merk, wat we graag wilden koesteren in het redesign. Daarnaast zagen we ook kansen in hoe we de fun van snoepen én het stoerdere reis- en ontdekkingsthema met elkaar konden verweven. Dat hebben we gedaan door veel van de onderdelen van het vorige design te behouden, maar er een nieuwe invulling aan te geven. Zo werd de centrale cirkelvorm een patch in plaats van een doorkijkje en versterkten we de V-vorm juist nog meer door het terug te laten komen in het logo.’

Brum zette het ‘vrije’ gevoel nog meer aan door te spelen met elementen die vrij te plaatsen zijn in combinatie met een aantal vaste brand assets. Het archetypische Explorer karakter is hiermee zowel voelbaar geworden, als letterlijk zichtbaar geworden in het nieuwe Van Slooten logo.

Brum Van Slooten blikjes

Brum nam de explorer als uitgangspunt

Met het archetype Explorer als uitgangspunt, kiest Van Slooten een ongebaand pad in de snoepcategorie, meent van Diemeren. ‘Visueel breken we bewust met de bekende superzoete, lieflijke en ‘jonge’ snoepcodes en gaven we het merk een volwassener, stoerder karakter. Daarnaast is natuurlijk het primaire verkoopkanaal van Van Slooten ook al uniek, waar we nóg meer visueel op in kunnen haken.’

Spot-vernis voor sticker-effect

‘De tins zijn uniek en herkenbaar en geven het merk een volwassener karakter en leent zich er ook goed voor om te bewaren en een nieuwe functie te geven na gebruik’, zegt De Wit. ‘Een aantal van de stickers krijgen een glanzend spot-vernis om het sticker-effect op handwaarde nog meer te benadrukken.’

Van Slooten - Cadillacs packaging

 

Artikel delen