Het sluitende verhaal van Kornelis Caps & Closures

Het sluitende verhaal van Kornelis Caps & Closures

De nieuwe fabriek van Kornelis Caps & Closures werd gebouwd om de laagst mogelijke footprint te hebben en de geproduceerde sluitingen zijn perfect scheidbaar en recyclebaar. Voor het bedrijf geen reden om op de lauweren te rusten. Proactief, met een focus op R&D, wordt gezocht naar de volgende stap.

Oog voor duurzaamheid

Familiebedrijf Kornelis heeft een hart voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De mens staat centraal en werknemers kunnen zich ontwikkelen. Maar er is ook oog voor duurzaamheid. Algemeen directeur Gerben de Boer (hieronder afgebeeld) en commercieel directeur Dave Busstra (hierboven afgebeeld) leggen uit hoe ze de lat steeds hoger leggen als het om duurzaamheid gaat.

Sinds 2016 beschikt het bedrijf over één van de modernste fabrieken voor sluitingen in Europa. De nieuwe hal én de productie zijn ingericht om een zo laag mogelijk footprint te hebben. De Boer somt een aantal van de genomen maatregelen op. Zo lopen leidingen onder de grond en zijn er zonnepanelen geplaatst, is het energieverbruik laag door onder andere gebruik van elektrische machines. Het productieafval is zo laag mogelijk. En dat is nog maar een deel van de maatregelen. ‘Qua MVO en duurzaamheid voldoet het helemaal aan het plaatje’, zegt de Boer.

Geen zwerfafval

Klaar, zou je zeggen. Duurzamer kan niet. ‘Duurzaamheid hebben we eerst aangepakt in de productie. Ik zeg altijd dat je twee niveaus hebt, pre-consumer and post-consumer’, zegt Busstra. ‘Dat eerste deel hebben we inderdaad optimaal aangepakt, maar het is voor ons nooit genoeg.’ De Boer vult aan: ‘Op dit moment doen we een stapje terug in de keten en bekijken we onze toeleveranciers. Als zij duurzamer produceren maakt dat ons product ook duurzamer.’

Wat Busstra een beetje frustreert is het post-consumer deel en dan met name de emotie die daar speelt. ‘Je zal onze producten nooit bij het zwerfafval vinden. Je ziet er geen deksels van pindakaaspotten of van chocopasta. En toch is dat een belangrijk deel van onze productie. Er speelt heel veel emotie in de discussie, terwijl het om feiten zou moeten gaan.’


Gerben de Boer, algemeen directeur

‘We willen meer’

Vergroening houdt het management van Kornelis bezig, want in het businessplan 2020-2025 is dat de rode draad en dan met name vergroening aan de klantkant, want aan productiewijze is dus het maximale gedaan. ‘Wij voelen geen druk uit de markt omdat we het optimale al doen’, legt De Boer uit. Maar we willen meer.’

Het product dat uiteindelijk bij de klant komt is de sluiting; deksels op potten of doppen op flessen. Gewichtsreductie en zoveel mogelijk gebruik maken van herbruikbare (mono)materialen zijn de stappen die Kornelis al heeft genomen. Kortom, bij de productie wordt al nagedacht over de recycling. ‘Wij willen een bijdrage leveren aan een circulaire economie en binnen vijf tot tien jaar alle deksels van een duurzame grondstof maken die 100% recyclebaar is’.

‘Wij denken dat statiegeld alleen uitbetaald zou moeten worden als de fles wordt ingeleverd mét dop’

Inleveren mét dop

Deksels vind je niet bij het zwerfafval, maar doppen wel en die maakt Kornelis ook. ‘Wij denken dat statiegeld alleen uitbetaald zou moeten worden als de fles wordt ingeleverd mét dop’, zegt Busstra. ‘Dat zou een heel goede eis zijn en dan heb je het probleem alweer een stukje verkleind. Maar helaas hebben we op dat gebied weinig invloed. Onze ambitie is trouwens niet op de publieke opinie te veranderen maar we willen wel de vragen van onze klanten beantwoorden. Voor onze klanten hebben we een Life Cycle Analysis (LCA), die door onafhankelijke experts is ingevuld en de milieudruk in cijfers aantoont. Kunststof komt er goed uit want het is goed recyclebaar en er is weinig energie nodig voor transport en recycling. Voor het vloeistofdicht verpakken zijn blik en kunststof uitstekende keuzes. Het zijn mooie materialen en als die door de consument netjes gescheiden worden aangeboden is recycling geen probleem.’

Artikel delen