Elopak: ‘Duurzame innovaties bij Pure-Pak-drankkartons’

Elopak presenteert milieuvriendelijke oplossingen m.b.t. PurePak-drankkarton

Elopak: ‘Duurzame innovaties bij Pure-Pak-drankkartons’

Als wereldwijd toonaangevend leverancier van drankkartons en vulmachines investeert Elopak doelgericht in duurzame innovaties. Voor het bedrijf zijn innovaties de drijfveren die toekomstig succes waarborgen, zowel voor de klant als voor het bedrijf zelf. ‘Hoe kunnen we traditionele kartonverpakkingen zo verbeteren dat we nog zuiniger omgaan met grondstoffen? En het klimaat nog meer ontzien? Uiteraard zonder daarbij de bescherming van het product te verminderen.’ 

Natuurlijke look

Elopak biedt zijn klanten een reeks milieuvriendelijke oplossingen, die het interessante Pure-Pak-drankkarton nog duurzamer maken. Elopak.5_adv_wk7_23Bijvoorbeeld de Natural Brown Board-verpakkingen voor verse en aseptisch afgevulde producten. De natuurlijk bruine Pure-Pak-kartons zijn volledig recyclebaar. Voor deze verpakkingen zijn minder grondstoffen nodig en deze zijn ongebleekt. Hierdoor is hun CO2-voetafdruk lager dan die van de traditionele witte verpakkingen.

'Het weglaten van de aluminium coating verlaagt de CO2-voetafdruk van het drankkarton met ongeveer 30%'

Ook kunststof wordt nu uit hout gemaakt

Al in 2014 bracht Elopak als eerste fabrikant van drankkartons verpakkingen op de markt die volledig uit hernieuwbare grondstoffen waren vervaardigd. Hun hernieuwbare kunststoffen op basis van tallolie bieden een oplossing voor de verpakkingen en doppen. Deze olie is een natuurlijk bijproduct van de productie van cellulose en papier. 

Aluminiumvrij

Elopak.3_adv_wk7_23De nieuwste ontwikkeling bij Elopak is de Pure-Pak eSense-verpakking voor aseptisch afvullen.

‘Het weglaten van de aluminium coating verlaagt de CO2-voetafdruk van het drankkarton met ongeveer 30% en is het samengestelde materiaal gemakkelijker recyclebaar. Als ook nog kunststoffen op basis van hernieuwbare grondstoffen worden gebruikt, kunnen we bijna 50% besparen op de CO2-uitstoot. De productintegriteit en de veiligheid en houdbaarheid van de inhoud blijven gegarandeerd, ook zonder het gebruikelijke laagje aluminium. De eerste klant ter wereld die de Pure-Pak eSense-verpakking op de markt heeft gebracht, is de Spaanse afvuller García Carrión. Sinds eind vorig jaar zijn in Spanje zes verschillende plantaardige dranken onder de merknaam Don Simón op de markt.’ 

Tethered doppen

Met de Pure-TwistFlip biedt Elopak een dop die voldoet aan de voorschriften van de Europese richtlijn voor de vermindering van de effecten van bepaalde kunststofproducten op het milieu (Single Use Plastics Directive – SUP). Tijdens de hele levensduur blijft de dop aan de verpakking vastzitten, zonder belemmeringen in het gebruik. Dankzij het gecombineerde TwistFlip-mechanisme is de verpakking moeiteloos te openen. De eerste keer is duidelijk een klik te horen en de verpakking is goed hersluitbaar. De goed ontworpen dop hindert niet bij het uitschenken. Bovendien is deze schroefdop lichter dan alle voorgaande doppen van het bedrijf. Hij wordt al gebruikt door talrijke klanten, onder meer in Nederland, Duitsland en Oostenrijk. 

Elopak.4_adv_wk7_23

 

Meer informatie

 

Artikel delen