Banderol: van niche naar mainstream

Banderol: van niche naar mainstream

Machinebouwer Bandall en Speciaal drukkerij Max. Aarts werken al ruim twaalf jaar succesvol samen om de banderol in de markt te zetten. Hun gezamenlijke verpakkingsconcept Branding by Banding is een begrip in de markt. De banderol is uitgegroeid tot een populaire marketing- en branding tool. Nieuwe ontwikkelingen en verdere verduurzamingen zorgen voor continuïteit in de toekomst.


Bram van Roosmalen, CEO Bandall en André Prophitius, managing director Speciaal drukkerij Max. Aarts.

‘De banderol heeft zich ontwikkeld van een niche naar een erkende en veel gebruikte oplossing in de etikettenmarkt’, meent Bram van Roosmalen, CEO Bandall. ‘De toepassing is verbreed van in het begin een eenvoudige wikkel voor bankbiljetten naar een kleurrijk rondom-etiket voor de food en non-food.’

‘Mede dankzij de mogelijkheid om extra informatie kwijt te kunnen en een mooie fullcolour bedrukking aan te brengen, kunnen merkeigenaren zich goed presenteren met een banderol’, zegt André Prophitius, managing director Speciaal drukkerij Max. Aarts. ‘Een banderol geeft vaak een luxe uitstraling aan een product. Denk aan luxe fruitbakjes, de skinpack voor vlees- en vis of gebundelde cosmeticaverpakkingen.’

Banderolleren

Bandall startte in 1990 als handelsonderneming en verkocht in het begin geïmporteerde banderolleermachines om bankbiljetten en drukwerk te bundelen. Eind jaren negentig ging de levensmiddelenindustrie de banderol inzetten als etiket. Met een eigen uitvinding, waarbij een vacuüm doorvoersysteem met hoge snelheid de banderol om het product brengt, kwam de verkoop van de bandrolleermachine in een stroomversnelling.

De bedrukte banderollen kocht Bandall voornamelijk in bij Speciaal drukkerij Max. Aarts. Die samenwerking werd nog hechter toen in 2008 Andre Prophitius middels een management buy-in eigenaar van de drukkerij werd. Hij zette een nieuwe koers in.

Prophitius: ‘De focus werd verschoven van een pure productieorganisatie die technische oplossingen aanbood naar een markt gedreven organisatie met marketingoplossingen.’

De twee complementaire bedrijven zagen dat er veel potentieel in de markt zat en besloten in 2009 samen te gaan werken. Van Roosmalen hierover: ‘Max. Aarts heeft kennis van het bedrukte materiaal en wij van de techniek. Een goede samenwerking waarvoor we een eigen huisstijl en slogan ontwikkelden: Branding by Banding. Dit gezamenlijke concept hebben we de afgelopen jaren zeer succesvol in de Benelux-markt gezet.’


‘Een actieverpakking van Dash laat zien hoe je duurzaam, flexibel en snel kan verpakken met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal.’

Krachtige merken

‘Het Branding by Banding concept is de afgelopen jaren met name op beurzen een succesvolle marketingtool gebleken’, zegt Prophitius. ‘Tijdens het afgelopen COVID-jaar is echter zonder beurspromotie ook goed verkocht en zijn er veel nieuwe klanten bij gekomen. Onze merken zijn inmiddels krachtig genoeg en daarom zullen we de branding van de banderol onder onze eigen merknamen voortzetten, waarbij we het woordmerk Branding by Banding gewoon zullen handhaven. Wat daarbij ook meespeelt is dat wij vooral in Europa actief zijn, terwijl Bandall wereldwijd actief is met verkoopkantoren in de VS, Canada, Duitsland en Azië, vaak met lokale leveranciers in banderolleermateriaal.’

Verder speelt mee dat Speciaal drukkerij Max. Aarts in 2016 onderdeel is geworden van de Optimum Group, een internationale groep drukkerijen gespecialiseerd op het gebied van UV flexo, rotatiedruk en digitaal drukwerk. Prophitius is de marketing & business development director van deze drukkerijen groep. Bandall is een volledig zelfstandig familiebedrijf en staat hier los van.

Papieren banderol

Prophitius ziet de afgelopen paar jaar een duidelijke verschuiving naar meer duurzame banderollen. ‘In het begin lag de nadruk op een zo hoogwaardig mogelijk product. Het etikettenmateriaal was dikker en de bedrukkingen waren complex en kleurrijk. De afgelopen jaren is dat aan het veranderen. Zo min mogelijk materiaal en vaak een voorkeur voor papier en bio-afbreekbaar is nu de trend.’

‘Daarom hebben we Ecoband ontwikkeld. Een papieren banderol met Ecoseal, een gedeeltelijke milieuvriendelijke coating. De coating bevindt zich alleen op het deel waar geseald wordt, zo’n 2% van de banderol. Dat geeft een coating besparing van 98 %. De papieren Ecoband is hierdoor volledig recyclebaar en kan bij het oud papier.’


De Ecoband banderol heeft een gedeeltelijke, gepositioneerd aangebrachte milieuvriendelijke coating (2% van het geheel), waardoor deze bij het oud papier kan.

Verduurzamen

‘Verduurzamen doen we op vele fronten’, zegt Van Roosmalen. ‘Onze recent opgeleverde nieuwe energie-neutrale fabriek is daar ook een voorbeeld van. Maar de banderol zelf is ook een middel om te verduurzamen waardoor retailers en toeleveranciers meer interesse krijgen in de banderol. Een grote Franse multinational bijvoorbeeld verpakt haar voordeelpakken van gestapelde tissuedozen geheel in plastic en gaat nu overstappen naar een bedrukte papieren banderol. Ook onze recente nieuwe mogelijkheden met volautomatische oplossingen en nog hogere snelheden zorgen dat er steeds meer deuren voor ons open gaan.’

‘Door over te stappen van brede plastic foliewikkels naar een smalle banderol besparen bedrijven veel materiaal’

‘Daarnaast tonen ook steeds meer grote brand owners van cosmetica- en household producten interesse in de bundelmogelijkheden. Zij zetten de banderol in om plastic te reduceren door over te stappen van brede plastic foliewikkels naar een smalle banderol. Een grote Belgische firma vervangt haar krimpfolies voor haarverzorgingsproducten door een banderol en Procter & Gamble overweegt om diverse actieverpakkingen te gaan bundelen met de papieren banderol.’

Prophitius vat samen: ‘De banderol is als product volwassen geworden. Naast de functies bundelen, informeren, communiceren en promoten is verduurzamen erbij gekomen. Die ontwikkeling is mede te danken aan de goede samenwerking tussen Bandall en Speciaal drukkerij Max. Aarts.’

Artikel delen