Thermogevormde IML-beker

Thermogevormde IML-beker

De verpakkingsexperts van Greiner Packaging hebben een thermogevormde IML-beker ontwikkeld. De nieuwe bekers met IML-decoratie zijn volgens het bedrijf net zo aantrekkelijk als hun spuitgegoten tegenhangers, met het voordeel dat ze beter scoren op het gebied van duurzaamheid.

T-IML helpt materiaal besparen

De in-mold labeling (IML) decoratiemethode werd eerst alleen gebruikt in combinatie met de spuitgietproductietechnologie. De nieuwe thermovorming techniek heeft als voordeel dat er minder materiaal wordt gebruikt. Dit maakt de bekers ook lichter. Doordat zowel de beker als het IML-label zijn gemaakt van PP polypropyleen, is deze monomateriaaloplossing makkelijk te recyclen.



Hoe werkt T-IML?

Tijdens in-mold labeling wordt een label in de thermovorming mal gestoken waarin het product wordt gevormd, waardoor een stevige verbinding met het eindproduct wordt gemaakt. Met deze decoratiemethode worden vormgeven en decoreren efficiënt uitgevoerd in één proces. Greiner Packaging heeft geïnvesteerd in een testmal en kan nu T-IML-bekers produceren. De bekers zijn verkrijgbaar met een diameter van 95 millimeter en een inhoud van 500 milliliter. Door over te schakelen van spuitgieten naar thermovormen, wordt het gewicht van de beker in dit formaat verlaagd van 15 naar 11,4 gram – een vermindering van 25%.

Langere houdbaarheid

‘Omdat onze nieuwe T-IML-bekers minder materiaal gebruiken en gemakkelijk recyclebaar zijn, geven ze precies weer wat we hoopten te bereiken’, benadrukt Philipp Maurer, key accountmanager bij Greiner Packaging. Een ander voordeel van de nieuwe verpakking is dat de plaat die wordt gebruikt in het thermovormproces kan worden doordrenkt met barrière-eigenschappen. Dit verlengt de houdbaarheid van het verpakte voedsel en helpt zo voedselverspilling te voorkomen.

Hoogwaardige uitstraling

Er kunnen matte, ruwe, glanzende of soft-touch decoratieve effecten worden toegepast, en de afgedrukte inhoud is van fotokwaliteit. ‘IML-verpakkingsoplossingen zijn effectief in het trekken van de aandacht van de consument op het verkooppunt. Bovenop hun duurzaamheidsattributen is dat een groot pluspunt’, voegt Maurer toe.

Bron: Greiner Packaging

Artikel delen