'PCR-pallets zorgen voor efficiënte en duurzame logistiek'

Cabka_kunststof_pallet

'PCR-pallets zorgen voor efficiënte en duurzame logistiek'

Cabka is de afgelopen 28 jaar constant gegroeid door kunststof afvalstromen innovatief om te zetten in waarde. Het bedrijf sluit de keten van afval tot kunststofrecycling en productie. ‘Wij zijn de grootste producent van kunststof pallets in Europa en zetten duizenden kilo’s post consumer recycled plastic (PCR) om in waardevolle producten’, aldus Jean-Marc van Maren, chief product officer van Cabka.

Onze visie is dat de logistiek niet alleen goederen vervoert, maar ook zaken fundamenteel kan veranderen met een positief resultaat voor onze klanten en het milieu’, aldus Van Maren. ‘De ontwikkelingen rondom kunststof pallets hebben de afgelopen jaren een grote vlucht genomen door veranderende logistieke stromen en hogere eisen aan duurzaamheid en efficiency. Wij zijn daardoor hard gegroeid. Met zeven fabrieken verwerken we jaarlijks 150 kiloton gerecycled plastic en produceren we 10 miljoen pallets. Dat is bijvoorbeeld net zoveel kunststofafval dat 4,5 miljoen Europeanen jaarlijks genereren.’ De omzet bereikte vorig jaar 170,6 miljoen euro en met ongeveer zevenhonderd werknemers heeft het bedrijf toonaangevende klanten in de segmenten retail, voeding, pharma, chemie en automobiel. Om verder te transformeren en nog meer slagkracht te krijgen, is Cabka per 1 maart 2022 beursgenoteerd in Amsterdam.
'De kunststof pallet kan vele loops maken en geeft minder kans op storing.'

Rationalisatie in de logistiek

‘Covid-19 heeft een wereldwijde supply chain crisis tot gevolg gehad’, vertelt Van Maren. ‘Hierdoor heeft er nog meer rationalisatie in de logistiek plaatsgevonden. Bedrijven willen de kwaliteit van het transport traceren, meten en waarborgen. Digitalisering zorgt hierbij dat logistieke processen efficiënter, sneller en duurzamer verlopen. Kunststof pallets zijn met name geschikt voor deze digitalisering. Die passen in de nieuwe manieren van distributie en warehousing waar geen fouten mogen optreden. Ze zorgen voor effectieve en snelle handling.’ ‘Dat betekende ook dat het meest gebruikte logistieke transportmiddel in de wereld, de houten pallet, tegen zijn grenzen aanliep. De houten pallet is immers breukgevoelig, creëert contaminatie en veroorzaakt door houtsplinters en spijkers schade aan het product en het handlingsysteem. Het wordt daardoor bijna niet meer getolereerd in automatische warehouse systemen. De kunststof pallet voldoet wèl aan de eisen. Die is uitermate geschikt om meerdere loops te maken en geeft veel minder kans op storingen.’
Lage CO2-footprint Een ander voordeel van de kunststof pallet is volgens Van Maren de lage CO2 -footprint. ‘Een kunststof pallet heeft een laag gewicht, gaat veel langer mee en wordt in ons geval duurzaam geproduceerd uit gerecycled plastic. Het betreft een zeer lastige kunststof afvalstroom van allerlei polyolefinen. Een afvalstroom waar veel kunststofverwerkers niets mee kunnen, maar wij wel. En als additionele bonus kan de kunststof pallet aan het einde van zijn levenscyclus worden gerecycled in weer een nieuwe pallet of container.’ Aan de hand van een toepassing in de retail laat Van Maren zien wat de voordelen kunnen zijn van de overstap van een houten naar een kunststof pallet (zie ook figuur 1). Cabka heeft voor de betreffende klant een kunststof pallet ontwikkeld die veel lichter is (1.200 mm x 800 mm). Het weegt slechts 7 kg ten opzichte van 25 kg voor de gangbare houten EURO-pallet. De pallet is ook nestbaar, wat voordelen geeft in de handling en logistiek. Op de totale kosten per pallettrip bespaart de klant zo’n 50% en de CO2 -uitstoot per trip daalt zelfs met meer dan 60%.

Cabka.1_VM8_22
De Cabka CabCube behoort tot de nieuwe generatie vouwbare palletboxen die ruimte bespaart en 100% recyclebaar is.

Innovatiecentrum

Met enige trots geeft Van Maren een rondleiding door het innovatiecentrum in Valencia waar meer dan 40 ingenieurs werkzaam zijn binnen de afdelingen materiaalontwikkeling, productdesign en processing. Het centrum bevat alle tools en faciliteiten voor het ontwikkelen van pallets en grote containers. Er is een uitgebreid materialenlaboratorium met allerlei apparaten waar geavanceerde formules worden ontwikkeld en getest op basis van gerecyclede kunststoffen, allerlei CNC machines om prototypes te maken en ook geavanceerde 3D-printers. Het centrum beschikt over diverse testfaciliteiten, zoals het testen op sterkte, temperatuurwisselingen, trillingen en schokken. Ook wordt de levensduur van de pallets en containers getest. ‘We kennen de functionele eisen waaraan we moeten voldoen, maar ook de wettelijke normen en plichten. Daardoor kunnen we onze klanten adviseren over de uit te voeren testprogramma’s.’ ‘Logistieke innovatie is de essentie bij Cabka. Die vindt vaak plaats in nauwe samenwerking met onze klanten. De concentratie van kennis levert de gewenste kruisbestuiving op voor succesvolle innovatie. We ontwikkelen hier allerlei nieuwe ladingdragers, zoals rollende pallet containers waar je geen vorkheftrucks meer voor nodig hebt, opvouwbare containers, zoals de CabCube 3.0 en speciale pallets voor de chemische industrie.’ 

Cabka.3_VM8_22.png
Kunststof pallets zorgen dat logistieke processen efficiënter, sneller en duurzamer verlopen.

Custom made

Een mooi voorbeeld van een custom made ontwikkeling van Cabka is de grote palletbox voor de Amerikaanse detailhandelaar Target. In een exclusieve deal voor meerdere jaren, waarbij de eerste order 13 miljoen dollar is, ontwikkelde het bedrijf een herbruikbare transportverpakking. Het betreft een opvouwbare palletbox die snel op en af te bouwen is. ‘Het is een duurzame oplossing. De goederen worden in de box beschermd wat leidt tot minder schade en minder afval. Er hoeven geen wegwerpverpakkingen meer gebruikt of herwerkt worden en de ingeklapte kratten besparen ruimte bij de retourlogistiek, wat de CO2 -uitstoot verlaagt. Daarnaast sluiten we de kringloop door uitgerangeerde boxen terug te nemen en te recyclen. Kortom, een mooi voorbeeld van hoe wij logistieke systemen efficiënter maken en de CO2 -uitstoot in de keten verlagen.’

Cabka_VM8_22

 

Artikel delen