Verpakkingen voor zoetwaren

Er is een groeiende vraag naar duurzame verpakkingsontwikkelingen in de zoetwarenindustrie.

Verpakkingen voor zoetwaren

Veel mensen houden van zoetigheid, maar met de trend naar meer duurzaamheid is er ook een toenemende vraag naar snoep met een minder milieubelastende verpakking. Veel verpakkingsproducenten bieden inmiddels al duurzame oplossingen voor chocolade, koekjes, enz. Op interpack Düsseldorf zijn de nieuwste varianten te zien.

 

Copyright: Messe Düsseldorf / C. Tillmann

De Europese zoetwarenindustrie is dynamisch en een van de grootste sectoren op het gebied van productie en export. Meer dan 12.000 bedrijven produceren jaarlijks 14,7 miljoen ton zoetwaren (volgens de Europese vereniging Caobisco).  Wereldwijd is de VS de grootste producent, met een voorspelde omzet van 264 miljard euro in 2023 (en volgens Euromonitor International de grootste absolute groei in de komende vijf jaar).

Nieuwe eisen

Ondanks de stijgende kosten van grondstoffen en energie blijft zoetwaren een van de segmenten in de voedingsindustrie met de hoogste omzet. Geen verrassing dus dat de zoetwarenmarkt een van de meest concurrerende is. En de industrie wordt geconfronteerd met nieuwe eisen. Vooral het groeiende bewustzijn van consumenten als het gaat om gezondheid en milieu creëert een nieuwe vraag naar suikervrije variëteiten en naar verpakkingen die milieuvriendelijker zijn. Voor fabrikanten van zoetwaren betekent dit dat ze hun verpakkingsprocessen flexibeler en efficiënter moeten inrichten. Er is daarom een groeiende trend naar geautomatiseerde productie- en verpakkingsprocessen, zodat de zoete lekkernijen vaker in een duurzame verpakking komen.

Geen aluminium meer

Zo zien we bijvoorbeeld de eerste chocoladerepen zonder binnenverpakking van aluminium. Deze zijn gewoon in karton verpakt. Maar omdat dit karton in direct contact staat met de chocola, heeft het karton een coating nodig. Zoetwarenproducent Fazer gebruikt voor zijn adventskalenders nu een licht, dispersiecoat karton van Metsä Board. Deze overstap verminderde het gebruik van kunststoffen met 1.200 kg per jaar in vergelijking met het vorige PE-gecoate karton. Zoetwarenproducent Fazer gebruikt voor zijn adventskalenders licht dispersiekarton van Metsä Board. Bovendien kan de adventskalender nu volledig worden gerecycled. De modulaire high performance verpakkingsmachine CHS is speciaal ontworpen voor het zacht verpakken van chocoladeproducten.

De modulaire high performance verpakkingsmachine CHS is speciaal ontworpen voor het zacht verpakken van chocoladeproducten

De modulaire high performance verpakkingsmachine CHS is speciaal ontworpen voor het zacht verpakken van chocoladeproducten.

Circulaire economie

Consumenten verwachten dus steeds vaker duurzame verpakkingen voor zoetwaren. In een gezamenlijk project ontwikkelden interpack-exposanten Sabic, zoetwarenfabrikant Mars en recyclingserviceprovider Landbell onlangs flexibele verpakkingen voor een snackbar.interpack-exposanten Sabic, zoetwarenfabrikant Mars en recyclingserviceprovider Landbell ontwikkelden flexibele verpakkingen voor een snackbar. Het gebruikte mono-materiaal bestaat uit gecertificeerd, circulair polypropyleen uit het Trucircle-portfolio van Sabic. De cirkel begint met het verzamelen van gemengde oude kunststoffen, gecoördineerd door de Landbell Group. Het gemengde materiaal wordt vervolgens door een thermisch anaeroob proces veranderd in pyrolyse-olie, die dient als een alternatieve grondstof voor een nieuw PP-polymeer dat geschikt is voor contact met voedsel. Van pellets gemaakt van deze stof maakt fabrikant Taghleef Industries vervolgens BOPP-films.

Automatisering

Nog een voorbeeld. Onder de merknaam Carle & Montanari bracht Sacmi een nieuwe wikkelmachine op de markt die nieuwe milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen verwerkt en een output van 250 repen chocolade per minuut kent. De machine is het resultaat van een nieuwe benadering van machinebouw bij Sacmi Packaging & Chocolate, die verder gaat dan traditionele mechanische concepten. Het is nu mogelijk om gevoelige producten op hoge snelheden en met constant hoge kwaliteit te wikkelen. Zo produceert de wikkelmachine chocoladerepen met een binnen- en buitenverpakking, waarbij de  binnenverpakking aan drie zijden wordt verzegeld, terwijl de buitenverpakking is gemaakt van voorgesneden karton of papier. Sensoren die aan het systeem zijn bevestigd, bewaken het proces. In geval van inconsistenties geeft de machine automatisch een waarschuwingsbericht en opent een externe verbinding met de serviceafdeling.

Inspectiesystemen

Ook bij de inspectiesystemen gaan de ontwikkelingen door. Zoals overal in de voedingsindustrie zijn verontreinigingen absoluut niet gewenst in snoep of snacks. Moderne  inspectiesystemen garanderen daarom de veiligheid bij de huidige verpakkingsmachines. Zo heeft Mettler Toledo een nieuw X-ray inspectiesysteem ontwikkeld dat met hoge productiesnelheden vreemde voorwerpen kan detecteren in kleine, individueel verpakte snacks en snoepjes. Dit zorgt voor een kostenefficiënte inspectie direct na het wikkelen of afdichten van individuele producten. Het compacte inspectiesysteem heeft een geïntegreerd uitwerpmechanisme en ondersteunt de werking bij riemsnelheden tot 120 meter per minuut. Volgens de fabrikant is het nu voor het eerst mogelijk om röntgeninspectie aan te passen aan de hoge snelheden van veel buisvormige zakken of sealmachines die worden gebruikt voor het verpakken van individuele producten. Zelfs zeer kleine vreemde voorwerpen worden met een hoge mate van nauwkeurigheid gedetecteerd.

Mettler Toledo heeft een nieuw X-ray inspectiesysteem ontwikkeld dat met hoge productiesnelheden vreemde voorwerpen kan detecteren in kleine, individueel verpakte snacks en snoepjes.

Mettler Toledo heeft een nieuw X-ray inspectiesysteem ontwikkeld dat met hoge productiesnelheden vreemde voorwerpen kan detecteren in kleine, individueel verpakte snacks en snoepjes. 

interpack 2023

Op interpack in Düsseldorf zijn van 4 t/m 10 mei 2023 de laatste ontwikkelingen en trends in de snoep- en snackindustrie te zien. Vooral in hal 1, 3 en 4 ligt de focus op innovatieve verwerkings- en verpakkingsontwikkelingen. 

Chocola is favoriet

Als het gaat om zoetigheid geven consumenten de voorkeur aan chocolade. In de Europese ranglijst van Chocosuisse in 2020 leidde Zwitserland de consumptie van chocolade per hoofd van de bevolking met meer dan 11 kg per jaar, gevolgd door Duitsland (9,2 kg), Estland (8,3 kg) en Denemarken (8,2 kg). Estland had zelfs de hoogste consumptie van zoetwaren per hoofd van de bevolking in 2022: elke inwoner at statistisch gezien in totaal 13,6 kg. Voorspellers zeggen dat deze trend in het Baltische land de komende vijf jaar een grote groei zal doormaken.
Uit een recent onderzoek van het Duitse online platform Statista blijkt bovendien dat vrouwen meer snoep eten dan mannen. In 2022 gaf ongeveer 34% van de vrouwen aan dat ze elke dag snoep of hartige snacks eten. Mannen zitten op 23%. Uit een ander onderzoek bleek dat een kwart van de deelnemers sinds de pandemie meer snoep en snacks eet.

Artikel delen