Martine Verweyen: KV-Techniek bouwt eigen oplossingen

KV-Techniek bouwt eigen oplossingen

KV-Techniek uit Goes ontwikkelt en bouwt systemen voor  geautomatiseerde handling in uiteenlopende sectoren. Van transportbanden en de integratie van robots tot automatisch geleide voertuigen (AGV’s): vrijwel alles wordt in eigen huis  ontworpen, geproduceerd en getest. Op Empack sprak VerpakkingsManagement met Martine Verweyen, die commercieel verantwoordelijk is. Ze wijst op de pragmatische aanpak van het bedrijf: ‘We doen zoveel mogelijk zelf, zodat we snel  kunnen schakelen en maatwerk kunnen leveren.’

KV-Techniek werd ruim tien jaar geleden opgericht door Bastiaan Krijger, die zijn eerste robots kocht van de failliete Opel-fabriek in Antwerpen. ‘Die gebruikte robots zijn toen bij verschillende bedrijven in de regio geplaatst’, vertelt Verweyen. ‘Dat werkte goed. De oplossingen waren degelijk, betaalbaar en praktisch. Daardoor groeide de vraag vanzelf.’
Verweyen kende Krijger via een gezamenlijke klant waarvoor zij destijds een vriesinstallatie had gerealiseerd. ‘Toen hij later voor zichzelf ging beginnen, belde hij dat hij graag wilde samenwerken. Hij kende mijn manier van werken en dat klikte.’

Focus op handelingen

Hoewel de eerste projecten zich vooral richtten op de  voedingsmiddelenindustrie – de sector waar zowel Krijger als Verweyen vandaan komen – verbreedde het werkveld zich snel.  ‘We kwamen er al snel achter dat het niet gaat om een specifieke branche, maar om het automatiseren van bepaalde handelingen’, legt Verweyen uit. ‘We kijken naar wat er in het proces gebeurt: welke werkzaamheden zijn zwaar, repeterend of inefficiënt? Die willen we automatiseren. Dat kan in food, maar net zo goed in farma of non-food. De techniek is grotendeels universeel.’

'Intern transport kan een kwetsbare schakel zijn, zeker als mensen uitvallen of te laat komen'

Alles onder één dak

Een belangrijk kenmerk van KV-Techniek is de brede interne productiecapaciteit. ‘We ontwerpen, produceren, assembleren en testen alles zoveel mogelijk zelf’, aldus Verweyen. ‘Denk aan transportbanden, overzetters, dozenopzetters, wikkelaars – eigenlijk alle componenten die nodig zijn om een lijn werkend te maken. Alleen specialistisch werk zoals verspanen besteden we uit. De rest doen we in onze eigen werkplaats.’
Elk project begint met een lay-out waarin de hele lijn wordt uitgetekend. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de technische componenten, maar ook naar looproutes,  hoogteverschillen en veiligheid. ‘De opstelling wordt hier gebouwd en getest. De klant kan komen kijken en eventuele aanpassingen worden direct meegenomen. Als er bijvoorbeeld nog  een trap of afscherming nodig is, regelen we dat ter plekke.’

Automatisering van intern transport

De ontwikkeling van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) kwam voort uit de praktijk. ‘We zagen dat intern transport een kwetsbare schakel kan zijn, zeker als mensen uitvallen of te laat komen. Dat bracht ons op het idee om dat te  automatiseren’, aldus Verweyen.
Onder het label GO, The AGV Company, ontwikkelde KV-Techniek drie AGV-modellen die geschikt zijn voor verschillende toepassingen. ‘De Donkey is een stapelaar voor lasten tot één ton. De Rhino is een AGV-heftruck voor zwaardere ladingen tot twee ton. En de Giraffe is een variant van de Rhino, maar met een hogere mast voor toepassingen waarbij hoogte nodig is.’ 
Alle modellen zijn ontwikkeld in Nederland en worden ook lokaal geproduceerd. Ook de service is grotendeels zelf georganiseerd. De ondersteuning is 24 uur per dag bereikbaar. ‘Tussen tien uur ’s avonds en zes uur ’s ochtends neemt een extern call centrum het over. Maar vanaf zes uur ’s ochtends staat ons eigen serviceteam weer paraat om klanten direct te helpen bij serieuze storingen of vragen. Dat werkt goed, zeker voor klanten die in ploegendienst werken of buiten reguliere uren actief zijn.’

Maatwerk

Verweyen omschrijft KV-Techniek als een technisch georiënteerd bedrijf dat oplossingen maakt voor specifieke situaties. ‘We bouwen lijnen en koppelen systemen, altijd afgestemd op de ruimte, de werkwijze en de wensen van de klant. Dat kan alleen als je voldoende grip houdt op ontwerp, assemblage en testen.  De toevoeging van AGV’s onder het label GO is een logisch vervolg. Daarmee kunnen we een nog groter deel van het interne proces automatiseren.’

Meer artikelen

recent new image
KV-Techniek bouwt eigen...

KV-Techniek uit Goes ontwikkelt en...

Lees meer
recent new image
Efficiëntie in productie...

In industriële productieprocessen is...

Lees meer
recent new image
Jan-willem Vink van...

Geostick produceert zelfklevende...

Lees meer
recent new image
Mabel Smit van Reklam:...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox