Luuk Wessels: ‘De vraag naar smart labels groeit, vooral in retail en pharma’

Luuk Wessels, Optimum Group: ‘De vraag naar smart labels groeit'

De etikettenmarkt is volop in beweging. Nieuwe technologieën, toenemende wet- en regelgeving en veranderende klantbehoeften vragen om flexibiliteit, innovatie en duurzame keuzes. Optimum Group, actief in onder meer Nederland, België, Duitsland en Denemarken, speelt hierop in met een breed aanbod aan labeloplossingen. Marketing Manager Luuk Wessels licht toe hoe de groep zich onderscheidt en welke trends hij ziet.

‘Optimum Group™ is een collectief van gespecialiseerde drukkerijen’, zegt Wessels. ‘We combineren lokale slagkracht met de voordelen van een internationale organisatie. Dankzij een breed portfolio van zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen kunnen we veel verschillende markten bedienen, via technieken als flexo, digitaal, UV, linerless en shrink sleeves.’
Volgens Wessels ligt de kracht van de organisatie in de combinatie van diversiteit, snelheid, duurzame innovatie en schaalbaarheid. ‘We zijn in staat om zowel kleine als grote oplages te realiseren. Een mooi voorbeeld is de Digital Pouch Factory bij Max Aarts, een primeur in Nederland. Hier produceren we volledig digitaal: van print tot pouch-conversie.’

Optimum Group Adhesive label

Optimum Group is voorbereid op de PPWR

De komst van de Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR) zorgt voor grote veranderingen in de verpakkingssector. Wessels ziet het als een belangrijke aanjager van innovatie. ‘We stemmen ons assortiment af op design-for-recycling. Daarbij draait het om compatibiliteit met mono-materialen, het minimaliseren van materiaalgebruik en het inzetten van recyclebare materialen.’
Om klanten goed te kunnen begeleiden, werkt Optimum Group onder meer samen met PackSense. ‘Dat is een onafhankelijk kennis- en advieslabel dat we hebben opgericht. Daarmee helpen we zowel onszelf als klanten om toekomstbestendige keuzes te maken in lijn met de wetgeving.’

 

Labels als onderdeel van het verpakkingssysteem

Etiketten worden volgens Wessels steeds vaker als integraal onderdeel van een verpakking ontwikkeld. ‘We letten op compatibiliteit met PE, PP en PET, maken gebruik van low migration inks en wasbare lijmen, en bieden afpelbare labels voor gesloten kringlopen. Ook met linerless-oplossingen reduceren we afvalstromen aanzienlijk.’
Dergelijke oplossingen zijn bij meerdere vestigingen binnen de groep beschikbaar. ‘Denk aan dry peel, reseal en multilayer labels voor herbruikbare verpakkingen, maar ook aan labels die zijn afgestemd op mono-materialen of shrink sleeves die makkelijk te scheiden zijn. Zo helpen we klanten om aan recyclenormen te voldoen en de restwaarde van verpakkingen te vergroten.’

Ravenwood Food Container Mockup

Innovatie in materialen en technieken

Technologische vernieuwing is een belangrijk speerpunt. Wessels noemt onder andere de Digital Pouch Factory, smart label-technologieën, linerless labels en banderollen. ‘We werken ook met FSC-gecertificeerde en biobased materialen, dunnere liners en watergedragen lijmen. Daarnaast testen we nieuwe materialen samen met leveranciers en recyclingpartners.’
Smart labels zijn sterk in opkomst, merkt hij. ‘Er is vooral veel interesse in toepassingen voor traceerbaarheid, personalisatie, authenticatie en interactieve labels. Vooral sectoren als retail, pharma en personal care lopen hierin voorop.’

 

Milieu-impact en klantvragen

Optimum Group zet breed in op het beperken van de milieu-impact. ‘We gebruiken gerecycled materiaal, werken met eco-inkten en FSC- of ISCC PLUS-gecertificeerde substraten, en minimaliseren snijafval via inline systemen. Ook onze pouch-oplossingen zijn ontworpen met recycleerbaarheid als uitgangspunt.’
De vragen die klanten stellen, zijn volgens Wessels veranderd. ‘Ze willen weten of labels compatibel zijn met recycling, of ze voldoen aan de EU-wetgeving, hoe het zit met de CO₂-footprint en of we materialen met minder impact kunnen leveren. PackSense speelt een belangrijke rol in het beantwoorden van die vragen.’

 

 

‘De PPWR is voor ons een katalysator voor innovatie’

Trends in sectoren en vooruitblik

De eisen aan etiketten verschillen per sector. ‘Retail en FMCG vragen om snelheid en personalisatie, pharma en personal care stellen hoge eisen aan regelgeving, en e-commerce wil slimme labels voor tracking en retourstromen. In food zien we steeds meer behoefte aan recyclebare materialen en pouch-oplossingen.’
Voor de komende jaren verwacht Wessels onder meer een verdere toename van digitale productie, meer vraag naar smart labels en flexibele verpakkingen in kleine oplages. Ook de integratie van het Digitaal Product Paspoort (DPP) komt eraan. ‘We zijn hier proactief mee bezig, onder andere via QR-integratie, traceability-oplossingen en Digimarc-labels. Zo zorgen we dat onze klanten klaar zijn voor de toekomst.’

OG-standing-mock-ups-arrangement-05

 

Meer artikelen

recent new image
Jan-willem Vink van...

Geostick produceert zelfklevende...

Lees meer
recent new image
Mabel Smit van Reklam:...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
recent new image
Roy Schoemaker van...

De etikettenmarkt staat onder druk van...

Lees meer
recent new image
Luuk Wessels, Optimum...

De etikettenmarkt is volop in beweging....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox