Polyprint viert volgend jaar het 50-jarig bestaan. Het bedrijf telt 136 medewerkers en is volledig gevestigd op één locatie van 15.000 vierkante meter. De omzet bedroeg in 2024 circa 60 miljoen euro. ‘We groeien gestaag, maar winstgevendheid is belangrijker dan omvang’, zegt directeur Kim Sørensen, die samen met zijn broer Lars de tweede generatie vormt binnen het familiebedrijf. Inmiddels zijn ook Kims twee zonen actief in het bedrijf.
De organisatie is plat van structuur. Sørensen: ‘We hebben weinig hiërarchie. Medewerkers krijgen verantwoordelijkheid en ruimte om mee te denken. Veranderen is soms lastiger dan behouden wat goed werkt, maar de betrokkenheid is groot.’
.jpg?width=1280&height=710&name=Polyprint%20DK%20(5).jpg)
Van extrusie tot flexodruk
De fabriek produceert al haar flexibele folies op één locatie, wat volgens Klaus Kromann, service & development manager bij Polyprint, de wendbaarheid vergroot. ‘We kunnen kleine runs van 50 kilo draaien, maar ook grote orders tot vijf ton.’ Drie PE-extruders leveren meerlaagse folies voor intern gebruik. Het bedrijf beschikt over zeven flexopersen, zes lamineermachines (plus een zevende voor speciale laktoepassingen) en tien slitters.
De keuze voor flexo is bewust. ‘Met HD-flexo is het verschil met diepdruk minimaal,’ zegt Kromann. ‘Maar flexo biedt meer flexibiliteit en is efficiënter voor onze klantgroepen.’
Kromann benadrukt dat het vaak geen standaardfolies zijn, maar maatwerkoplossingen. Dat vraagt samenwerking en geduld. ‘Succesvolle mono-oplossingen ontstaan alleen als klanten bereid zijn om te investeren in testen,’ zegt Kromann. ‘We hebben de afgelopen jaren veel proefrollen gemaakt, van diepvries tot ontbijtgranen. Elke toepassing heeft zijn eigen eisen.’
.jpg?width=1280&height=711&name=Polyprint%20DK%20(2).jpg)
Productie en efficiëntie
Produceren in Denemarken betekent hoge kosten, maar ook hoge standaarden. ‘Efficiëntie is de sleutel’, aldus Sørensen. De productie draait in twee ploegen, terwijl de extrusie 24/7 doorgaat vanwege de procescomplexiteit. Investeringen gaan vooral naar modernisering van het machinepark.
‘We kopen geen bedrijven, we investeren in technologie’, zegt Sørensen. ‘Nieuwe persen, slitters en laminatoren zorgen ervoor dat we niet achterop raken.’
Ook duurzaamheid speelt een centrale rol. Er is een sustainability manager aangesteld en Polyprint gebruikt sinds kort voor meer dan vijftig procent groene stroom.
Kwaliteit, service en leveringszekerheid bij Polyprint
De klantenkring van Polyprint bestaat voornamelijk uit voedingsmiddelenproducenten. Alle processen zijn daarom geschikt voor voedselcontact. Ongeveer vier procent van de productie betreft non-foodtoepassingen.
Polyprint werkt niet met buitenlandse agenten; de verkoop verloopt via de eigen interne en externe sales. Als een nieuwe folie is ontwikkeld, wordt de receptuur na klantgoedkeuring niet meer aangepast, wat zorgt voor een consistente kwaliteit. En de grondstoffen zijn altijd van dezelfde leveranciers, legt Kromann uit. ‘We shoppen niet. Dat zorgt in tijden van schaarste voor zekerheid en consistentie.’
Het bedrijf houdt een ruime voorraad aan grondstoffen aan om korte levertijden te garanderen en voor basismaterialen is dual sourcing het doel, om leveringszekerheid en prijskracht te behouden.. ‘Sommige materialen hebben vier weken levertijd, andere drie maanden. Die flexibiliteit verwachten klanten van ons.’