Polyprint beweegt mee richting monomaterialen

Polyprint beweegt mee richting monomaterialen

In het Deense Hedensted produceert Polyprint al bijna vijftig jaar flexibele verpakkingsfolies voor de voedingsmiddelenindustrie. Het familiebedrijf houdt vast aan een heldere koers. ‘Wij gebruiken alleen flexodruk en extruderen en lamineren de folies met onze eigen machines’, zegt directeur Kim Sørensen. ‘Dit zorgt voor een hoge leverbetrouwbaarheid, flexibiliteit en een constante kwaliteit.’

Polyprint viert volgend jaar het 50-jarig bestaan. Het bedrijf telt 136 medewerkers en is volledig gevestigd op één locatie van 15.000 vierkante meter. De omzet bedroeg in 2024 circa 60 miljoen euro. ‘We groeien gestaag, maar winstgevendheid is belangrijker dan omvang’, zegt directeur Kim Sørensen, die samen met zijn broer Lars de tweede generatie vormt binnen het familiebedrijf. Inmiddels zijn ook Kims twee zonen actief in het bedrijf.
De organisatie is plat van structuur. Sørensen: ‘We hebben weinig hiërarchie. Medewerkers krijgen verantwoordelijkheid en ruimte om mee te denken. Veranderen is soms lastiger dan behouden wat goed werkt, maar de betrokkenheid is groot.’

Polyprint DK (5)

Van extrusie tot flexodruk

De fabriek produceert al haar flexibele folies op één locatie, wat volgens Klaus Kromann, service & development manager bij Polyprint, de wendbaarheid vergroot. ‘We kunnen kleine runs van 50 kilo draaien, maar ook grote orders tot vijf ton.’ Drie PE-extruders leveren meerlaagse folies voor intern gebruik. Het bedrijf beschikt over zeven flexopersen, zes lamineermachines (plus een zevende voor speciale laktoepassingen) en tien slitters.
De keuze voor flexo is bewust. ‘Met HD-flexo is het verschil met diepdruk minimaal,’ zegt Kromann. ‘Maar flexo biedt meer flexibiliteit en is efficiënter voor onze klantgroepen.’
Kromann benadrukt dat het vaak geen standaardfolies zijn, maar maatwerkoplossingen. Dat vraagt samenwerking en geduld. ‘Succesvolle mono-oplossingen ontstaan alleen als klanten bereid zijn om te investeren in testen,’ zegt Kromann. ‘We hebben de afgelopen jaren veel proefrollen gemaakt, van diepvries tot ontbijtgranen. Elke toepassing heeft zijn eigen eisen.’

Polyprint DK (2)

Productie en efficiëntie

Produceren in Denemarken betekent hoge kosten, maar ook hoge standaarden. ‘Efficiëntie is de sleutel’, aldus Sørensen. De productie draait in twee ploegen, terwijl de extrusie 24/7 doorgaat vanwege de procescomplexiteit. Investeringen gaan vooral naar modernisering van het machinepark.
‘We kopen geen bedrijven, we investeren in technologie’, zegt Sørensen. ‘Nieuwe persen, slitters en laminatoren zorgen ervoor dat we niet achterop raken.’
Ook duurzaamheid speelt een centrale rol. Er is een sustainability manager aangesteld en Polyprint gebruikt sinds kort voor meer dan vijftig procent groene stroom.

Kwaliteit, service en leveringszekerheid bij Polyprint

De klantenkring van Polyprint bestaat voornamelijk uit voedingsmiddelenproducenten. Alle processen zijn daarom geschikt voor voedselcontact. Ongeveer vier procent van de productie betreft non-foodtoepassingen.
Polyprint werkt niet met buitenlandse agenten; de verkoop verloopt via de eigen interne en externe sales. Als een nieuwe folie is ontwikkeld, wordt de receptuur na klantgoedkeuring niet meer aangepast, wat zorgt voor een consistente kwaliteit. En de grondstoffen zijn altijd van dezelfde leveranciers, legt Kromann uit. ‘We shoppen niet. Dat zorgt in tijden van schaarste voor zekerheid en consistentie.’
Het bedrijf houdt een ruime voorraad aan grondstoffen aan om korte levertijden te garanderen en voor basismaterialen is dual sourcing het doel, om leveringszekerheid en prijskracht te behouden.. ‘Sommige materialen hebben vier weken levertijd, andere drie maanden. Die flexibiliteit verwachten klanten van ons.’

'Zolang chemische recycling niet opschaalt, zijn de EU-doelen voor 2030 moeilijk haalbaar.’

Transitie naar monomaterialen

Ook bij Polyprint ligt de nadruk steeds meer op circulaire oplossingen. ‘Sinds 2018 is het aandeel polyester in laminaatfolies bij ons meer dan gehalveerd,’ zegt Kromann. ‘We zien dat klanten, vooral in Scandinavië, overstappen op mono-materialen.’
De overgang vraagt echter veel van verpakkingsmachines. ‘Mono-PE en mono-PP hebben andere sealeigenschappen. Oudere machines kunnen daar vaak niet goed mee overweg,’ licht hij toe. ‘De uitdaging ligt dus niet alleen in de folie, maar in de hele verpakkingslijn.’
Gerecyclede content voor voedselverpakkingen blijft beperkt beschikbaar. ‘Er zijn nauwelijks gecertificeerde folies met post-consumer recycled content die aan de voedselveiligheidsnormen voldoen,’ zegt Sørensen. ‘De grote volumes zijn al gecontracteerd door multinationals. Zolang chemische recycling niet opschaalt, zijn de EU-doelen voor 2030 moeilijk haalbaar.’

Polyprint DK (1)

Toekomst

Terwijl het bedrijf zich voorbereidt op zijn jubileum, wordt gewerkt aan nieuwe faciliteiten voor bezoekers en administratie. Polyprint ontvangt dagelijks klanten en partners uit heel Europa. ‘De huidige ruimtes waren aan vernieuwing toe,’ zegt Sørensen. ‘We verwachten dat alles volgend jaar 1 juli klaar is.’
De directeur ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet: ‘De derde generatie staat klaar, onze relaties zijn stabiel en onze technologie is up-to-date. We zijn klein genoeg om al onze klanten persoonlijk te kennen, maar groot genoeg om betrouwbaar te leveren.’

Polyprint DK (4)

 

Meer artikelen

recent new image
Polyprint beweegt mee...

In het Deense Hedensted produceert...

Lees meer
recent new image
Theegarten-Pactec levert...

Een fabrikant van hoogwaardige...

Lees meer
recent new image
Jan-Willem Cornelisse:...

De wereld van het eindverpakken...

Lees meer
recent new image
Tjalling van der Zee:...

De wereld van verpakken verandert snel....

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox