Duurdere grondstoffen
Mari Bögels, accountmanager bij METTLER TOLEDO Product Inspection, zegt dat er steeds meer interesse komt in feedback control. ‘Feedback control bestaat al meer dan vijftien jaar, maar in het verleden was de prijs van grondstoffen vaak zo laag dat de aandacht voor overgewicht beperkt was. Dat is inmiddels veranderd. De marges staan onder druk en elk grammetje telt. Bedrijven realiseren zich dat ze met slimme technologie veel kunnen besparen.’
Bögels benadrukt dat het systeem zichzelf snel terugverdient. ‘Gemiddeld wordt de investering binnen een maand of enkele maanden al terugverdiend, afhankelijk van het product en de lijn. De meerprijs zit vooral in de software en de mogelijkheid om te communiceren met de wegers vóór de checkweigher. Bij oudere multihead-wegers kan die communicatie soms een uitdaging zijn, maar in de meeste gevallen is het goed oplosbaar.’
Kansen voor uitbreiding
Bij Greenyard is men dan ook overtuigd van de toegevoegde waarde. In mei worden de laatste lijnen voorzien van nieuwe checkweighers met feedback control, zodat alle zes kleinverpakkingslijnen ermee kunnen werken. Of het systeem ook op andere locaties van Greenyard wordt uitgerold, is nog niet beslist, maar volgens Vierstraete is daar inmiddels wel interesse voor.
De technologie is voorlopig minder geschikt voor de grootverpakkingslijnen of lijnen zonder checkweighers, maar dat betekent niet dat verdere automatisering uitgesloten is. ‘We blijven kijken naar manieren om processen efficiënter te maken, al is veel bij ons al sterk geautomatiseerd.’
Tekst gaat verder onder de foto.

De checkweigher controleert inline het gewicht van verpakte producten.
Toekomstperspectief
Bögels ziet in ieder geval potentie voor bredere toepassing van feedback control, ook in andere sectoren. ‘We passen het nu onder meer toe in de koffie-industrie, bij snacks, drop, friet en noten. Hoe duurder het basisproduct, hoe groter het effect van een paar gram minder per verpakking.’
Volgens hem zit het onderscheidend vermogen van METTLER TOLEDO vooral in de ondersteuning en kennisoverdracht tijdens de implementatie die door de servicemedewerkers is uitgevoerd. ‘We bouwen het systeem samen met de klant op. Door goed te testen en bij te sturen, leren klanten het maximale uit de technologie te halen. Ook het aanbieden van servicecontracten en trainingen kunnen hierbij ondersteunen.’
Lessen voor de toekomst
Voor Vierstraete is het duidelijk: ‘Als ik dit vijf jaar eerder had geweten, hadden we het toen al gedaan.’ Het belangrijkste inzicht? ‘We kunnen het overgewicht veel beter beheersen en dichter bij het gewenste vulgewicht blijven. Dat scheelt product, voorkomt verspilling en draagt bij aan een efficiënter proces. Uiteindelijk is het een investering die zichzelf snel terugbetaalt.’