Lavazza heeft een nieuw koffiesysteem gelanceerd onder de naam Tablì. Het systeem bestaat uit een compacte koffiemachine en zogeheten ‘tabs’ van 100% gemalen koffie, zonder individuele verpakking. Ontwerpstudio Bellissimo ontwikkelde de visuele identiteit en verpakkingslijn van het nieuwe systeem, dat eerder dit jaar werd gepresenteerd tijdens de Milan Design Week.
Het Tablì-systeem is opgebouwd rond één visueel uitgangspunt: de koffie-tab. Deze vormt de basis voor zowel de vormgeving van de verpakking als de communicatie. De voorzijde van de verpakking is opgedeeld in twee delen: een wit vlak met daarop het Lavazza-merk en het Tablì-logo, en daaronder ruimte voor productspecifieke informatie en kleuren. Het centrale uitgangspunt in het ontwerp is de boodschap ‘100% coffee’, waarmee Lavazza benadrukt dat de tabs volledig uit gemalen koffie bestaan, zonder toegevoegde materialen of omhullingen.
Tablì logo
Naast de verpakkingen ontwierp Bellissimo ook het logo van Tablì. De accentstreep in het logo krijgt per productlijn een andere kleur, zodat producten binnen het assortiment visueel van elkaar te onderscheiden zijn. Zwart-wit vormt de basis van het ontwerp, met goudkleurige accenten als verwijzing naar Lavazza’s huisstijl.
Meer design van Bellissimo
Bellissimo werkt al langer samen met Lavazza aan onder meer merk- en verpakkingsontwerpen. Met Tablì is volgens het bureau een nieuw hoofdstuk in die samenwerking gestart. Het ontwerptraject omvatte niet alleen de visuele identiteit van het systeem zelf, maar ook die van de accessoires en toekomstige productvarianten.