Duurzame koekjes van Hoppe

De Bakkers Trots koekjes zijn ook onverpakt in een recyclebare pot verkrijgbaar

‘Bij elk nieuw product geeft iedereen binnen Hoppe input op het design’

‘Wij willen met onze partners, folieleveranciers en bakkerijen een stap in de goede richting maken’

VERPAKT EN ONVERPAKT

De verduurzaming van hun koekjes en verpakkingen, daarop ligt bij Hoppe een sterke focus. Met een breed assortiment van per stuk verpakte en onverpakte koekjes bedient het familiebedrijf uiteenlopende foodserviceklanten in de horeca-, sport- en zorgsector.

Om goed in te kunnen spelen op veranderende marktbehoeftes, ontwikkelt Hoppe de recepturen zelf en besteden zij de productie aan bakkerijen uit. ‘Wij hebben bij verschillende bakkerijen een eigen verpakkingsmachine staan. Onze koekjes worden direct verpakt en dit komt de versheid en de efficiency in de productieketen ten goede’, vertelt accountmanager Björn van der Meijden. ‘Sinds kort verpakken wij onze Bakkers Trots koekjes in recyclebare folie. Het materiaal bestaat uit PP 15 my voor de binnenkant, PP 20 my voor de buitenkant en bevat (minder dan 5% ) metaalfolie ten behoeve van de luchten vochtdoorlaatbaarheid, THT-datum en bescherming.’

‘Wij willen met onze partners, folieleveranciers en bakkerijen een stap in de goede richting maken’

Eigentijdse smaken

De Bakkers Trots mix is een mooi voorbeeld van hoe Hoppe de markttrends op het gebied van producten en verpakkingen volgt. ‘Wij zien dat de voorkeur verschuift van het traditionele koekje naar eigentijdse smaken. Ook duurzaamheid wordt zowel voor consumenten als voor horecaondernemingen steeds belangrijker. Voor ons zit verduurzaming onder andere in gezondere producten, verpakkingen, biologische ingrediënten en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

De Bakkers Trots koekjes bevatten zoveel mogelijk Fairtrade ingrediënten en zijn ook onverpakt in een recyclebare pot verkrijgbaar’, legt Van der Meijden uit. ‘Bovendien hebben wij een 100% haverkoekje in het assortiment dat 30% minder vet en 40% minder suiker bevat. Veel mensen, vooral millennials, zijn namelijk bewuster aan het snacken.’

Zakjes, Groepje_BakkerTrotsFolies+koekjes2 kopiëren. jpg

Cadeautje bij de koffie

Het koekje als een cadeautje bij de koffie of thee, dat is de filosofie van Hoppe. ‘Wij willen dat mensen blij worden als zij de verpakking zien. Vaak staat er op de voorkant geen tekst, maar een kleurrijke foto die refereert aan een thema of een idee geeft van de smaak. Tegelijkertijd wordt transparantie steeds belangrijker en daarmee de communicatie.

Op de achterkant vertellen wij dan ook over de recyclebaarheid van de folie en de ingrediënten in het koekje’, aldus Van der Meijden. ‘Bij elk nieuw product geeft iedereen binnen Hoppe input op het design. Dat kan, omdat wij een familiebedrijf met twaalf medewerkers zijn.

Daarbij laten wij ons leiden door de vraag: hoe gaaf vinden wij het zelf? Als wij nieuwsgierigheid kunnen opwekken, de verpakking er leuk uitziet en het koekje ook nog eens lekker is, dan is onze missie geslaagd.’

Stappen naar verduurzaming

De afgelopen jaren zette Hoppe verschillende stappen op het gebied van duurzaamheid. Volgens Van der Meijden is dit de enige manier: ‘Wij kunnen niet in één keer van de kelder naar de zolder, maar moeten het stapsgewijs doorvoeren. Ons traditionele assortiment zit bijvoorbeeld in blauwe dozen, maar dat kost veel inkt. Daarom verpakken wij ons duurzame assortiment in bruine kraftdozen. Onze etiketten zijn van 100% papier en worden door een FSC-gecertificeerd bedrijf gedrukt.

Ook het karton is FSC-gecertificeerd. Verder is de standaardtape vervangen door papieren tape en zijn wij nu aan het kijken of wij de dozen dicht kunnen lijmen in plaats van tapen. Daarnaast werken onze productiepartners met klikklakdozen die vijftien keer kunnen worden gebruikt voor het vervoeren van de koekjes naar onze assembleerlocatie.

En wat voor ons ook onder maatschappelijk verantwoord ondernemen valt: op onze assembleerlocatie werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.’

Een verpakkingsvrije toekomst

In een ideale wereld zouden verpakkingen volgens Van der Meijden niet meer nodig zijn: ‘Dat is helaas toekomstmuziek, de sector is nog niet zo ver. Het merendeel van de bakkerijen verwerkt alleen nog traditionele folies.

Onze onverpakte koekjes in een recyclebare pot dragen al wel bij aan een verpakkingsvrije toekomst. Voor onze klanten die verduurzaming zo ver mogelijk willen doorvoeren, biedt dit een goede oplossing. Bovendien onderzoeken wij momenteel of de pot van gerecycled plasticafval of van een ander milieuvriendelijker materiaal kan worden gemaakt. En zolang volledig verpakkingsvrij niet mogelijk is, moeten wij ons focussen op folies die het milieu minimaal belasten, zoals biologisch afbreekbare folies. Omdat wij snel stappen willen maken, proberen wij bij elke introductie samen met onze partners, folieleveranciers en bakkerijen een stap in de goede richting te maken.

Pot, bakkers trots groep_medium

 

Meer artikelen

recent new image
Etos werft medewerkers...

Met een unieke verzorgingslijn weet...

Lees meer
recent new image
BRUM creëert eigentijds...

BRUM heeft onlangs de verspakketten van...

Lees meer
recent new image
Stoer verpakkingsdesign...

Bij de pleisters van Dappr draait het...

Lees meer
recent new image
Albert Heijn introduceert...

Albert Heijn introduceert een volledig...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox