Extra schilderplezier met duurzame verpakking Creall

duurzame verpakking Creall

Extra schilderplezier met duurzame verpakking Creall

Schoolverf ecologisch verpakt

Leerlingen in het primair onderwijs krijgen verf geleverd in een creatieve en duurzame verzendverpakking. Verf- en kleiproducent Havo schakelde verpakkingsbedrijf DS Smith in om het ecologische karakter van Creall Eco color door te voeren in de verpakking. Senior Product Manager Petra van Harten vertelt hoe de verpakking tot stand kwam. 

 

 

Verpakking als flessenrekje

Havo en DS Smith ontwikkelden een speels pakketje dat na levering omgetoverd kan worden in een handig flessenrekje. Hiermee wordt het voor leerkrachten makkelijker om de verfflessen na gebruik op te ruimen en helemaal leeg te maken doordat de flessen op de kop in de golfkartonnen tray weggezet kunnen worden. De doos wordt gesloten zonder tape, is gemaakt van volledig gerecycled karton en is na gebruik ook weer 100% recyclebaar.

Petra-van-harten-ecocolor
Petra van Harten kwam op het idee om een verpakking te ontwikkelen die na gebruik nog een mooie en nuttige functie kreeg voor de leerlingen. Daarom werd besloten eens te gaan praten met de leveranciers van de omdozen. Een van die twee was DS Smith. ‘Zij reageerden enthousiast en kwamen meteen met een visie. Dat overtuigde ons. In het gesprek begrepen we elkaar meteen goed en van het één kwam het ander’, vertelt Van Harten.

Verf- en kleiproducent Havo

Vanuit een Nederlandse fabriek in Ermelo produceert Havo b.v., bekend van het eigen merk Creall, verschillende soorten klei, verf en lijm voor de internationale hobby- en scholenmarkt. Dit doet het bedrijf op een zo duurzaam mogelijke manier. De plakkaatverf Creall Eco color draagt het Nordic Swan Ecolabel en zit in een fles gemaakt van biobased plastic. Het kleurreceptuur is met het oog op milieudruk sterk vereenvoudigd. Om ook de verpakking te verduurzamen werd DS Smith ingeschakeld.
'We wilden graag volledig gerecycled materiaal gebruiken, dus absoluut geen plastic'

Geen verspilling van de verpakking

‘Voor de verpakking hadden we natuurlijk wat eisen. We wilden graag volledig gerecycled materiaal gebruiken, dus absoluut geen plastic. Daarom moest de doos zonder (plastic) plakband gesloten kunnen worden. De natuurlijk uitstraling van de bruine doos speelde ook een rol, die moest onderdeel worden van de bedrukking. Uiteraard was het ook belangrijk dat de set van zes halve literflessen erin paste en dat de doos makkelijk om te bouwen is tot een rekje.’

Complexe promotieverpakking

Deze verpakking is zo bijzonder omdat het niet om een grote commerciële introductie gaat. Het familiebedrijf Havo investeerde om de plakkaatverf met het Nordic Swan Ecolabel op de kaart te zetten. ‘Voor de collega's van logistiek is dit een uitdaging, want het is een complexe verpakking die niet via een dozenopzetter kan worden verwerkt’, legt Van Harten uit.

‘We hebben een stappenplan gemaakt voor het opzetten. Dit is dan ook geen product-verpakkingscombinatie voor massaproductie maar een promotieactiviteit. Dat is het mooie van dit familiebedrijf, dat je de ruimte krijgt om een leuk idee uit te voeren.’

Duurzame stappen

'Later dit jaar staan testen gepland om meer verpakkingen te verduurzamen, van de fles tot de verzenddozen en de sluittape. We hebben hierin bepaalde ambities die we willen nastreven.’ Van Harten heeft nog een wens. ‘We werken zoveel mogelijk met monomaterialen om de recyclebaarheid van de verpakking te verbeteren. De lijm op de etiketten is nog een struikelblok. Ik zou graag met een koud afwasbare lijm op de labels werken. Die is momenteel nog niet beschikbaar.

Daarom vragen we eindgebruikers om het etiket te verwijderen voordat de fles de afvalstroom ingaat. Het zou mooi zijn als we ook deze volgende stap kunnen maken.'

Pareltje

‘Wij zijn altijd op zoek naar creatieve ideeën die via de groothandel ook echt bij de kinderen en leerkrachten terechtkomen, maar dit project is voor mij echt een pareltje.

We hebben extra vraag van nieuwe buitenlandse klanten naar deze creatieve oplossing die niet alleen superhandig voor leerlingen en leraren is, maar ook stimuleert om de verf echt tot het laatste restje op te maken. Deze creativiteit, duurzaamheid en verbeeldingskracht passen naadloos bij onze visie en kernwaarden.’

Packright

Petra Siens, Design & Innovation Manager Benelux bij DS Smith is ook enthousiast over het resultaat van de samenwerking: “We hebben het proces in kaart gebracht middels onze Circular Design Metrics waarmee we meten hoe duurzaam een verpakking is. Tijdens een van onze PackRight verpakkingsworkshops brachten we gegevens uit de leveringsketen verder in kaart en konden we eerste prototypes beoordelen.

Daarbij kan je bijvoorbeeld denken aan de draagfunctie, scheurperforatie, materiaalsoort en duurzaamheid. Bij DS Smith maken we gebruik van onze eigen Europese design database, waarmee we de inzichten van meer dan 700 van onze experts combineren om zo tot het perfecte design te komen. We zijn ontzettend trots dat dit we samen met Havo ook voor deze Creall verfverpakking op een creatieve en duurzame manier hebben gerealiseerd.’

De nieuwe verpakking bevat geen plastic, is gemaakt van 100% recyclebaar materiaal en is na gebruik zelf ook volledig recyclebaar. Door de unieke constructie is het ook na transport te gebruiken als draagtray. Om het duurzame ontwerp van de bedrukking goed naar voren te laten komen, werd er gekozen om de ecologische uitstraling van het bruine buitenpapier te gebruiken en slechts te werken met twee kleuren duurzame inkt op waterbasis. Havo laat zien dat duurzaamheid en creativiteit heel goed samengaan.

Artikel delen