art Frickus InZicht

Gratis bananen? Laat het winkelend publiek niet wegglippen!

 Onlangs kwam ik een bericht tegen van Bryan Roberts IGD (Institute of Grocery Distribution) over een samenwerking tussen Kellanova en Sainsbury's : Koop een pak ontbijtgranen en claim een gratis tros bananen!

Klinkt goed, toch? Maar... Wat als die bananen niet naast het scherm staan en waarom zou je een woord gebruiken dat twijfel kan zaaien en betrokkenheid kan verminderen?  

thumbnail_image

Dit is shopperpsychologie! 

 Kleine details zoals woordkeuze en productplaatsing kunnen een promotie maken of breken.

Onmiddellijke bevrediging en gemak. 

Als de beloning niet direct zichtbaar en toegankelijk is, is de kans groter dat shoppers weglopen. Niemand wil op speurtocht gaan in de supermarkt op zoek naar gratis bananen.

Aversie van ambiguïteit

Niet duidelijk? Ik zal me niet druk maken!
Shoppers vermijden onzekerheid. Het woord "Claim" klinkt als een proces en roept vragen op als: Waar zijn de bananen? Moet ik me registreren? Zijn er beperkingen?

Shopperpsychologie in actie! 

✅ Plaats de bananen direct naast de promo – niet zoeken, geen frustratie.
✅ Duidelijke communicatie – "grijp", "neem" of "raap" hier je gratis bananen op!" werkt beter dan het procesgerichte woord "claim" 

💡Belangrijkste conclusie 

Als je wilt dat een promotie slaagt, gebruik dan actiegerichte taal en zorg ervoor dat de beloning direct toegankelijk is. Anders glipt het winkelend publiek, net als die gratis banaan, misschien weg.

Kraak de gedragscode van de shopper en zie de verkoop stijgen!

'Als de beloning niet direct zichtbaar en toegankelijk is, is de kans groter dat shoppers weglopen.'

In-Zicht-Art-Frickus-columnOver InZicht

In zijn maandelijkse column In Zicht werpt shoppermarketeer Art Frickus een scherpe blik op het gedrag van consumenten in en rond het schap. Met inzichten uit de gedragswetenschap en praktijkvoorbeelden uit de verpakkingswereld laat hij zien hoe kleine details grote invloed kunnen hebben op koopgedrag en conversie. Altijd praktisch, altijd raak.

Meer artikelen

recent new image
Gratis bananen? Laat het...

Onlangs kwam ik een bericht tegen van...

Lees meer
recent new image
Heineken vernieuwt...

Heineken heeft het merk en de...

Lees meer
recent new image
Olipop introduceert...

Voor de lancering van de nieuwe...

Lees meer
recent new image
Jumbo kiest voor...

Het nieuwe foodmerk Jumbo’s is een...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox