Grolsch en Sticks brengen gezamenlijk blond bier ZWOLSCH uit

Grolsch en Sticks brengen gezamenlijk blond bier ZWOLSCH uit

De Zwolse rapper Sticks en bierbrouwer Grolsch hebben samen een nieuw speciaalbier ontwikkeld onder de naam ZWOLSCH. Het blond bier, verpakt in een beugelfles met een apart ontworpen neklabel, is bedoeld als eerbetoon aan de stad Zwolle en werd op 6 november gepresenteerd tijdens een besloten bijeenkomst bij kledingwinkel Uppers in de binnenstad.

Volgens Grolsch is het bier ontstaan uit een samenwerking tussen Sticks en meesterbrouwer Marc Janssen. Het resultaat is een fris, lichtbitter blond bier met een alcoholpercentage van 5,9 procent en fruitige tonen. De brouwer omschrijft het als een bier ‘met karakter’, passend bij zowel Zwolle als de makers.
De samenwerking kwam voort uit een gedeelde interesse in ambacht en lokale betrokkenheid. Grolsch leverde de technische kennis en ervaring, terwijl Sticks de creatieve richting en het lokale perspectief inbracht. Tijdens de lancering konden genodigden het bier voor het eerst proeven.

Identiteit van Zwolle in het ontwerp

Volgens designer Elroy Klee van KLEE BRAND DESIGN STUDIO is de identiteit van Zwolle direct doorvertaald naar het visuele ontwerp. Sticks, bekend van Opgezwolle, werd daarin een centraal element. Klee: ‘Sticks is als het ware Zwolle. Zijn eigenheid en trots voor de stad vroegen om een beeltenis van Sticks zelf op de verpakking.’ De illustratie is uitgevoerd in de typische blauwe kleur van de stad, gecombineerd met het groen van Grolsch.

Creatieve richting

De creatieve basis voor het ontwerp lag in de combinatie van lokale charme en vakmanschap. Zwolsch is gebrouwen als ode aan de stad, en die thematiek is doorgezet in de vormgeving. Klee geeft aan dat ook de achtergrond van Sticks in de hiphopcultuur is meegenomen. Dit vormde samen de richting waarin kleur, stijl en illustratie zijn ontwikkeld.

Uiting in kleur en typografie

Het etiket moest vooral lokale trots en ambacht uitstralen, aangevuld met het persoonlijke stempel van Sticks. De kleuren, typografie en illustratie brengen volgens Klee de twee werelden samen: de brouwkwaliteit van Grolsch en het creatieve, lokale perspectief van Sticks. Hij vat dit samen als ‘het combineren van twee kanten in kleur, ambacht en visueel’.

Betrokken partijen

Voor het ontwerp en de productie van het etiket werkten verschillende partijen samen. Het ontwerp is gemaakt door Elroy Klee, de druk werd uitgevoerd door Toppack en Grolsch verzorgde de verpakking.
Zwolsch wordt in beperkte oplage aangeboden en is verkrijgbaar bij horecazaken en slijterijen in Zwolle. Over een eventuele bredere distributie heeft Grolsch nog geen mededelingen gedaan.

Grolsch Nathan-Reinds_01 (1)

 

Meer artikelen

recent new image
Ruiken is geen detail!

Bij geurproducten beslist de neus....

Lees meer
recent new image
Brum Design geeft...

Designbureau Brum Design heeft de...

Lees meer
recent new image
Brum ontwikkelt...

Designbureau Brum is verantwoordelijk...

Lees meer
recent new image
Brand Society creëert...

Koekjesmerk Oreo werkt samen met het...

Lees meer
Image-Jul-30-2024-06-11-03-7865-AM

VM nieuwsbrief

  • Blijf op de hoogte met het laatste nieuws uit de verpakkingsindustrie
  • Techniek, duurzaamheid, design en meer
  • Gratis in jouw inbox