Kaapse Brouwers over nieuw design: 'verkoopcijfers met 30% gestegen'

Nieuw design blikjes Kaapse Brouwers

Kaapse Brouwers over nieuw design: 'verkoopcijfers met 30% gestegen'

Tags: Design

Waar vele drankenleveranciers afgelopen voorjaar vreesden voor hun omzet ten gevolge van de invoer van statiegeld op blikjes, besloot Kaapse Brouwers de situatie juist in hun voordeel te gebruiken. Onder het motto ‘never waste a good crisis’ lanceerde het Rotterdamse biermerk afgelopen april hun nieuwe etiket design. Het resultaat? Meer dan 30% meer verkoop, alleen al in retail.

Niet het zoveelste zilverkleurige blikje

Al sinds jaar en dag streven ze er bij Kaapse Brouwers naar om bier te produceren dat opvalt. Om niet het zoveelste zilverkleurige blikje in de supermarkt te zijn, maar om een unieke, eigen identiteit uit te stralen. Iets wat heeft geleid tot de nodige experimenten, variërend van een no-label-look tot bruine blikjes. Dit laatste leidde volgens oprichter Tsjomme Zijlstra echter tot een hoop kritiek. ‘Door het bruine blik kregen mensen de indruk dat ons bier erg zwaar is, terwijl het juist fris en licht is.’ Deze kritiek zorgde ervoor dat het bruine blik vaarwel werd gezegd en de overstap naar zilver werd gemaakt. Uiteraard wel in een origineel jasje. Zo werden ook de zilveren blikjes voorzien van een no-label-look en zijn ze het eerste biermerk dat besloot om ook het deksel te bedrukken. Iets wat de blikjes een originele en opvallende uitstraling geeft.

IMG_9143

Voor en door Rotterdam

De verpakking is niet het enige dat ervoor zorgt dat het bier van Kaapse Brouwers opvalt. Ook de naam springt in het oog. Al doet dit bij de meeste mensen buiten Rotterdam niet direct een belletje rinkelen. In een gesprek met Tsjomme wordt duidelijk waar deze naam precies vandaan komt. ‘Kaapse Brouwers is ontstaan in de Rotterdamse wijk Katendrecht, dat als bijnaam de Kaap heeft. Ook hebben we alle verschillende bieren binnen ons assortiment veelvoorkomende Rotterdamse namen gegeven, zoals Bob, Karel, Harrie en Nelis - afgeleid van Cornelis, ook wel Cor.’

Het mag duidelijk zijn dat de verbinding met de inwoners van de stad een van de belangrijkste pijlers voor hen is. Iets wat ook naar voren komt op de vraag met welk designbureau zij samen hebben gewerkt voor het ontwerpen van het label. ‘Al sinds 2016 werken we samen met designbureau 75B, een Rotterdams bureau dat het creatieve brein is achter zo’n beetje alle belangrijke beeldmerken van de stad.’ Al maken ze opvallend weinig verpakkingen. Dit vinden ze namelijk al gauw ‘saai en commercieel’. Voor het experimentele en onconventionele Kaapse Brouwers maken ze echter graag een uitzondering.

Onze ontwerpen zijn origineel en schuren soms een beetje

Geen allemansvriend

Het succes achter deze langdurige samenwerking met 75B zit hem volgens Tsjomme vooral in de kwaliteit en waarden waar ze als bureau voor staan. ‘Als brouwerij staan wij ergens voor, we verkopen geen gebakken lucht.’ Iets wat volgens hem ook voor 75B geldt. ‘Ze maken niet enkel een mooi plaatje, maar zijn echt vakgekken, ze snappen ons DNA. Hun ontwerpen zijn origineel en schuren vaak een beetje, iets wat ook geldt voor onze bieren. We zijn geen allemansvriend.'

Ook voor het huidige design heeft Kaapse Brouwers de handen daarom wederom in één geslagen met 75B. Een duidelijke briefing voor dit ontwerp was er niet. ‘Eigenlijk zijn we sinds de start van onze samenwerking het design altijd aan het doorontwikkelen. Al is de focus sinds 2020 wel meer van horeca naar retail verschoven. Daarom is het nog belangrijker geworden dat ons etiket opvalt in de schappen.’

Punk covers ter inspiratie

Dat Kaapse Brouwers en 75B samen een perfecte match vormen, komt ook duidelijk naar voren in een gesprek met designbureau 75B. ‘We willen de onafhankelijke en experimentele mentaliteit van Kaapse Brouwers beeldend maken op een manier waarbij zowel het lef en de autonomie, als de artistieke kwaliteit en eigenwijze smaak naar voren komen. Ter inspiratie van deze selfmade mentaliteit hebben we veel naar punk album covers gekeken. We wilden af van het gevoel van een wikkel op een kaal blikje, maar echt het gevoel uitstralen dat de opdruk en het blik één geheel zijn.’

Harrie_2023_1

Tussen kunst en commercie

Grappig genoeg is het uiteindelijke resultaat van het design hetgeen geworden dat ze bij Kaapse Brouwers zes jaar geleden bij de start van de samenwerking in hun hoofd hadden. Iets waar de afgelopen jaren vele omwegen aan vooraf zijn gegaan. Al zet dit uiteindelijke resultaat hen ook aan het denken. ’We stellen onszelf regelmatig de vraag welke kant we nu op willen gaan met de uitstraling van ons bier. Gaan we voor nog gekker en worden de etiketten haast een soort kunst of slaan we toch een wat commerciëlere weg in? Om deze keuze te kunnen maken, proberen we goed na te gaan wie nu écht onze doelgroep is.’

Het effect

Dat het nieuwe design goed aanslaat, is vooral te zien aan de stijgende verkoopcijfers. Sinds de lancering van de nieuwe blikjes zijn de verkoopcijfers in alleen al de retail met maar liefst 30% gestegen. Daarbij slaat het vernieuwde blikje niet enkel aan in de supermarkt, want ook op de webshop en in de horeca blijft het nieuwe design niet onopgemerkt. ‘We zien een toename in het aantal bezoekers in onze webshop, maar ook in de horeca merken we dat mensen net even wat langer naar het blikje blijven kijken, het ziet er ten slotte gewoon erg leuk uit.’

 

Artikel delen