Voor krachtige marketing die de verkoop actief stimuleert en de aantrekkingskracht van de consument verhoogt, ontwikkelen steeds meer fabrikanten verpakkingsontwerpen die communiceren met alle zintuigen van hun doelgroep. De Turkse verpakkingsspecialist PrintPark maakt daarvoor gebruik van Atelier, Sappi's nieuw ontwikkelde kwaliteit voor vouwdozen, om de merkwaarden van premiumproducten te communiceren om zo de hoogst mogelijke aantrekkingskracht op het verkooppunt te bereiken.
Het effect van verpakkingen
Over het algemeen beslissen consumenten binnen een fractie van een paar seconden of ze geïnteresseerd zijn in een product of niet. Uiterlijk, functionaliteit en de algehele waardeperceptie staan centraal: deze attributen zijn de kernelementen van verpakkingen wanneer - na de eerste visuele indruk - het 'waarheidsgevoel' van de consument een rol gaat spelen op het verkooppunt - vooral in de premiumsector waar de normen en verwachtingen van verpakkingsmateriaal torenhoog zijn. Goed verpakt is voor de helft verkocht
Premiumkarton voor premiumproducten
Een voorbeeld van een premiumverpakking die al deze eigenschappen biedt, is de volgens Sappi stijlvol afgewerkte vouwdoos van de damesgeur Paradise van Flormar. Om de exclusieve merkboodschap van het parfum over te brengen, koos het Turkse cosmeticabedrijf ervoor om samen te werken met verpakkingsfabrikant PrintPark. Sappi's high-bright Folding Box Board 1 (FBB 1), Atelier, was de keuze van PrintPark voor dit project en het resultaat is een speelse maar stijlvolle verpakking die qua look en feel een exclusieve productbeleving belooft.
Een van de grootste uitdagingen was het selecteren van de juiste basis van verpakkingsmateriaal. Het virgin fiber FBB1 Atelier van Sappi voldoet aan alle gestelde eisen op het gebied van helderheid, stijfheid en afwerkingsmogelijkheden. Ferit Dansık, eigenaar en algemeen directeur van PrintPark, legt uit: 'Als ik een product heb waarvan de verpakking een gevoel van luxe moet uitstralen, zou ik Atelier van Sappi zeker aanbevelen, omdat het naast een glad oppervlak ook zijdezacht aanvoelt. hoge helderheid en geschikt voor allerlei veeleisende druk- en afwerkingstechnieken. ”De digitale lak contrasteert perfect met de delicate pasteltinten van de verpakking. De doos weerspiegelt perfect de claim van het merk om de hoogste kwaliteit te bieden.’
Optimale verwerkingseigenschappen
Dansık koos Atelier ook voor de Turkse chocoladefabrikant Benuta. PrintPark zocht een functioneel karton met een ingetogen maar stijlvolle aantrekkingskracht voor hun premium chocoladeverpakkingsproject. Op de vraag waarom PrintPark Atelier van Sappi als verpakkingsmateriaal koos, legt de heer Dansık onmiddellijk uit: ‘Simpelweg omdat het de kwaliteiten biedt van een eersteklas nieuwvezelpapier dat geschikt is voor complexe afwerkingen. Voor digitale vernis zoeken we een zeer glad, gelijkmatig en consistent oppervlak om het best mogelijke effect te hebben. '
De rijke bordeauxrode tinten, de gouden folie-afwerking en het zijdezachte gevoel geven de doos chocolaatjes het gevoel van een luxeartikel, waardoor de gewenste perceptie van een ‘Perfect cadeau’ ontstaat. Het maagdelijke vezelkarton van Sappi is ook veilig voor gebruik in direct contact zonder afbreuk te doen aan de kostbare chocolaatjes in smaak of aroma.
Atelier vouwkarton 1 is verkrijgbaar in vellen en rollen met een gramgewichtsbereik van 220 tot 350 g / m². Het is geschikt voor direct contact met voedingsmiddelen en verkrijgbaar met FSC PEFC-certificering. Atelier richt zich op hoogwaardige verpakkingstoepassingen in meerdere marktsectoren, zoals cosmetica en parfums, OTC en farma, chocolade & zoetwaren, voedselverpakkingen, elektronica, grafische toepassingen en nog veel meer.