De redactie van VerpakkingsManagement scant wekelijks buitenlandse verpakkingssites op noviteiten en ontwikkelingen. Deze week vielen ons onderstaande design berichten op uit World Brand Design, Packaging Inspiration, Design Packaging News, Print Magazine en Packaging Design News.
Kleurrijke chocolade verpakkingen
George Probonas heeft een kleurrijk verpakkingsontwerp gemaakt voor chocolatier Ésophy Crunchies. Deze Griekse chocolatier maakt chocolaatjes die zijn geïnspireerd op traditionele mediterrane smaken en cultuur. Hun recepten worden in eigen huis ontworpen en de chocolaatjes worden bereid met alleen ingrediënten van topkwaliteit. Designer George Probonas kreeg de opdracht om vier nieuwe verpakkingen te creëren, die qua kleur van elkaar zouden verschillen, zodat ze zouden aansluiten bij een specifieke smaak en de bestaande visuele identiteit van Ésophy. Deze identiteit straalt een organisch, bijna aards karakter uit maar draagt ook het premium karakter van de producten. Het ontwerp en het onderscheidend vermogen van de verpakking zijn dan ook geïnspireerd op de ingrediënten van elk product. Levendige kleuren en speelse tekeningen zijn er om de klanten te verleiden en te verleiden tot een uniek smakenpalet. Bron: World Brand Design
Stripdesign schept verwarring
De pale ale Side Eyes pale van de Deense brouwerij Mikkeller heeft opvallende cartoongezichten op de verpakking van kunstenaar Keith Shore. Dit ter irritatie van de Londense politie die klaagt dat de levendige illustraties kinderen aanspreken. De blikjes maken volgens de politie niet echt onderscheid tussen alcohol en frisdrank, een stijlfiguur die de laatste tijd trending is. Het ontwerpbureau, The Portman Group, erkent aan The Daily Mail: ‘De striptekeningen kunnen inderdaad geassocieerd worden met games zoals Minecraft, dat populair is bij jongeren onder de 18 jaar.’ Bron: Print Magazine
Moncler ontwerpt ‘sneeuwfles’ voor Evian
Evian brengt jaarlijks een speciale design fles uit. Dit jaar werkt het watermerk samen met Moncler en bedacht kunstenaar Not Vital een sneeuwdesign. De designer heeft zich laten inspireren door zijn jeugdherinneringen in de Alpen, die hij symboliseert door sneeuwvlokken die overal op de fles aanwezig zijn. ‘Als kunstenaar onderzoek ik graag de relatie tussen vorm en materialen, en ik heb een lange geschiedenis in het maken van sculpturen in wit gips en glas en keramische sneeuwballen. Ik hou van het gevoel in de sneeuw te zijn, en ik heb geprobeerd het uit te drukken door de sneeuwvlokken die op de fles zijn afgebeeld.’ Bron: Design Packaging News
Klassiek ontwerp
De oude kapperszaak in Vognmagergade is gebaseerd op tientallen jaren erfgoed en heeft de sfeer van Kopenhagen in 1936 behouden. De winkel, de service en de medewerkers belichamen de mix van oude en moderne mannelijkheid waardoor daar de meest populaire scheer- en knipbeurt van Kopenhagen is te krijgen. De kapperszaak Vognmargergade heeft onlangs een reeks producten gelanceerd die allemaal zijn ontworpen en verpakt om de moderne mannelijke balans tussen aftershaves, haarproducten en scheeraccessoires te belichamen. De inspiratie die ontwerper Muggie Ramadani kreeg voor het ontwerp is te vinden in de kapperszaak en het erfgoed. De materialen in de barbershop werden vertaald in een eenvoudig maar sterk identiteitssysteem Bron: Packaging Design News
Biologische koekjes in speels design
De biologische koekjes van Anthema hebben een speels design van de Circus Design Studio gekregen. De serie bestaat uit vijf smaken; amandelkoekjes met sesam en zwarte sesam, pindakaaskoekjes en amandelkoekjes met praliné. Allen zonder suiker, glutenvrij en zonder dierlijke producten of conserveringsmiddelen. Het designbureau heeft de inhoud van de doos gefotografeerd en opgenomen in het ontwerp, in combinatie met grafische elementen. Dit resulteert in een design met een speelse lichtheid en spontaniteit. De illustraties geven het product een grappige twist. Kinderen, als koekjes, spelend in verschillende poses op een witte, schone achtergrond. De promotieverpakking met alle smaken erin is ontworpen als een met gras begroeide speeltuin. Bron: Packaging Inspiration