Van een stoffig naar hip biermerk

Van een stoffig naar hip biermerk

Grans bier had zijn aandeel op de jongerenmarkt verloren. Om van het ‘oude mannen bier’ imago af te komen, werkte het Noorse Grans Beer samen met grafisch designer Chad Drake en creative director van Pakhaus Kjetil Devig aan een ​​verpakking die aansluit bij een jongere doelgroep.

‘Grans leek te veel op de rest van de categorie en concurrenten, en vertrouwde op prijs als hun belangrijkste concurrentievoordeel’, zegt Chad Drake. ‘Dit ging ten koste van het opbouwen van het merkimago. De doelgroep bestond voornamelijk uit mannen van 25 tot 45 jaar, zonder specialistische bierkennis of interesse, maar die graag genieten van regulier bier.’
De nieuwe positionering bestaat uit: ‘Een geloofwaardig merk, leuk en een opwindende buitenstaander in de reguliere markt (voor gewoon bier). Het bier is een rebelse "light", die gelijk staat aan de doelgroep; een consument met een ontspannen houding en die zichzelf niet al te serieus neemt.’

Wijnwereld

‘De wijnwereld is als inspiratie gebruikt’, zegt Kjetil Devig. ‘De grote spelers gebruiken daar de ontwerptaal van kleine ambachtelijke producenten. Wij leende daarom enkele losse designfragmenten van ambachtelijke brouwerijen. Daarnaast wilden we een nieuw trots en vertrouwen uitstralen door middel van een oversized logo. In dezelfde geest werd de oude slogan veranderd van “Real Products Since 1899" naar "Real Happiness Since 1899".
Verder is het design aangevuld met levendige illustraties uit de popcultuur. ‘We wilden weg van de ernst van mainstream bier, terwijl je tegelijkertijd een sterke persoonlijkheid wil neerzetten.’


Grans straalt trots en vertrouwen uit met een oversized logo.

Artikel delen