TastyBasics met opvallend design in ontbijtschap

TastyBasics met opvallend design in ontbijtschap

Met eenvoudige symbolen en opvallend kleurgebruik springen de verpakkingen van TastyBasics eruit op het supermarktschap. Met de Muesli Noten & Pitten sleepte het jonge bedrijf uit Drenthe onlangs de Jaarprijs Goede Voeding 2020 in de wacht.

TastyBasics is een initiatief van voedingsexperts en richt zich op gezonde voeding zonder bewerkte ingrediënten en met minder koolhydraten. ‘We begonnen met crackers en brood en lanceerden kort daarna ook pasta en muesli,’ vertelt Mariëtte van Duijn, manager marketing & sales. ‘Met onze verpakking willen we opvallen in het schap en daar heeft ontwerpbureau Junction ons mee geholpen. De huisstijl is clean met direct herkenbare symbolen in een opvallende kleur paars. De driehoek wijst naar beneden, dit staat voor minder koolhydraten. Daarnaast een cirkel, die staat voor échte, onbewerkte voeding.’

Positieve coach

Vóór het ontwerpproces maakte Junction creative + digital agency eerst een consumentenanalyse. ‘We onderzochten wat mensen beweegt om gezonde voeding te kopen. Bijvoorbeeld om zich fit te voelen of om af te vallen’, vertelt business manager Evert Roorda. ‘TastyBasics helpt mensen daar op een positieve manier bij, eigenlijk als een soort coach. De verpakking is een belangrijk touchpoint om deze boodschap helder en eenvoudig over te brengen. Daarnaast biedt de website toegankelijke informatie over gezonde voeding en leefstijl, recepten en artikelen voor wie zich verder wil verdiepen.’


De huisstijl is clean met direct herkenbare symbolen in een opvallende kleur paars.

Codes doorbroken

Het ontbijtschap in de supermarkt is druk, met veel producten van grote producenten. De ontwerpers van Junction bestudeerden en vergeleken de verpakkingen. Roorda: ‘We zagen bijna uitsluitend aardetinten. Met de cleane stijl en de paarse symbolen van TastyBasics doorbreken we de codes van de categorie.’
‘Eigenlijk moet je, als je door je wimpers kijkt, het product al kunnen herkennen. Het merk knalt eruit in het schap.’
Het logo zelf heeft dezelfde symbolen gekregen, en ze komen ook op allerlei communicatie-uitingen terug. ‘Ze zijn een soort kroontje op ons merk geworden,’ zegt Van Duijn.

Jaarprijs Goede Voeding

TastyBasics is met haar Muesli Noten & Pitten de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2020. Het product, verkrijgbaar bij Albert Heijn, heeft volgens de vakjury een laag gehalte aan koolhydraten en is rijk aan vezels, eiwitten en andere essentiële voedingsstoffen. Daarnaast vindt de jury het ‘een smakelijke muesli die in een gezond voedingspatroon past’.
‘Meer dan de helft van de dagelijkse calorieën zijn, door gebruik van bijvoorbeeld suiker, zetmeel en witte bloem, ontdaan van essentiële voedingsstoffen’, meent Jan Buining, oprichter van TastyBasics. ‘Willen we een gezonde samenleving, dan zullen we het productieproces flink onder handen moeten nemen.’
De Jaarprijs Goede Voeding wordt dit jaar uitgegeven door Voeding NU en VMT en is 22 jaar geleden opgericht door het Voedingscentrum. Dit jaar zijn er 35 producten ingezonden voor de Jaarprijs Goede Voeding. Voor meer informatie over de prijs zie: jaarprijsgoedevoeding.nl.

Bron: 
Artikel delen