Indrukwekkend en grensoverschrijdend
Van Heertum Design VHD wilde voor het Make A Mark project iets indrukwekkends creëren en alle grenzen overschrijden.
Van Heertum: ‘Vanaf het begin zijn we volledig uit het dak gegaan en hebben heel veel verschillende richtingen onderzocht. We houden van materialen, dus ook hier wilden we de uitersten bekijken. In deze fase was alles mogelijk en hadden we geen filter.’
Verpakkingsmateriaal
Er werd gekozen voor glas als verpakkingsmateriaal. ‘Glas is natuurlijk de keuze voor een fles in het luxe segment en ook vonden we het een uitdaging om met glasproducent Estal op zoek te gaan naar de grenzen binnen de te produceren vorm. Omdat de keuze op glas was gevallen, probeerden we te voorspellen hoe het licht zijn weg zou vinden en het een interessant object zou maken. Het resultaat is mysterieus en onmogelijk te begrijpen, onze Enigma was geboren’, aldus Van Heertum.
Mystieke vorm
Van Heertum: ‘Aan de onderkant van de fles, die ontworpen is voor een premium whiskey, hebben we de piramidevormige ijsberg. Deze mystieke vorm wordt in verschillende culturen gebruikt en beeldt het streven naar de sterren uit. Deze vorm heeft de mogelijkheid om wit licht te breken, van rood tot violet. De bovenkant weerspiegelt de vorm van de hoorn van de mytische eenhoorn. Deze organische vorm symboliseert onze eigen fantasie en verbindt deze terug met de aarde door te prikken in de ijzige piramide.’
Voor het bijzondere ontwerp is de keuze op glas gevallen als verpakkingsmateriaal.
Werkproces
Het creatieve team van Van Heertum Design VHD, dat in totaal ongeveer 11 maanden met het project is bezig geweest, wilde met het ontwerpen van het design niet worden beperkt in de mogelijkheden van een computer. Er werd besloten om het met de hand te maken en later te digitaliseren.
‘We zijn begonnen met het berekenen van de afmetingen en kozen 700 ml als de binnenmaat voor de fles. Vanaf daar creëerden we de buitenkant. Met een houtdraaibank maakten we een precieze houten kegel. Een gesneden en geschuurde piramide van schuim en een laser gesneden bovenkant waren de elementen die onze basis vormden. Na het samenvoegen van de losse elementen, boetseerden we een hoornvormige textuur van klei. Eenmaal klaar legde een 3D-scanner onze fles vast in een puntenwolk. Dit is een eindige verzameling punten in twee of meer dimensies. Samen met de technische tekening is het gevangen bestand gemodelleerd tot een werkbaar bestand’, vertelt Van Heertum.
Het mytische dier de eenhoorn speelt een hoofdrol in het glazen ontwerp. De hoornvormige textuur werd met de hand geboetseerd.
Voor het prototype werd alles met de hand gemaakt en in elkaar gezet.
Een 3D-scanner heeft de fles uiteindelijk vastgelegd in een puntenwolk. Samen met de technische tekening is het gevangen bestand gemodelleerd tot een werkbaar bestand.
Etiket
Voor het etiket is gekozen voor een Velvet Indigo van Avery Dennison, waardoor het een zacht gevoel kreeg, vergelijkbaar met de vacht van een eenhoorn. Dit in tegenstelling tot de harde glazen hoorn, gecreëerd door Estal.Geen met inkt bedrukt etiket, maar gekozen is voor 6 verschillende warme folies van Leonhard KURZ om de etiketten te foliëren.
Van Heertum: ‘We hebben het label niet met inkt afgedrukt, maar kozen voor 6 verschillende warme folies van Leonhard KURZ om de etiketten te foliëren. Dit was een grote uitdaging die zonder de hulp van Reynders Printing, onze drukpartner in dit project, niet tot stand kon worden gebracht.’
Mock-ups
Op dit moment zijn er een aantal mock-ups gemaakt voor wereldwijde beurzen en evenementen, waar het project de komende twee jaar wordt gepromoot.
Op de vraag of de design fles op de markt komt, antwoordt Van Heertum: Uit voorgaande jaren is gebleken dat een aantal concepten altijd worden opgepakt door verschillende merken die het naar de markt brengen. Dat is dus nog afwachten.’
‘De weg die we hebben genomen, was niet altijd de meest voor de hand liggende. We zochten naar grenzen, overschreden ze, en hebben zo Enigma uitgebeeld’, besluit Van Heertum.