'De vanzelfsprekendheid van weggooiverpakkingen moet eruit.'
Zwerfafval
Het doel van dit plasticverbod is om het zwerfafval terug te dringen. Volgens het ministerie worden in Nederland dagelijks negentien miljoen plastic bekertjes en voedselverpakkingen weggegooid na eenmalig gebruik. Dat is op jaarbasis zo’n zeven miljard stuks plastic.
De maatregelen komen voort uit de Europese Single-Use Plastics richtlijn. Volgens Siem Haffmans, van adviesbureau Partners for Innovation, vraagt het plasticverbod om een andere mindset van klanten én ondernemers. De vanzelfsprekendheid van weggooiverpakkingen moet eruit, herbruikbare producten moeten het nieuwe normaal worden.
Systemen voor hergebruik van verpakkingen zijn het duurzaamst, zegt Haffmans. ‘Ook voor de horecaondernemer is dit uiteindelijk het voordeligst. Zo heb je het minste afval, hoef je minder in te kopen en materiaal te verspillen. Bedrijven als SwapBox en PackBack springen hier al op in. Een collectief distributiesysteem waar je je als horecaondernemer bij kunt aansluiten.’
Lekken
Het grootste probleem voor horecaondernemers die eenmalige oplossingen willen blijven aanbieden, is dat er een goed alternatief moet komen waardoor maaltijden of dranken niet gaan lekken. En dat is nu nog heel moeilijk zonder plastic. Haffmans: ‘Producenten zijn volop bezig om de bekers volledig van karton te maken om het plastic laagje eruit te krijgen. Zij hebben natuurlijk ook een belang om bekers te blijven verkopen.’ Horecaondernemer De Veen loste lekkende maaltijdverpakkingen op met een speciaal plasticvrij papieren laagje op de bodem. Hij gebruikt nog wel drinkbekers met een plastic coating. ‘Liever niet, maar dit is momenteel het beste alternatief. Nu er dankzij de regelgeving druk achter zit, verwacht ik dat verpakkingen sneller doorontwikkeld worden en nog beter worden. Het kan mij niet snel genoeg gaan. Er zijn inmiddels ook al goede alternatieven voor plastic: bamboe, suikerriet of karton. Natuurlijk, die zijn duurder dan plastic - Ik heb deze kosten destijds doorberekend in mijn prijzen - dus ik snap wel dat het voor ondernemers een knelpunt kan zijn. Maar als we de prijs nu niet betalen, zijn we straks nog duurder uit.’