Starbucks introduceert Cup-Share-programma

Starbucks introduceert Cup-Share-programma

Starbucks kondigt een herbruikbaar Cup-Share-programma aan dat in 2025 geïntroduceerd wordt in alle winkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het bedrijf wil de hoeveelheid afval voor eenmalig gebruik verminderen. In de komende maanden zal een eerste proef beginnen in het VK, Frankrijk en Duitsland. Afhankelijk van lokale regelgeving en feedback van klanten zal de uitrol naar andere landen kort daarna plaatsvinden.

Cup-Share-programma

In de proefprojecten zal Starbucks een Cup-Share-programma uitproberen waarmee klanten een kleine borg kunnen betalen voor een herbruikbare beker voor warme en koude dranken. De beker kan 30 keer mee en is verkrijgbaar in drie maten. De klant kan zijn herbruikbare beker, dat een uniek identificatienummer heeft, terugbrengen bij de verkooppunten van Starbucks. Bij inname geeft Starbucks de borg terug aan de klant.

Nieuwe herbruikbare beker

Als onderdeel van het Cup-Share-programma introduceert Starbucks een nieuwe herbruikbare beker die gebruikmaakt van gepatenteerde schuimtechnologie die resulteert in een stijve en duurzame wandstructuur met tot 70% minder plastic dan de huidige herbruikbare bekers. Bovendien biedt deze unieke wandstructuur isolatie voor zowel warme als koude vloeistoffen, zodat deze kan worden gebruikt voor zowel warme als koude dranken. Hierdoor is er geen hoes meer nodig, wat helpt om de voetafdruk verder te verkleinen.

Duncan Moir, president Starbucks EMEA zei: ‘We hebben ons een ambitieus doel gesteld om een ​​bedrijf met positieve hulpbronnen te zijn en ik geloof dat we de verantwoordelijkheid hebben om onze klanten nieuwe en unieke opties te bieden om herbruikbare producten in hun dagelijks leven te integreren. Hoewel we grote vooruitgang hebben geboekt bij het verminderen van het aantal papieren bekers voor eenmalig gebruik dat onze winkels verlaat, moet er nog meer worden gedaan en moeten we herbruikbaarheid de enige optie maken, op de lange termijn’.

Waarom klanten geen herbruikbare beker willen

In 2019 heeft Starbucks de milieu- en gedragsdeskundigen van Hubbub opdracht gegeven om in het Verenigd Koninkrijk een onderzoek te doen naar de factoren die ertoe bijdragen dat klanten geen herbruikbare beker gebruiken. De belangrijkste bevindingen zijn onder meer:

  • 36% van de mensen gebruikt niet elke keer dat ze een warme drank kopen een herbruikbare beker, omdat ze er iedere keer aan moeten denken als ze de deur uitgaan.
  • Ondanks dat 69% van de mensen een herbruikbare beker heeft, gebruikt slechts 17% deze elke keer dat ze een warme drank kopen.
  • 27% van de mensen zou zich schamen om een winkel te vragen om een warme drank in hun eigen kopje te doen.

Op de hoogte blijven? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Artikel delen