Startups: Van verspilling naar refilling

Startups: Van verspilling naar refilling

Hervullen is circulair met een hoofdletter C. Het biedt een efficiënte oplossing voor het probleem van single-use plastic. Tegelijkertijd zijn er nog veel uitdagingen. Herbruikbare verpakkingen vergen aanpassingen in het systeem, bij de leverancier, in de winkel en van de consument. Toch heeft hervullen volgens KIDV innovatieplatformleden This is Circular en Cooper’s Refillery de toekomst. Deze hagelnieuwe startups geven hier op eigen wijze invulling aan.

Startup This is Circular


Caroline Villamizar van This is Circular bij haar cargobike.
Caroline Villamizar van This is Circular bij haar cargobike.

‘Wat de melkman kon met zijn flessen bezorgen en ophalen, dat kan ik ook’, dacht Caroline Villamizar Duque van This is Circular. Sinds eind 2020 verkoopt zij in Amsterdam natuurlijke en duurzame beautyproducten en schoonmaakmiddelen. Drie dagen per week toert de bezorger van This is Circular op de cargobike door de stad om producten te bezorgen en lege verpakkingen op te halen. De startup gebruikt als verpakking aluminium flessen, die non-toxic, BPA-vrij, herbruikbaar en hervulbaar zijn. De producten worden in een juten of denim tas bezorgd.


This is Circular-producten worden in een juten of denim tas bezorgd
This is Circular-producten worden in een juten of denim tas bezorgd.

Villamizar Duque: ‘Wij richten ons niet op een specifieke doelgroep. Als je mensen de optie van hervullen biedt, zullen zij hier ook voor kiezen. Daarvan ben ik echt overtuigd. Ons assortiment bestaat uit drie productgroepen: beauty, personal care en natural cleaning. Dit zijn basisproducten die iedereen gebruikt en die zowel duurzaam als betaalbaar zijn. Momenteel bestaat onze klantenkring uit mensen die bewust voor duurzaam kiezen. Het is ons doel om de hervulbare verpakking in zoveel mogelijk huishoudens te krijgen en er de standaard van te maken. Het moet vanzelfsprekend worden dat dagelijkse producten in een hervulbare verpakking zitten.’

Meer gebruiksbeurten


This is Circular gebruikt als verpakking aluminium flessen, die non-toxic, BPA-vrij, herbruikbaar en hervulbaar zijn.
This is Circular gebruikt als verpakking aluminium flessen, die non-toxic, BPA-vrij, herbruikbaar en hervulbaar zijn.

De eerste reacties op de werkwijze van This is Circular zijn positief. ‘Wij bezorgen zelf en daardoor kunnen wij rechtstreeks met onze klanten praten. Dat is heel leuk en zinvol, want zij geven ons goede feedback op het assortiment en de verpakking. Wij werken er momenteel aan om onze sales en marketing op te zetten. Toch is er al veel interesse in onze producten’, vertelt Villamizar Duque. ‘Ook met de verpakking zijn wij nog bezig. Wij willen voor het einde van dit jaar overschakelen op RVS. Dat gaat meer gebruiksbeurten mee dan aluminium en daarmee creëren wij nog meer impact. Verder hebben wij momenteel flessen van 500 ml en 100 ml. Op korte termijn willen wij het aantal flesformaten uitbreiden.’

Al staat de startup nog in de kinderschoenen, ook een heldere toekomstvisie is aanwezig. ‘Wij gaan er nu eerst voor zorgen dat de organisatie goed staat, zodat wij kunnen opschalen: eerst in Amsterdam, vervolgens in Nederland en hopelijk ook in Europa. Sowieso zijn wij vol vertrouwen. De markt voor hervulbare verpakkingen groeit. Het aantal gelijkgestemde bedrijven neemt toe. Hoe meer wij samenwerken en elkaar helpen, hoe beter wij de verspilling van verpakkingsmateriaal kunnen tegengaan.’

Favoriete handzeep

Ook Cooper’s Refillery verwacht dat het principe van hervullen en hergebruiken de nieuwe norm wordt. Sinds september 2020 werkt de startup aan het ontwerp van refill stations voor supermarkten en lokale winkels met een groot duurzaamheidsbesef.


Cooper’s Refillery is compact en past goed in het schap van de supermarkt.
Cooper’s Refillery is compact en past goed in het schap van de supermarkt.

‘Met onze refill stations creëren wij meer mogelijkheden voor het hervullen van verpakkingen van vloeibare producten. Of je nu een grote fles opnieuw wilt vullen of een glazen potje, elk verpakkingssoort en -model is mogelijk. Onze refill stations zijn bedoeld voor huishoudelijke producten, zoals wasmiddel en vaatwasmiddel, en verzorgingsproducten. Vooral het hervullen van plastic handzeepflessen kan een grote impact hebben, omdat deze enorm veel worden gebruikt’, vertelt oprichter Cameron Cooper. Het systeem van de refill stations werkt heel eenvoudig: een consument gaat met de lege verpakking van bijvoorbeeld een handzeep naar de winkel. Daar vult hij of zij bij het refill station met de favoriete handzeep de verpakking opnieuw. Vervolgens print het refill station een streepjescodesticker. De consument plakt deze op de verpakking, zodat de streepjescode bij de kassa kan worden gescand. Is de verpakking weer leeg, dan gaat de consument opnieuw met de lege verpakking naar de winkel. En zo is het cirkeltje rond.

Early adopters

Het refill station van Cooper’s Refillery is volgens Cooper uniek: ‘Andere refill stations zijn behoorlijk groot en nemen veel ruimte in beslag. Wij hebben daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden bij het maken van het ontwerp. Ons refill station is compact en past dus goed in het schap van de supermarkt. En niet alleen in de grote, ook in de kleine buurtsuper. Een andere uitdaging was het voorkomen van een kliederboel rond het refill station. Daarom heeft ons product overflow protection en is het drip free. Bovendien is het eenvoudig te repareren en heeft het een lange levensduur.’

Deze zomer werd in Delft het eerste refill station in gebruik genomen. ‘Wij zijn benieuwd hoe de gebruikerservaring is en hopen ons product aan het einde van dit jaar op de markt te kunnen brengen. Ons streven is dat iedere buurt binnen drie jaar een supermarkt of lokale winkel met een refill station heeft. Van een aantal supermarkten verwachten wij dat zij de early adopters zijn. Hopelijk trekt dat ook de andere supermarktketens aan. Het is zo belangrijk om mensen een keuze te bieden. Ik sta dan ook te popelen om deze reis te beginnen.’

Meer van dit soort artikelen lezen? Neem een proefabonnement op VerpakkingsManagement.

Artikel delen