Verpakking met een verhaal

Verpakking met een verhaal

Hoe verpak je vlees duurzamer? Die uitdaging ging Slagerijen Kaldenberg aan voor haar concept Natuurvlees. Resultaat: een skinpack met 75% minder plastic, geautomatiseerd ingepakt, gewogen, geregistreerd en voorzien van een, per verpakking, in hoogte variërend label.

Als je als vleesverwerkend bedrijf een nieuw concept Natuurvlees, met Beter Leven keurmerk twee sterren, introduceert, dan hoort daar ook een duurzame productpresentatie bij. ‘Je kunt niet met een reguliere plastic verpakking aankomen voor vlees dat smaakvol, duurzaam en diervriendelijk gefokt is’, vertelt Dirk Kaldenberg. Bij Slagerijen Kaldenberg koos men ervoor om het Natuurvlees van een skinpack te voorzien. Een plateautje van zwart karton waarop de geometrie van het vlees goed uitkomt, overtrokken met een dun laagje recyclebaar plastic. En rondom een label dat het verhaal vertelt. Het proces lijkt eenvoudig. Dit had echter meer voeten in de aarde.

Dirk Kaldenberg vertelt: ‘Toen we voor een skinpack kozen, gingen we op zoek naar een machine die papier kon omvormen tot een soort bakjes om daarna dit bakje te voorzien van een skinfolie. Met papier werken is echt anders dan met plastic. Een plastic bakje is maatvast, papier verandert door de vochtige omgeving en temperatuur. Doordat we marktontwikkelingen in de gaten houden en beurzen bezoeken, wisten we zelf de juiste machine te vinden: de Multivac verpakkingsmachine. Daarna moesten we bepalen hoe we het weeg-, registratie en – etiketteerproces wilden inrichten. Ik nam contact op met Mischa Schmitz van Espera Nederland, onze leverancier van weeg- en etiketteermachines.’

Uiteindelijk werd gekozen voor een linerless D-label rondom van Belona. Te realiseren met een combinatie van een al bij Kaldenberg in gebruik zijnde Espera weeg- en etiketteermachine ES7011, geïntegreerd met een Nobac5000PP D-label machine. Deze Nobac machine werd aangeschaft en gekoppeld aan de Espera machine. Een nieuwe aanvulling voor het machinepark van Kaldenberg, maar geen nieuw ontwikkelde machine. Voor aanschaf nam Mischa Dirk mee naar een relatie die al met deze machine werkt, om de mogelijkheden met eigen ogen te zien. Er lag immers een uitdaging van papier met houtstructuur aan de onderkant en zwarte kleur aan de bovenkant, geen vormvastheid en de hoogtevariatie van het handgesneden natuurproduct. De Nobac5000PP kon dit werk aan, ook na veelvoudige testen. De aansturing gebeurt door het ERP-systeem van ReflexSystems, de actuele weegdata van het verpakte vlees wordt weer naar het systeem teruggekoppeld.

“A piece of art”, want voor iedere verpakking maakt de machine een uniek label dat exact de hoogte van het stuk vlees omvat en de actuele informatie bevat. Een label dat het verhaal van Natuurvlees vertelt.

‘”WOW!”, reageerden de klanten.’ Mischa licht toe: ‘Deze presentatie is men niet gewend. Het is geen bakje vlees meer, maar een aantrekkelijk vleesproduct. Het vraagt om een andere mindset.’ Dirk vult aan: ‘Zoals je alleen bij luxere producten in de supermarkt ziet.’


(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant
(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto : Fred Libochant

Mischa Schmitz (links) en Dirk Kaldenberg: Slagerijen Kaldenberg en Espera werken al zo’n 16 jaar samen.

Artikel delen