‘Webwinkels willen duurzaam zijn’

‘Webwinkels willen duurzaam zijn’

Webwinkels groeiden het afgelopen jaar fors als gevolg van de coronacrisis. Brancheorganisatie Thuiswinkel.org beleefde daardoor een intensief jaar. Ondanks onstuimige groei van de sector bleef duurzaamheid een speerpunt, vertelt Ellen de Lange.


webwinkels
Ellen de Lange

Doet duurzaamheid er toe voor webwinkels als je niet weet hoe je de pakketten op tijd bij de klanten moet krijgen en als je überhaupt blij bent dat je genoeg verzendverpakkingen hebt? Toch wel, is de ervaring van Ellen de Lange. Ze is bij Thuiswinkel.org Projectmanager Sustainability & Logistiek en juryvoorzitter bij de NL Packaging Awards voor de categorie Webretail. Uiteraard was de snelle groei niet voorzien. Begin 2020 zag het er nog heel anders uit.

‘We keken positief aan tegen de ontwikkeling van online in Nederland. Er was nog wel altijd groei, maar die groei vlakte wel af. Dat is wel absoluut veranderd het afgelopen jaar; de groei ging door het dak,’ vertelt De Lange. Al gauw bleek dat in de lockdowns, maar ook daar tussenin, enorm veel online is gewinkeld. Veel meer dan normaal. Zeker aan het einde van het jaar maar ook in de zomerperiode eigenlijk, is het voor de webwinkels continu bijna feestdagenniveau gebleven.’

Versnelde innovatie

Terugkijkend is De Lange misschien wel het meest verrast door de versnelde innovatie die ze zag. ‘Je ziet veel goed ondernemerschap en nieuwe oplossingen. Niet alleen bij de grote spelers, maar soms ook heel lokaal.’

In de komende editie van VerpakkingsManagement legt De Lange uit dat de aandacht voor duurzaamheid niet verslapt en dat thuiswinkel.org dit ook met diverse programma’s aanjaagt.


webwinkels
De Lange prijst de innovatiekracht van webwinkels, als het gaat om duurzaamheid. Omoda is er een goed voorbeeld van.

Bron: 
VerpakkingsManagement
Artikel delen