VELUX-verpakking volledig recyclebaar

VELUX_verpakkingen_recyclebaar

VELUX-verpakking volledig recyclebaar

De VELUX Groep heeft alle kunststof verpakkingsdelen van haar dakraamverpakking vervangen door karton en papier. Daarmee zegt VELUX dat het jaarlijks 900 ton plastic bespaart en 13% minder CO2 uitstoot. Daarnaast is de volledig recyclebare verpakking eenvoudiger af te voeren, omdat de klant alleen nog papier en karton overhoudt. 

‘In de komende acht jaar willen we onze CO2-uitstoot halveren’, zegt Marcel Vreeken, manager Public Affairs bij VELUX. ‘Die doelstelling komt voort uit het Klimaatakkoord van Parijs dat wij onderschrijven. Als we dan inzoomen op onze ramen, dan blijkt dat de totale CO2 nodig voor de productie van één raam gemiddeld 105 kg/CO2 is’, zegt Vreeken. ‘Die moet de komende jaren naar zo’n 50 kg/CO2.’

‘94% van die CO2 is afkomstig van de producten van onze leveranciers, zoals glas (27%) en aluminium (22%). 6% is afkomstig van onze eigen productie. Daarvan is weer 2% gerelateerd aan verpakkingen, zoals plastic en karton. Om de klimaatdoelen te halen, richten we ons op het zoeken naar leveranciers die de productie van hun materialen kunnen verduurzamen en we richten ons op de reductie van onze eigen CO2-uitstoot. Verpakkingen zijn een onderdeel daarvan. Één van de strategische doelen is dat verpakkingen in 2030 geen eenmalig plastic meer bevatten en 100% recyclebaar zijn.’

Van oud naar nieuw

Een dakraam is een relatief zwaar en kwetsbaar product. Daarom bevat de verpakking de nodige buffers die eventuele klappen tijdens transport moeten opvangen. Daarnaast zijn losse onderdelen mee verpakt in de transportdoos, zoals schroefjes en bevestigingsbeugels. Bij de oude verpakking bestonden de buffers uit diverse EPS-blokken en de onderdelen waren verpakt in kunststof zakjes en doosjes. VELUX heeft alles vervangen door FSC-karton en -papier. ‘Het vervangen van plastic door karton lijkt eenvoudig, maar in de praktijk zijn veel testen en onderzoeken gedaan, voordat de nieuwe verpakking gereed was’, vertelt product developer Erik Andersen. ‘Het EPS-schuim hebben we grotendeels vervangen door honingraatkarton. De vorm namaken van de buffers is eenvoudig, maar om dezelfde performance te houden, is onderzoek nodig. Je hebt bijvoorbeeld hard en zacht honingraatkarton, afhankelijk van papier en celgrootte. Door te testen hebben we de juiste kwaliteit kunnen selecteren.’

Een andere uitdaging was het omzetten van een complexe molded EPS-vorm, waarin schroefjes en bevestigingsbeugels waren opgeborgen. ‘We ontwikkelden twee kartonnen onderdelen die aan elkaar moeten worden gelijmd. Onze leverancier nam de assemblage voor zijn rekening, zodat er tijdens het verpakkingsproces geen extra handelingen toegevoegd zijn.’

'Momenteel is zo'n 90% van ons assortiment omgezet naar de nieuwe verpakking.'
VELUX Nieuw
Nieuw

Stapelen

Een belangrijke parameter waar de verpakkingsontwerpers van VELUX rekening mee moesten houden, was de stapelsterkte van de verpakking. Het gewicht van één raam kan oplopen tot zo’n 100 kg en de maximale stapel- hoogte is vier meter. Daarom moet de stapelsterkte vrij hoog zijn. Verder heeft VELUX te maken met verschillende markten die de ramen verschillend willen ontvangen. Duitsland bijvoorbeeld, wil de ramen liggend ontvangen, terwijl naar Nederland de ramen staand worden verzonden.

Andersen: ‘We hebben uitgebreid testen gedaan’, zegt Andersen. ‘Nieuwe verpakkingscomponenten zijn getest in de klimaatkamer en stapels ramen zijn een jaar lang in het echte magazijn getest. Vooral vanwege de veiligheid is dit een zeer belangrijk onderdeel. Je wilt niet dat een stapel ramen op iemand terecht komt door een verpakking die doorzakt.’  

VELUX VELUX Oud

Support blocks

De VELUX-ramen bevatten bovenin een ventilatieklep die in een transportpositie gefixeerd moet zijn, zodat deze niet teveel ruimte inneemt. Voorheen werd dit geborgd door EPS-blokjes die ook als installatiehulpmiddel dienden, zodat het raam niet beschadigt als het raam vanuit de verpakking op de grond wordt gezet. Deze complexe vorm was niet na te maken in honingraatkarton, maar wel in vouwkarton. Dat heeft aanvullend als voordeel dat de instructie hierop is af te beelden.

Daarnaast ontwierpen de ontwerpers een vouwdoosje, waarin onderdelen voor een elektrisch aangedreven raam passen. Deze wordt onder het handvat van de ventilatieklep geklikt.

‘Voorheen zaten de onderdelen in PET-doosjes. De overstap naar karton levert niet alleen een CO2-reductie op, maar ook een kostenreductie.’

Project

De totale ontwikkeling van de nieuwe verpakking duurde zo’n twee jaar, maar als er een component af was en al gebruikt kon worden, werd deze direct ingezet. Papieren tape bijvoorbeeld, werd al vrij snel gebruikt.

‘De inpakkers hebben de afgelopen twee jaar steeds meer kartonnen onderdelen zien komen en plastic zien verdwijnen’, vertelt Vreeken. ‘In totaal zijn er 45 onderdelen omgezet van plastic naar karton. Van buiten is er niets te zien, maar van binnen is de verpakking flink veranderd. Momenteel is zo’n 90% van ons assortiment omgezet. De komende periode gaan we nog de verpakking van de bijzondere ramen, zoals de balkonvensters en andere minder standaard dakramen overzetten naar karton. Dat moet lukken voor 2030. En voor specifieke afzetkanalen kan het nog beter, daar gebruiken we helemaal geen verpakking meer. Voor grotere projecten worden daken volgens een volledig geïndustrialiseerd prefab proces geproduceerd, waarbij ook de dakramen worden ingebouwd. Hiervoor leveren we de dakramen in kratten aan, zodat er geen individuele verpakking per raam nodig is. De dakramen worden dan inclusief de montagebeugels geleverd, zodat de dakramen tijdens het prefab productieproces in één keer in het dak worden geplaatst. Dat bespaart naast het verpakkingsmateriaal ook een hoop tijd.’

 

Lifetime carbon neutral

Naast de doelen voor het Klimaatakkoord van Parijs werkt VELUX aan “lifetime carbon neutral” worden. Dat wil zeggen, dat het bedrijf alle CO2-emissies sinds de oprichting in 1941 wil vastleggen. Het gaat om ongeveer 5,6 miljoen ton CO2 die VELUX wil compenseren door te investeren in biodiversiteits- en bosprojecten. Hierbij wordt ze geholpen door het Wereld Natuur Fonds (WWF).

Artikel delen