De meerderheid van de bedrijven in de sector is opgericht na 2010, wat wijst op een relatief jonge markt met veel ondernemingszin. Toch blijkt ook dat de operationele modellen van veel bedrijven inmiddels standvastig zijn. Zo rapporteert meer dan de helft van de deelnemers positieve marges, vooral in transport en B2B-HoReCa, waar schaalvoordelen en voorspelbare consumptiepatronen bijdragen aan rendabiliteit. In de retail, B2C-horeca en e-commerce zijn de marges lager, vooral vanwege de sterke afhankelijkheid van consumentengedrag.

Bulkverkoop van voedingsmiddelen
Voor bulkverkoop geldt dat het aanbod vooral uit voedingsmiddelen bestaat, maar het assortiment wordt langzaam breder met onder meer cosmetica en schoonmaakproducten. De logistieke eenvoud maakt de sector relatief toegankelijk, al blijven er praktische en regelgevende drempels bestaan. Zo wordt bulkverkoop nog niet als vanzelfsprekend ervaren door consumenten, mede door bezorgdheden rond hygiëne en het gebruiksgemak.
Herbruikbare verpakkingen groeit
Hergebruik van verpakkingen groeit eveneens, met name in industriële toepassingen. Volgens cijfers van Fost Plus en Valipac is inmiddels 82% van het gewicht van industriële verpakkingen herbruikbaar, tegenover 43% in de huishoudelijke sfeer. Toch wegen de initiële investeringskosten, evenals de noodzaak tot betere logistieke coördinatie, zwaar op de adoptie. Bovendien blijkt ook hier dat het gedrag van consumenten achterblijft bij hun intenties: slechts een derde kiest al bewust voor herbruikbare verpakkingen, ondanks brede steun voor afvalreductie in het algemeen.
Volgens de opstellers van de barometer is een gezamenlijke inspanning nodig om structurele obstakels te overwinnen. Dat betreft zowel een duidelijker regelgevend kader voor bedrijven als praktische ondersteuning en incentives voor consumenten. Pas wanneer duurzame keuzes ook de eenvoudigste worden, kan de omslag naar hergebruik en bulkverkoop als volwaardige alternatieven slagen.