Thuiswinkel.org: 'verzendverpakkingen voor e-commerce moeten herbruikbaar worden'

Thuiswinkel.org zet in op herbruikbare verzendverpakking voor e-commerce

Thuiswinkel.org: 'verzendverpakkingen voor e-commerce moeten herbruikbaar worden'

Vooral rond de feestdagen is e-commerce vaak negatief in het nieuws als het gaat om verpakken. Miljoenen kilo’s verzendverpakkingen belanden op de afvalberg. Reden voor Thuiswinkel.org om het imago op te poetsen en met een nieuw plan te komen. Om de sector te helpen verduurzamen, ontwikkelt de organisatie een nieuwe duurzaamheidsstandaard. De herbruikbare verzendverpakking is daar een onderdeel van.

“Jaarlijks 87 miljoen kilo karton, plastic en papier thuisbezorgd”, kopte het NederlandsDagblad vorig jaar. ‘Het laat zien dat er een vergrootglas ligt op onze sector’, zegt Alicja van Ewijk, projectmanager sustainability Thuiswinkel.org. ‘Er heersen veel misverstanden hierover in de maatschappij. Er lopen goede projecten om de sector te verduurzamen en we hebben al veel bereikt in het verleden.’

Tussen 2015 en 2018 heeft Thuiswinkel.org al een eerste aanzet gemaakt om de verzendverpakkingen te verduurzamen door alle partijen om tafel te zetten en het eerste brancheverduurzamingsplan op te leveren, vertelt Van Ewijk. Na positieve eerste resultaten volgde van 2019 - 2022 het tweede Verduurzamingsplan voor de e-commercesector. Dat plan legde de focus op mono-materiaal, recyclebaarheid en minder lucht vervoeren.

DPD_Reusable-Packaging

DPD Nederland test samen met Vinted via Amsterdamse Pickup parcelshops de herbruikbare NoBox verpakking.

Transitie naar herbruikbare verzendverpakking

Door aankomende wetgeving is er volgens Thuiswinkel.org weer een volgende stap nodig. Er is onder meer een transitie nodig naar herbruikbare verpakkingen. Zo eist de PPWR 10% herbruikbare verpakkingen in 2030 en 50% herbruikbaar in 2040. Verder staat de PPWR-wet maximaal 40% lege ruimte toe voor e-commerceverpakkingen. Al moet daarbij worden gezegd dat de PPWR-eisen nog niet definitief zijn.

In Nederland stelt het Nationaal Plan Circulaire Economie (NPCE) dat in 2030 bedrijven dienen over te stappen naar circulaire businessmodellen, hergebruik, slim productontwerp, reparatie, inzameling en recycling. Er is ook sprake van een normering voor loze ruimte in verpakkingen en ook hier wordt er gestuurd op herbruikbare verzendverpakkingen voor de e-commercesector. Verder benadrukt het plan dat er samenwerking nodig is tussen verschillende partijen om de transitie naar een circulaire economie te realiseren.

 

Nieuwe strategie voor de e-commerce

Om in te spelen op alle actuele ontwikkelingen, onder andere rondom duurzaamheid, rolt Thuiswinkel.org een nieuwe strategie uit. ‘We willen de sector, onze leden, helpen verduurzamen. Dat doen we samen met onze partners en de consument. Wij zijn hierin een verbinder en aanjager’, zegt Van Ewijk. Onderdeel van de strategie is een duurzaamheidsstandaard die zich richt op zes pijlers: Bezorgen, Circulaire economie, Duurzaamheidsstrategie, Duurzaam productaanbod, Retouren en Verpakkingen.

‘Veel onderzoek naar herbruikbare verzendverpakkingen in de e-commerce baseert zich op aannames en de LCA’s zijn niet altijd als betrouwbaar bevonden'

Onderzoek naar herbruikbaar

Volgens Van Ewijk is er nog niet veel onafhankelijk onderzoek verricht op herbruikbare verzendverpakkingen in de e-commercesector, zoals we dat terugzien bij de koffiebekers. ‘Veel onderzoek baseert zich op aannames en de LCA’s zijn niet altijd als betrouwbaar bevonden. Daarom is het vaak lastig om antwoord te geven op concrete vragen die spelen in de markt, zoals: Is het wel duurzaam? Hoe zit het met de retourlogistiek? Om hierachter te komen, zullen we bestaande informatie met elkaar moeten delen en in de toekomst gezamenlijk pilots moeten starten.’

Er zijn wel enkele praktijkervaringen met herbruikbare verzendverpakkingen, zoals RePack dat de consument keuzes biedt: gebruiken als retourverpakking, terugsturen via de brievenbus of gebruiken als tas. Schoeller Allibert heeft een concept met standaard afmetingen die variabel in hoogte is en PostNL zet een herbruikbare verzendzak van flexibel kunststof in die minstens 1.000 keer meegaat. Al deze concepten hebben hun voor- en nadelen waardoor er nog geen universeel concept op de markt is dat door meerdere webwinkels gebruikt kan worden. Voor die vraag staan we nu.’

Herbruikbare verzendverpakking voor e-commerce

Consortium

Om antwoord te vinden op de vragen die spelen heeft Thuiswinkel.org een consortium gevormd. Dit consortium is ook het circulaire ketenproject Moonshot gestart. Samen met webwinkels, vervoerders, verpakkingsleveranciers en het KIDV wordt een plan opgezet voor herbruikbare e-commerceverpakkingen. Diverse succesfactoren zijn bepaald. Het systeem moet gebruiksvriendelijk zijn voor de consument. Daarnaast moet er voor alle partijen een incentive zijn om het systeem in stand te houden. Verder moet de herbruikbare verzendverpakking overal in te leveren zijn, net als bijvoorbeeld bij PET-flessen of bierflesjes. En de verzendverpakking moet ook goed handelbaar zijn in de logistiek, vanaf de producent en het DC tot aan het bezorgbusje en consument.

‘In mei willen we een plan hebben waarmee we vervolgstappen kunnen nemen’, zegt Van Ewijk tot slot. ‘Zoals een pilot en/of vervolgstudies. Voor een circulair systeem hebben alle partijen elkaar nodig, we moeten het gezamenlijk doen. Al die vragen over retourlogistiek, de kosten en schoonmaakoperaties zijn complex, maar ik vermoed dat als we de samenwerking hebben gevonden, we dit soort zaken oplossen. Bedrijven moeten bereid zijn in te zetten op een systeem zonder commerciële belangen, echt gedacht vanuit een circulaire gedachte.’

Artikel delen