De eerste die een jerrycan van plastic soup kon maken was Houweling

De eerste die een jerrycan van plastic soup kon maken was Houweling

Jerrycan 22Houweling is de eerste verpakkingsproducent die een jerrycan produceert uit plastic soup. Er worden oude visnetten uit het oceaanafval verzameld en bij een recyclingbedrijf omgezet tot een nieuwe grondstof. Houweling kan er met haar eigen extrusieblaasmachines jerrycans van maken

Een verpakkingsbedrijf met kwaliteitsmanager

‘Twintig jaar geleden hadden we niet kunnen vermoeden dat we een kwaliteitsmanager in huis zouden hebben als relatief klein verpakkingsbedrijf’, zegt Marc Houweling. ‘We waren vooral praktisch ingesteld en gewend om veel zelf te doen. Bijna alle af - vulactiviteiten voor onze tuinbouwproducten hebben we nu uitbesteed aan gecertificeerde bedrijven.’ Het is één van de vele zaken die de nieuwe kwaliteitsmanager Erik Forsten in gang heeft gezet. ‘We zijn gecertificeerd voor ISO 9001, ISO 14001 en ISO 45001,’ vertelt Erik Forsten. ‘Daarmee borgen we dat we kwalitatieve producten en diensten aanbieden, het milieu zoveel mogelijk beschermen en ontlasten én onze arbeidsomstandigheden optimaliseren.

Daarnaast spelen we in op de vraagstukken van vandaag en kunnen daarin innoveren.’

Klimaatneutraal pand

De duurzame mindset van de verpakkingsleverancier uit Bleiswijk (die naast verpakkingen, ook actief is in de tuinbouw en leverancier is van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen) is goed terug te vinden in haar nieuwe, klimaatneutrale pand. De trap richting kantoor is gemaakt van een mix aan gerecyclede jerrycans, IBC’s en vaten. Daarnaast liggen er zonnepanelen op het dak en is er een drinkwaterbesparend regenwatersysteem aangebracht.

Houweling nieuw pand

Het recent ontvangen zilveren EcoVadis certificaat toont aan hoe Houweling presteert op duurzaamheidsgebied. Met dit certificaat behoort het bedrijf tot de 25% meest duurzame bedrijven wereldwijd. De overstap naar het nieuwe, ruime kantoor, dat naast het oude ligt, heeft verschillende redenen, vertelt marketing & communicatiemanager Willemijn Davidson. ‘We waren uit ons jasje gegroeid en we verwachten nog verder te groeien.

In house experience centre

Het heeft ook een in house experience centre waar we klanten kunnen opleiden, trainen en uitnodigen.’

Ketenbreed

De overstap naar een nieuw pand heeft nog een reden, aldus Marc Houweling. ‘Het sluit beter aan bij onze MVO en duurzaam verpakken doelstellingen door grondstoffen in de ketens te houden, én bij onze normen en waarden. Veel van onze klanten werken mee aan deze filosofie en nieuwe klanten sluiten zich hierbij aan. Vandaar ook de kwinkslag met die traptreden van gerecycled plastic, daar zijn onze eigen gerecyclede verpakkingen in verwerkt.’ ‘Veel klanten zagen ons vroeger als handelaren.

Met de recent opgezette blowmoulding-fabriek en de constant groeiende reconditioneringsactiviteiten zijn we producent geworden en zijn we achterwaarts in de keten geïntegreerd. Tevens zijn wij de grondstoffen zelf gaan sourcen. Het bijzondere daarbij is, is dat wij gerecyclede grondstoffen inzetten afkomstig van verpakkingen die we zelf inzamelen. Dat is zelfs zo uit de hand gelopen dat we eigen shredders installeren. Kortom, we hebben de hele keten in handen.’

Wetgeving proof

Naast het leveren en reconditioneren van IBC’s en vaten levert Houweling ook kunststof flessen, emmers, jerrycans en vaten. Deze verpakkingen neemt het bedrijf in en verwerkt het weer tot grondstof, zodat ze niet in de verbrandingsoven verdwijnen. Voordat Houweling dit traject goed op orde had, heeft het de nodige discussies gehad met de overheid, vertelt kwaliteitsmanager Erik Forsten. ‘Bij nieuwe ontwikkelingen, zoals de circulaire economie, zie je vaak een spanningsveld tussen beleidsmakers en de wetgeving. Het is dan zaak om het uitvoeringskader te laten aansluiten op de wetgeving.’ ‘Om circulair te kunnen werken, moet je voldoen aan de wetgeving’, vervolgt hij. ‘Als je je zaken niet op orde hebt, ziet de wetgever de retourstroom als afval, en dan ben je een afvalverwerker en heb je allerlei vergunningen nodig.

We hebben daarom een gecertificeerd traject ontwikkeld voor hoe je geconditioneerd afval kan omdraaien in grondstof van hoge kwaliteit. We kennen de ontdoener en we weten waar de verpakking van is gemaakt. We weten waarvoor het is gebruikt en we weten ook hoe we het moeten sorteren en weer in kunnen zetten. Daarnaast controleren en testen we alle inkomende goederen op de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen en blijven we binnen de maximale grenswaarden. Plasticstromen die we niet kunnen verwerken, gaan naar derden. Kortom, we kunnen alle plasticstromen innemen en voldoen aan alle criteria. De gebruikte verpakkingen die we innemen vormen geen afval, maar zijn grondstof voor een nieuw uniek product.

 

Willemijn Davidson, die nog maar kort bij het bedrijf werkt, onderschrijft het familiegevoel dat bij Houweling heerst. ‘De mensen hier zijn allemaal sociaal betrokken. Er is geen onderscheid tussen de diverse familieleden en de andere werknemers. Iedereen is gelijk en family first geldt voor alle werknemers. Daarnaast biedt het bedrijf allerlei mogelijkheden om door te groeien.

Een mooi voorbeeld is een werknemer die twintig jaar geleden begon als vrachtwagenchauffeur en nu manager is van customer service en backoffice.’ Professioneel team ‘Voorheen deden we meer aan koude acquisitie’, vertelt commercieel directeur Fred van Beek. ‘We liepen bij de klant binnen en verkochten bijvoorbeeld een pallet met jerrycans en flessen erop.

Die verkoopmethode werkt nog steeds, maar tegenwoordig hebben we ook te maken met grotere concerns. Voor die bedrijven moet een verkoper op hetzelfde niveau kunnen meepraten als de inkoper die daar zit. Soms is het nodig om vanuit verschillende perspectieven naar een vraag te kijken.

Dan nemen we bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager of iemand van R&D mee. Eventueel kan onze marketingmanager vervolgens helpen bij de marketing van het nieuwe product.’ ‘Wij ontzorgen de klant’, vult financieel directeur Raymond Overweg aan. ‘Door voorraad te houden en de gebruikte verpakkingen mee retour te nemen. Verder kunnen we LCA-berekeningen maken, de verpakking optimaliseren en nadenken over de retourstroom, zodat de verpakkingen worden gerecycled.’

Marc Houweling vat samen: ‘Onze klanten hebben nu met een professioneel Houweling-team te maken.’

De toekomst

De verpakkingsbranche staat in de belangstelling van private equity fondsen, constateert Marc Houweling. Er hebben de afgelopen jaren veel overnames plaatsgevonden. ‘Bijna al onze concurrenten zijn inmiddels in handen van private equity gekomen.

Wij zijn één van de weinige familiebedrijven die nog over zijn. We worden bijna wekelijks gebeld met aanbiedingen voor een overname, maar Houweling Group blijft een familiebedrijf en is trots op zijn personeel. We zijn zuinig op onze mensen en we streven naar duurzame groei voor toekomstige generaties.’

Intellistore

De Houweling Group innoveert niet alleen op het gebied van duurzaam verpakken, maar ook op logistiek gebied. Het bedrijf heeft een orderpicking systeem voor haar kleding en beschermmiddelen besteld, vertelt financieel directeur Raymond Overweg. ‘Per toeval kwamen we in gesprek met innovator Oscar van Buijtene die zo’n systeem op de markt wil zetten.

Het betreft het automatische opslag- en orderpicking systeem Intellistore. Ten opzichte van gelijksoortige systemen is Intellistore veel compacter gebouwd.

Het maximaliseert de efficiëntie en winstgevendheid van het magazijn. Wij zijn als launching customer het eerste bedrijf dat een Intellistore in gebruik neemt.’

Over De Houweling Group

De Houweling Group, leverancier en producent van verpakkingen, is verhuisd naar een nieuw, klimaatneutraal pand en heeft een professionaliseringsslag gemaakt binnen de organisatie. Met de komst van kwaliteits-, sales- en communicatiespecialisten kan het bedrijf haar klanten nog beter adviseren bij het verduurzamen van zijn verpakkingen.
pr houweling4

Familiebedrijf Marc Houweling staat aan de basis van de duurzame koers van zijn bedrijf. Vanaf het moment dat hij in 2015 de leiding kreeg over de Houweling Group had hij zich één doel gesteld: ‘We gaan een super mooi, duurzaam familiebedrijf neerzetten waar mensen graag willen werken.’ ‘Daarbij is groei geen doel op zich’, zegt hij. ‘Het resultaat komt vanzelf als je er plezier in hebt. Vergelijk het maar met sport. Als je een leuk team hebt dat er samen voor knokt, dan pak je punten.’ Die instelling en sfeer werpt zijn vruchten af. In 2015 hoopte Marc Houweling (51) dat hij tegen zijn pensioen een omzet van 100 miljoen euro zou halen, maar dit jaar komt het bedrijf, met zijn 175 werknemers, al op een omzet van ruim 95 miljoen euro.

Artikel delen