Willemijn Davidson, die nog maar kort bij het bedrijf werkt, onderschrijft het familiegevoel dat bij Houweling heerst. ‘De mensen hier zijn allemaal sociaal betrokken. Er is geen onderscheid tussen de diverse familieleden en de andere werknemers. Iedereen is gelijk en family first geldt voor alle werknemers. Daarnaast biedt het bedrijf allerlei mogelijkheden om door te groeien.
Een mooi voorbeeld is een werknemer die twintig jaar geleden begon als vrachtwagenchauffeur en nu manager is van customer service en backoffice.’ Professioneel team ‘Voorheen deden we meer aan koude acquisitie’, vertelt commercieel directeur Fred van Beek. ‘We liepen bij de klant binnen en verkochten bijvoorbeeld een pallet met jerrycans en flessen erop.
Die verkoopmethode werkt nog steeds, maar tegenwoordig hebben we ook te maken met grotere concerns. Voor die bedrijven moet een verkoper op hetzelfde niveau kunnen meepraten als de inkoper die daar zit. Soms is het nodig om vanuit verschillende perspectieven naar een vraag te kijken.
Dan nemen we bijvoorbeeld de kwaliteitsmanager of iemand van R&D mee. Eventueel kan onze marketingmanager vervolgens helpen bij de marketing van het nieuwe product.’ ‘Wij ontzorgen de klant’, vult financieel directeur Raymond Overweg aan. ‘Door voorraad te houden en de gebruikte verpakkingen mee retour te nemen. Verder kunnen we LCA-berekeningen maken, de verpakking optimaliseren en nadenken over de retourstroom, zodat de verpakkingen worden gerecycled.’
Marc Houweling vat samen: ‘Onze klanten hebben nu met een professioneel Houweling-team te maken.’
De toekomst
De verpakkingsbranche staat in de belangstelling van private equity fondsen, constateert Marc Houweling. Er hebben de afgelopen jaren veel overnames plaatsgevonden. ‘Bijna al onze concurrenten zijn inmiddels in handen van private equity gekomen.
Wij zijn één van de weinige familiebedrijven die nog over zijn. We worden bijna wekelijks gebeld met aanbiedingen voor een overname, maar Houweling Group blijft een familiebedrijf en is trots op zijn personeel. We zijn zuinig op onze mensen en we streven naar duurzame groei voor toekomstige generaties.’
Intellistore
De Houweling Group innoveert niet alleen op het gebied van duurzaam verpakken, maar ook op logistiek gebied. Het bedrijf heeft een orderpicking systeem voor haar kleding en beschermmiddelen besteld, vertelt financieel directeur Raymond Overweg. ‘Per toeval kwamen we in gesprek met innovator Oscar van Buijtene die zo’n systeem op de markt wil zetten.
Het betreft het automatische opslag- en orderpicking systeem Intellistore. Ten opzichte van gelijksoortige systemen is Intellistore veel compacter gebouwd.
Het maximaliseert de efficiëntie en winstgevendheid van het magazijn. Wij zijn als launching customer het eerste bedrijf dat een Intellistore in gebruik neemt.’