Heineken zet volgende stap in verduurzaming van verpakkingen
Duurzaamheid |
circulair verpakken |
VerpakkingsManagement |
december 04, 2025
Heineken heeft in zijn strategie richting 2030 de ambities voor circulaire verpakkingen verder aangescherpt. Het bedrijf wil het gebruik van nieuwe materialen verminderen en de levensduur van bestaande verpakkingen vergroten. Circulariteit vormt daarbij een van de drie pijlers binnen de duurzaamheidsaanpak.
Een van de belangrijkste doelstellingen is dat in 2030 43 procent van het totale volume in herbruikbare verpakkingen wordt verkocht. Glassystemen en fusten spelen daarin een grote rol. In 2024 stond het aandeel al op 39 procent. Heineken ziet de verdere groei als een gezamenlijke opgave, omdat een goed functionerende infrastructuur nodig is om hergebruik op grotere schaal mogelijk te maken. Dat vraagt om investeringen in retourlogistiek, maar ook om consumentengebruik dat daarop aansluit.
Heineken wil meer gerecycled materiaal inzetten
Daarnaast wil het bedrijf het aandeel gerecycled materiaal in flessen en blik in 2030 verhogen tot 50 procent. Om dat te realiseren werkt Heineken in verschillende regio’s aan het verbeteren van inzamel- en recyclingpercentages. Ook wordt met leveranciers samengewerkt om voldoende kwalitatief gerecycled materiaal beschikbaar te krijgen. Deze ontwikkeling moet het gebruik van primaire grondstoffen verlagen en de totale milieu-impact van verpakkingen terugbrengen.
Meer recyclebare verpakkingen Heineken streeft er verder naar dat 99 procent van alle verpakkingen in 2030 recyclebaar is volgens ontwerp. Dit houdt in dat een verpakking in principe verwerkt kan worden in bestaande recyclingstromen die op schaal functioneren. Voor verpakkingen die uit meerdere materialen bestaan geldt dat minimaal negentig procent van het gewicht recyclebaar moet zijn. Door deze ontwerpkeuzes wil het bedrijf het materiaalgebruik eenvoudiger en beter recyclebaar maken. Op productielocaties wordt gewerkt aan het verder terugdringen van reststromen. Het streven is om geen afval meer naar de stort te sturen. In 2024 werd al meer dan 99 procent van alle productieafval hergebruikt, gerecycled of op een andere manier teruggewonnen. Reststromen als draf worden bijvoorbeeld verwerkt tot veevoer, en biogas en meststoffen worden teruggewonnen uit afvalwater. Met deze maatregelen wil Heineken de afhankelijkheid van primaire grondstoffen verkleinen en bijdragen aan een bredere beweging richting een circulaire economie. Het bedrijf ziet daarbij een rol voor zichzelf, maar benadrukt dat de omslag alleen in samenwerking met ketenpartners kan worden gerealiseerd.