Cibus Nexum verbindt de voedingsmiddelenindustrie

Cibus Nexum verbindt de voedingsmiddelenindustrie

Tags: nieuws

Voor een productinnovatie- of renovatie heeft een merk de juiste kennis, tijd en voldoende personeel nodig. En dat ontbreekt er nogal eens aan. Steeds meer bedrijven besteden daarom hun projecten uit. Cibus Nexum brengt merken en voedingsmiddelenproducenten met elkaar in verbinding.

Dit artikel komt uit ons vakblad. Meer van dit soort interviews lezen? Neem een proefabonnement!

Neem een proefabonnement

Breng tien man met bij elkaar opgeteld een paar eeuwen aan internationale ervaring op het gebied van inkoop, food en verpakkingen samen en je krijgt Cibus Nexum: dealmaker in food contract manufacturing. In 2021 startten zij met het verbinden van merken met producenten. ‘Wij begeleiden bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie die hun merk extern willen laten ontwikkelen en produceren. Dit kunnen zowel grote, gevestigde bedrijven als startups zijn’, vertelt managing partner Pascal Ruzius. ‘Wij zien bij grote bedrijven dat er veel kennis en netwerken verloren gaan als medewerkers vertrekken. Structurele kennisborging, relevante marktinzichten en een uitbestedingsstrategie zijn vaak beperkt aanwezig of ontbreken. Bovendien hebben sommige bedrijven gewoon niet de personeelscapaciteit om projecten zelf te doen.’

End to end projectaanpak

De diensten die Cibus Nexum levert, omschrijft het bedrijf als ‘brief, search, match, deliver and optimize’. Stijn de Bats, managing partner en senior consultant: ‘Wij doen niet alleen het commerciële deel, zoals een tender, maar hebben een end to end projectaanpak. En voor elke fase hebben wij templates. Het begint altijd met een goede briefing: wat is het product, de ingrediënten, de houdbaarheid, welke markt, welke formaten? In de volgende fase gaan we op zoek naar geschikte partijen en vervolgens proberen we een match tot stand te brengen. In de deliver fase zorgen we ervoor dat het product in het schap terechtkomt en in de optimize fase dat het contractmanagement goed blijft lopen. Wat wij wel of niet oppakken, is helemaal afhankelijk van waar een klant behoefte aan heeft. Dat is uniek aan onze propositie.’


Stijn de Bats, Arjen van der Wijk en Pascal Ruzius.

Make or buy afweging

Merken die een productinnovatie of -renovatie willen, moeten een make or buy afweging maken: gaan zij intern het product ontwikkelen of besteden zij dit uit? ‘Grote bedrijven zijn redelijk log en kunnen minder snel anticiperen op innovaties. Wij kunnen voor hen een snellere time to market realiseren. Bovendien is het voor sommige bedrijven een meerwaarde dat zij tot in een later projectstadium anoniem kunnen blijven’, aldus Ruzius. ‘Er zijn drie soorten vragen, waarmee onze klanten bij ons komen: zij hebben zelf onvoldoende mensen voor een project, er is behoefte aan expertise op verschillende vlakken die zij niet in huis hebben of de opdracht is sterk gericht op procurement veelal binnen food en product development.’



Uitdagen op de verpakking

Ook de verpakking speelt bij de meeste projecten een belangrijke rol. ‘Dit begint natuurlijk al in de briefingfase, omdat het product en de verpakking zo nauw verbonden zijn. Welk formaat is er nodig, gaat het om één maat of meerdere, welke functionele eigenschappen moet de verpakking hebben en in welke verschijningsvormen wordt het product aangeboden?’, benoemt De Bats. ‘Als klanten bij ons komen met een vraagstuk, is er vaak nog onvoldoende om te kunnen briefen over de verpakking. Wij dagen hen dan uit om na te denken bijvoorbeeld over of de verpakking circulair moet zijn en welk type sluiting deze moet krijgen. Verder weten wij wat de trends zijn, wat nieuw is en wat er beschikbaar is. Zo kunnen wij onze klanten op ideeën brengen.’

Marktkennis vertalen

Bij elk project houdt Cibus Nexum rekening met de marketingkant, het financiële aspect en de uitvoerbaarheid. ‘Over een paar jaar is het binnen de EU bijvoorbeeld verplicht dat plastic doppen aan de flessen vastzitten. Klanten benaderen ons nu met dit vraagstuk. Vanuit marketingoogpunt kijk je dan naar hoe het product in de schapsruimte ligt en hoe het wordt gepresenteerd. Daar stemmen wij onze zoektocht op af en vandaaruit richten wij ons op aspecten als het gebruik van monomateriaal, de look and feel, de kleuren en welke invloed deze hebben op de functionele eisen’, vertelt Ruzius. ‘Een luxere verpakking of een kleinere verpakking, wat doet dat met een mal? Welke leverancier kan de verpakking produceren en hoe pakt de product-prijsverhouding uit? Wij beschikken over de kennis en ervaring om het projectmanagement en procurement in goede banen te leiden. Voor grote bedrijven die niet alle kapitaalinvesteringen en innovaties binnen het bedrijf willen doen, is dat ideaal.’

Artikel delen