Sinds 2019 moet elke verpakking van een receptplichtig geneesmiddel een uniek serienummer hebben dat is vastgelegd in een centrale database. Deze Europese richtlijn, Falsified Medicines Directive (FMD) moet de circulatie van vervalste geneesmiddelen tegengaan. Inther Group heeft een software applicatie ontwikkeld die voorziet in een FMD integratie en toepassing regelt voor distributiecentra. Hiermee wordt naar eigen zeggen de logistieke verwerking van geneesmiddelen vereenvoudigd.
De FMD richtlijn zorgt voor een aanzienlijke impact op de supply chain van geneesmiddelen. Zorginstellingen, producenten en leveranciers worden nu verplicht tot het aanbrengen, aan- of afmelden van een uniek serienummer op geneesmiddelenverpakkingen. De belangrijkste functies van de Inther FMD applicatie zijn het verifiëren en afmelden van individuele medicijnen in één centrale database. In deze webbased oplossing kunnen GS1 barcodes worden gescand en met de gekozen actie worden doorgezet naar de NMVS (Nationaal Medicijn Verificatie Systeem) database.
Integratie met WMS- en ERP-systemen
Het systeem werkt onder andere met een veilige API voor integratie met WMS- en ERP-systemen voor bijvoorbeeld goederenontvangst, picking en packing. Vanuit een bestaande orderpick oplossing kan een koppeling worden gemaakt met Inther FMD waardoor tijdens het orderpicken de artikelen direct afgemeld kunnen worden, stelt Inther Group.